Grafikkort skadat vid leverans, Komplett vägrar garanti

Permalänk
Medlem

@gonace: Komplett har inte hört av sig ännu, utan läget är fortfarande som vid trådstarten.

Dom har inte svarat på mitt senaste mail till deras kundtjänst som skickades i måndags, och jag har ej heller fått respons från @Komplett efter att ha svarat på PM:et.

Jag är dock förhoppningsfull om att det löser sig på ett bra sätt.

Fortsättning följer : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant tråd måste jag säga! Alltid lika kul att se spekulationer ifrån människor som antar hur skadan i fråga har uppstått. Jag hoppas att det löser sig för dig TS då det ur mitt perspektiv definitivt ser ut som att kortet har blivit "misshandlat" ifrån fabrik. Direkt när jag såg din bild så tänkte jag bara på alla olika AIOs man har köpt igenom åren där kylflänsarna nästintill alltid har varit "crooked" av något slag, se bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Men snälla. Han har ingått ett avtal med Komplett som innefattar köp och leverans av ett grafikkort. Han har inte ingått något avtal med PostNord.

Komplett är ansvarig för varan fram tills kunden har varan i handen.
(Köplagen 13 § Risken går över på köparen, när varan avlämnas enligt avtalet)

Dvs komplett är ansvarig för varan fram tills kunden har den i handen. Skadan har uppstått när komplett har ansvar för den,
då är det till komplett han ska reklamera. Komplett i sin tur får driva ärendet mot postnord.

Du läser uppenbarligen inte vad det är jag skriver, eller så förstår du inte. Hade detta handlat om en transportskada (vilket det inte verkar vara) ska man anmäla skadan till Postnord innan man kontaktar avsändaren. Detta är ingenting jag har hittat på utan det är så de jobbar. Efter det så är det Komplett som sköter reklamationen mot Postnord.

Vi pratar om två olika scenario.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv

@Aeig: Den går/vita plasten uppe till höger är ju också skadat, ser helt klart ut som att kortet åkt i backen faktist - säger inte att det är så men i mina ögon ser det ut som att kortet åkt i backen med tanke på att plasten är skadad också.

Sen om det är TS som har gjort det eller om det är gjort i fabrik låter jag vara osagt.
Men någon transportskada är det inte som att kartongen m.m. är hel.

Har tidigare arbetat på Apple för sånna här ärenden och det jag hade gjort är att ta in och kollat på kortet innan jag skulle säga något.
Mycket enklare att granska kortet noga när man har det framför sig.

Jag har ersatt datorer med sprickor i glaset för att kunder har hört av sig direkt och när datorn har kommit så har den inte haft några andra skador.

Men att du körde kortet i flera dagar innan du rapporterade detta, varför?

Permalänk
Medlem

Svårt läge för båda parter....
Rent praktiskt spelar det säkerligen ingen roll utan det är enbart en estetisk fråga.
Samtidigt om man betalar dessa summor för ett grafikkort så vill man ju ha ett i perfekt skick.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

För många år sedan hade jag ett problem med komplett detta gjorde att jag faktiskt valt att aldrig ha med dom att göra igen.

Jag hade ett moderkort som dog, skickade in det och Fotade noggrant hur jag paketerade detta det går ca 2veckor och jag får svar om att dom inte kan hitta något fel på moderkortet så det skickas tillbaka till mig, till min förvåning så har dom ju fan inte ens öppnat paketet som jag skickade det i så inte konstigt att dom inte hittat något fel. Tog ett bra tag innan någon på komplett ville hjälpa mig, men då skickade dom iaf ut ett nytt moderkort.

Så det kan mycket väl vara så att någon har reklamerat detta kort och dom har bara struntat i att kolla det ordentligt och säljer iväg det som nytt igen för att inte förlora för mkt, jag hoppas iaf att det löser sig för dig när du har köpt ett så pass dyrt kort.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Tråkigt att se detta då jag bara har bra erfarenheter av komplett också. Har inte mycket att tillägga annat än ett "GL M8", hoppas det löser sig och uppdatera gärna.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon300311: Jag hade väntat i flera månader och skadan var främst kosmetisk, kortet fungerar som det ska i övrigt, och därför var jag beredd att ha överseende med det. Jag hörde av mig redan dagen efter och nämnde skadan, skälet till att jag sedan hörde av mig igen var inte för att få kortet utbytt. Det var först när dom meddelade att garantin ej gäller som jag ville ha en ny produkt, vill ej sitta med ett dyrt grafikkort som helt saknar garanti för alla framtida fel därför att det kom skadat särskilt inte ett RTX kort.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giuffria:

Herregud. Det är inte flygplan eller raket industri där varje del är noga uppmärkt och kontrollerad. Troligtvis sker endast stick prov, d.v.s. så kontrollerar man endast t.ex. var 1000:e bit eller nåt liknande. Detta kan därför lätt slinka förbi och ska säkerligen också göra det då det egentligen inte påverkar produkten på ett negativt sätt.

