Permalänk
Medlem

Microsoft köper mark i sverige.

"Gävle och Sandviken har sålt 130 hektar mark till Microsoft. Men vad it-jätten ska använda marken till är ännu okänt."

https://www.nyteknik.se/digitalisering/microsoft-koper-mark-i...

Vad tror du marken ska användas till? Datacenter?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Första tanken jag hade var att bygga ett datacentor för typ Azure eller dyl, men frågan är ifall de inte hade byggt det längre norr ut ifall de ville utnyttja kylan för att spara på elräkningen hmm

Permalänk
Hjälpsam

De har tagit inspiration från Atari,

Gräva ner misslyckade projekt såsom Windows Phone, Windows RT och så vidare.

https://en.wikipedia.org/wiki/Atari_video_game_burial

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

De har tagit inspiration från Atari,

Gräva ner misslyckade projekt såsom Windows Phone, Windows RT och så vidare.

https://en.wikipedia.org/wiki/Atari_video_game_burial

Windows Phone är ju hur lyckat som helst!
Fungerar mycket bra och jag är väldigt unik med att dagligen använda en!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att de bara bygger en gigantisk staty av Clippy, endast för att jävlas med folk

Permalänk
Medlem

@maweric: Det var jäkligt bra på många sätt, men lyckat är svårt att argumentera för

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Inaktiv

Det borde gå att se var markerna finns för att avgöra ändamålet. Hade det varit skog så beror priset per skogsmängd och mark. Men säg 10 miljoner istället för 260 miljoner, vilket säger att det inte är ödemark som de har köpt.

Om jag ska dra till med en ovanlig gissning och inte bara säga Azure som typ 99,9% skulle gissa på. Så säger jag datacenter för nästa xbox, där det kan komma en variant som kan streama spelen.*

*edit*
SR har mer information. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artik...

Det kan vara så att det inte händer något direkt. Marken har sitt värde, det är när de börjar bygga som kostnaden börjar skena iväg.

Permalänk
Medlem

"I Norrland"? Verkligen inte, men kul när datahallar kommer till Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Första tanken jag hade var att bygga ett datacentor för typ Azure eller dyl, men frågan är ifall de inte hade byggt det längre norr ut ifall de ville utnyttja kylan för att spara på elräkningen hmm

Medans det känns som en utav de mer logiska anledningarna för att Microsoft skulle köpa massor av mark så har de väl redan annonserat att de ska bygga Azure regioner i Norge? Har de verkligen behov av ytterligare regioner i Sverige då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Medans det känns som en utav de mer logiska anledningarna för att Microsoft skulle köpa massor av mark så har de väl redan annonserat att de ska bygga Azure regioner i Norge? Har de verkligen behov av ytterligare regioner i Sverige då?

Norge inte med i EU så det finns säkert ett behov.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 3800X
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

De tänker genetisk modfiera svenskar för att skapa hybrider (hälften ödlemänniskor och hälften människa) samt även blockera all kontakt med andra delar av världen och dölja för oss att jorden egentlingen är platt och inte rund. Samtidigt kommer de att beslagta alla jordnötsringar (alltid slut i affären nuförtiden) och förvara dem där under marken.
Sen så kommer de även till stor del tillverka chippar där som vi sedan får som implantat. Därför illuminati.

Ne men skämt åsido, faktiskt intressant att se varför sedan. Kanske även dyker upp lediga jobb där som är intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Svenskarna är bäst i världen på att kolla på TV och spela datorspel och kanske något mer men antagligen inte.

Därför finns det en möjlighet att det är mediarelaterat men vi får väl se.

Kan nog direkt utesluta produktion eftersom företag som tillverkar saker flyr från Sverige, inte flyttar hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Medans det känns som en utav de mer logiska anledningarna för att Microsoft skulle köpa massor av mark så har de väl redan annonserat att de ska bygga Azure regioner i Norge? Har de verkligen behov av ytterligare regioner i Sverige då?

Det tror jag helt säkert att dem har. Den beräknings och lagringskraft som krävs av molntjänster växer enormt snabbt just nu. Befintliga datacenter kommer helt enkelt inte räcka till. Med det sagt inte säkert att detta nödvändigtvis sagt att det här är för Azure.

Skrivet av Chrisism8:

Första tanken jag hade var att bygga ett datacentor för typ Azure eller dyl, men frågan är ifall de inte hade byggt det längre norr ut ifall de ville utnyttja kylan för att spara på elräkningen hmm

Pris på marken samt tillgång till el och annan infrastruktur spelar också stor roll i valet vart dessa jättar bygger sina datacenter. I nästan samtliga fall ligger de i direkt anslutning till större ställverk(typ inom 500m-1000m). Möjligheten att placera ett eller flera datacenter inom en viss geografisk närhet till varandra spelar också stor roll för molnleverantörerna. Klimatet är dessutom "tillräckligt kallt" även kring Gävle.