Städad dator bootar inte korrekt med RAM

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Städad dator bootar inte korrekt med RAM

Gokväll

Bestämde mig för att göra ren min gamla speldator, ta bort kylare, cpu, moderkort ur chassit och blåsa rent med tryckluft.
Tidigare har jag inte monterat ur något utan kört direkt med tryckluft i chassit.
Plockade bort kylare och cpu, gjorde rent och applicerade ny kylpasta. Aldrig gjort det på denna 5 år gamla burken, var på tiden trodde jag.

Detta resulterar i att den inte vill boota på första försök, tangentbord ger inga livstecken. Kör bara med det nödvändiga inkopplad.

Efter lite forskning och tester kommer jag fram till att alla stickor fungerar, enbart i Dimm A1 & A2 medans B1 & B2 ger noll livstecken. Den reagerar likadant om inga stickor sitter i.

Har ju inte rört stickorna i B1/B2. Tog ut A1 för att lättare montera cpukylaren men thats it.

Gissar vi på ESD i detta fall? Eller vad kan ha gått snett?

Asus B85+
Corsair Vengeance LP 4x4GB
I5-4570 med stockylare
EFI har fått sig en Clear CMOS mha jumper. Om inte så spinner fläktar upp i två sekunder för att sedan stanna och börja spinna igen.

Permalänk
Medlem

Minneskontrollerna sitter inbyggd i CPUn. Så antingen är CPUn skadad eller så har någon pin blivit böjd i sockeln.

Ta bort CPUn och kolla om du ser att någon pin är böjd. Testa med annan CPU om du har möjlighet.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Korgan:

Minneskontrollerna sitter inbyggd i CPUn. Så antingen är CPUn skadad eller så har någon pin blivit böjd i sockeln.

Ta bort CPUn och kolla om du ser att någon pin är böjd. Testa med annan CPU om du har möjlighet.

Ska kolla stiften när jag kommer hem. Ingen annan CPU tillgänglig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tillägg

Verkar som att flera stift är böjda, tyvär. Åtgärder? Inga?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@tcntad: Enda du kan göra är att försöka böja tillbaka dom lugnt och försiktigt. Stor risk att man böjer flera eller det blir värre men värt att testa innan man ger upp.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av panpo98:

@tcntad: Enda du kan göra är att försöka böja tillbaka dom lugnt och försiktigt. Stor risk att man böjer flera eller det blir värre men värt att testa innan man ger upp.

Värt och värt, med min tur och skills så kommer moderkortet börja brinna. Ingen som har ett LGA1150 MB liggandes?

Har inte @ASUS_Tommy ett?

Permalänk
Medlem

2st knivar, förstoringsglas och en whiskey så brukar det gå att böja tillbaka dom.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Brukar använda en brytbladskniv för att böja tillbaka skadade intel socket pins.
Den är tillräckligt smal att komma mellan pins utan att röra vid dom som ligger brevid.
Sen gäller det förståsd att vara lite stadig ich ha rätta kännslan för hur mycket man ska böja.
Räddat ett antal moderkort som man köpt bla här på marknaden man fått med böjda pins

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Med lite tålamod så kan du nog böja tillbaka dom. Har gjort det åt en vän tidigare och lyckades få datorn att gå igång igen.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Korgan:

2st knivar, förstoringsglas och en whiskey så brukar det gå att böja tillbaka dom.

Kniv och whisky finns, inget föstoringsglas.

Skrivet av Molotov:

Brukar använda en brytbladskniv för att böja tillbaka skadade intel socket pins.
Den är tillräckligt smal att komma mellan pins utan att röra vid dom som ligger brevid.
Sen gäller det förståsd att vara lite stadig ich ha rätta kännslan för hur mycket man ska böja.
Räddat ett antal moderkort som man köpt bla här på marknaden man fått med böjda pins

Skickades från m.sweclockers.com

Har 2 knivar hema som är tillräckligt smal. Stadig på handen vet jag inte om jag är dock.

Skrivet av livsnjutaren:

Med lite tålamod så kan du nog böja tillbaka dom. Har gjort det åt en vän tidigare och lyckades få datorn att gå igång igen.

Tålamod är inte min starka sida:P

Saken är ju att allt fungerar, förutom den lilla detaljen att datorn bara kan använda 8GB, det känns "väldigt" onödigt köpa nyare delar egentligen. men kan ju vara värt att pröva böja tillbaka dem, tanken var att den skulle byta ut min "server" wellwell.

Edit: Skulle exempelvis valfritt B360 chipset och en i3-8x00 samt gamla ram vara en bra kombo (Corsair value select 4x4GB) ??

Eller helt nya delar för ca 3K. Isf tror jag moderkort behöver möjlighet till raid då min 8TB börjar bli full

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

En superedit

I fkn succeeded!! Den bootar nu med stickor i slottarna som inte "fungerade" innan samt med alla 4 stickor. Mitt "problem" nu verkar vara att cputempen 'idlar' lite konstigt men det löser sig säkert.
Bara skiten inte brinner upp

Min fråga ovan kvarstår:
Jag är ju faktiskt på halvjakt efter ett nyare system att ersätta min nuvarande fil/plexserver med, typ B360 och 8:e gen med matx-kort. Ideas?