Jo det kontrolleras väldigt noga

https://www.youtube.com/watch?v=z6sm6uRBtNg

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Var i den videon kontrollerar de kortet noga? Ser mest arbetare som gör sitt jobb snabbt och effektivt och skickar kortet vidare. Har någon av dem råkat göra en skada på det verkar det inte som att nästa person tar sig tid att titta efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Att det sker skador på enstaka produkter i den där hanteringen är väl inget konstigt? Var ju en väldigt snabb koll på slutet innan det åkte ner i lådan. Och då under filminspelning. Hur det går till utanför kameran och när det är bråttom vill vi nog inte veta.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem

@WreXlaM:

finns ingenstans där som kortet kan ramla ner i golvet.sen förstår du väl att filmen e snabbversion, om intresse finns använd youtube för att ytterligare se hur det går till.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

För mig så ser den där skadan ut att vara svår att lyckas göra själv med vanligt "handhavande". Skadan sitter på ett sätt mer innanför kortet med andra utanförliggande delar som isf skulle tagit skada istället om man hade tappat kortet. Att kortet har fått utstå sådant våld/kraft/stöt utan att skada kanter på intilliggande delar är för mig osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

oväntat att det är så många människor inblandat i processen av tillverkningen, var rätt säker att det var robotar som gjorde 95 procent av jobbet.

Permalänk
Medlem

Skadan kan säkerligen vara direkt från fabrik. Bara i den korta videosnutten från MSI filmen AMDX2 länkade så ser jag skada på flänsarna på korten Kolla exakt här t.ex.: https://youtu.be/z6sm6uRBtNg?t=206 det högra övre kortet är uppenbart skadat där flänsarna är böjda.

Case closed, MSI är inte så försiktiga som de bör vara vid montering helt enkelt och kanske för dålig QC

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av Aeig:

@GonAce: Komplett har inte hört av sig ännu, utan läget är fortfarande som vid trådstarten.

Dom har inte svarat på mitt senaste mail till deras kundtjänst som skickades i måndags, och jag har ej heller fått respons från @Komplett efter att ha svarat på PM:et.

Jag är dock förhoppningsfull om att det löser sig på ett bra sätt.

Fortsättning följer : )

Mvh

Hur har det gått med konversationen med msi?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är ett reklamationsärende inom rimlig tid, ÅF/tillverkare ska bevisa att du hanterat kortet oförsiktigt. Vilket de inte kommer lyckas med.

Hävdar återförsäljaren att garantin inte gäller på grund av skadan finns det ingen anledning att behålla kortet, det handlar inte om lite bortskrapad färg eller klistermärken som saknas. Du har betalat pengar för en komponent som inte har någon garanti, det är som att köpa kortet på blocket till fullpris.

Ni som hävdar att "det inte kan hänt i fabriken" måste ju trolla. Jag jobbar inom sjukvården där man sysslar mycket med implantat och utrustning för tiotals och hundratusentals kronor med en kontroll som vida överstiger hemelektronik. Även där förekommer fel från fabrik. Om folk tror att deras nya fina grafikkort för tiotusen har en komplicerad tillverkningsprocess där fel inte kan hända kanske blir något förvånade när det visar sig att CT-maskiner, MR-maskiner eller operationssalar för åtskilliga miljoner också drabbas av liknande fel.

Att påstå att "det inte kan hända" är direkt absurt. Sedan tror jag inte att det är ett fel som tillkommit i tillverkningen, dock kan det mycket väl hänt i packningen eller liknande.

Skrivet av RasmusC:

Skadan kan säkerligen vara direkt från fabrik. Bara i den korta videosnutten från MSI filmen AMDX2 länkade så ser jag skada på flänsarna på korten Kolla exakt här t.ex.: https://youtu.be/z6sm6uRBtNg?t=206 det högra övre kortet är uppenbart skadat där flänsarna är böjda.

Case closed, MSI är inte så försiktiga som de bör vara vid montering helt enkelt och kanske för dålig QC

Nej, det där måste vara lögn, tillverkningsprocessen är 100% perfekt och det händer aldrig något utöver det förväntade och det där måste därför vara propaganda.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att läsa hur Komplett hanterat den här situationen. Jag skulle precis lägga en beställning på nya delar hos just Komplett, men då får jag väl överväga Inet istället, där jag alltid blivit väl bemött.
En enskild incident gör inte att jag för alltid kommer undvika ett företag, men när det sker i så nära anslutning till när jag ska göra en egen beställning så får man ju avsmak.

Hoppas det löser sig, TS!

Permalänk
Medlem

@Shadow666: Komplett för den diskussionen med dem i dagsläget jag har personligen inte vänt mig till dem ännu men det skall ej behövas heller.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@RasmusC: Tack för att du noterade detta, tydligare blir det ej.

@Komplett https://www.youtube.com/watch?v=z6sm6uRBtNg&feature=youtu.be&...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Du läser uppenbarligen inte vad det är jag skriver, eller så förstår du inte. Hade detta handlat om en transportskada (vilket det inte verkar vara) ska man anmäla skadan till Postnord innan man kontaktar avsändaren. Detta är ingenting jag har hittat på utan det är så de jobbar. Efter det så är det Komplett som sköter reklamationen mot Postnord.

Vi pratar om två olika scenario.

Du har räätt. Jag var nog lite trött när jag läste det. Men efter att funderat lite så inser jag att vi båda har nog delvis fel här.

OM det är en transportskada. (vilket vi inte kan säga med säkerhet ) och köparen hämtat ut varan, har han tagit den i besittning
och är ansvarig för den. Dvs får driva ev transportskada mot transportören.

Permalänk
Medlem

TS har väl dessutom nämnt att plomberingen var bruten när han fick kortet?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@frong: Ja, men det är oklart om det ska vara plomberat, jag hittade inga limrester på kartongen, däremot satt det plast på fläktarna så det är fullt möjligt att lådorna inte förseglas.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@frong: Ja, men det är oklart om det ska vara plomberat, jag hittade inga limrester på kartongen, däremot satt det plast på fläktarna så det är fullt möjligt att lådorna inte förseglas.

Mvh

Msi korten är nog inte inte plomberade, öppnat två nya, en rtx 2080 duke och en rtx 2080 trio och ingen av dem hade plombering på själva kartongen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Böjda kylflänsar i paketerad låda där lådan inte är skadad är ursprungligt fel från produktion och inget annat. Tillverkarna nekar naturligtvis med obackade påståenden utan förklaring. Så som "det är inget som hänt i fabriken", "våra produkter går inte sönder" osv... Surt för dem är att de måste bevisa saken enligt KKL

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Du har räätt. Jag var nog lite trött när jag läste det. Men efter att funderat lite så inser jag att vi båda har nog delvis fel här.

OM det är en transportskada. (vilket vi inte kan säga med säkerhet ) och köparen hämtat ut varan, har han tagit den i besittning
och är ansvarig för den. Dvs får driva ev transportskada mot transportören.

Vi kan nog ganska säkert säga att det inte är en transportskada med tanke på att kartongen som kortet låg i var helt fritt från skador enligt TS.

Jag hämtade ut en skärm för två veckor sedan med tydliga skador på emballaget. Jag fick en lapp av ombudet med ett telefonnummer till Postnord som jag skulle ringa inom 7 dagar om jag upptäckte några skador eller fel med skärmen.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Aeig:

@Shadow666: Komplett för den diskussionen med dem i dagsläget jag har personligen inte vänt mig till dem ännu men det skall ej behövas heller.

Mvh

Tyvär så behövs det ibland om saker ska hända.. Det som var fel på min högtalare var känt fel det var att man böjer lätt på laddnings stiftet som inte gick garantin. Men gick man via jbl så fick man en ny högtalare för att man inte fick någon hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Vi kan nog ganska säkert säga att det inte är en transportskada med tanke på att kartongen som kortet låg i var helt fritt från skador enligt TS.

Jag hämtade ut en skärm för två veckor sedan med tydliga skador på emballaget. Jag fick en lapp av ombudet med ett telefonnummer till Postnord som jag skulle ringa inom 7 dagar om jag upptäckte några skador eller fel med skärmen.

Detta är lite oklart skulle jag säga. Osäker på exakt vad det är för transportvillkor men som jag förstår det så köper man produkten inklusive transport av Komplett i detta fallet. Eftersom det då är Komplett som har avtalet med transportören(Postnord i detta fallet) och köparen bara har avtal med Komplett så är det komplett man vänder sig till. Må vara hänt att dom vill lämna över ansvaret men det är helt felaktigt om man ska följa transportvillkoret.
Ganska självklart att du inte kan vända dig till en part som du inte har gjort ett avtal med om en reklamation.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av WreXlaM:

Var i den videon kontrollerar de kortet noga? Ser mest arbetare som gör sitt jobb snabbt och effektivt och skickar kortet vidare. Har någon av dem råkat göra en skada på det verkar det inte som att nästa person tar sig tid att titta efter det.

Håller med dig. Jag tror det är rätt lätt hänt att ett sånt här fel slinker igenom då det är ett fel som ej kommer synas i testerna de utför mot kortet, det verkar ju inte direkt vara någon visuell inspektion av kylaren, ofta så inspekteras PCB'n av en maskin när den är klar men det är ju innan kylningsdelarna sätts på, sedan testas kortets funktioner i en dator.. igen inget som en liten kylflänsskada ger sig synlig genom,

Permalänk
Medlem

Jag har visserligen enbart hamnat i den sisten att det blivit/varit fel på varor 2 gånger hos Komplett men båda gångerna har det löst sig utan den minsta tillstymmelsen till problem.

Ena gången gick ett nätaggregat sönder efter något halvår. Komplett skickade ut ett nytt utan att ens begära in det gamla.
Precis i dagarna upptäckte jag en "reva" i lacken på min nya skärm. Som att en bit "chippats" av från ramen. Såg det när jag drog bort skyddstejpen som sitter runt ramen på skärmen (efter någon vecka). Tänkte - Vafan detta kommer de bråka om! Men inte. Lämnade in gamla skärmen. En ny på gång.

Så jag har faktiskt enbart bra upplevelser av komplett än så länge! Tråkigt sits för TS dock!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)