Sönderslagen backspegel, vad göra?

Permalänk
Medlem

Sönderslagen backspegel, vad göra?

Tjenare, vaknade upp till den trevliga överraskningen att någon slagit sönder min backspegel, kort och gott vad bör man göra? Försäkring? Byta själv? Något annat? Upskattar all hjälp från mer erfarna, bilder mot kvällen om ni vill ha det.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Beror väl på din självrisk. Har du belysning etc så blir det ju dyrare att byta.
Du kan kolla på beg delar och googla hur man byter. Men har du en nyare bil så tänk på garantierna, du kan ju inte meka själv på samma sätt då.
Morsan kollade upp pris på hennes bil och det skulle kosta nästan 5000kr på firma. Hon har blinkers på den, men den är inte motorstyrd.

Du har också den https://www.tff.se/ om du tror att ev en okänd bil kan ha skadat den.

Permalänk
Medlem

Tror inte en annan bil varit på den, höljet runtom är helt oskadat, glases sönderslaget. Volvo s80 99, värme + elstyrning annars inga jättefinesser

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för något liknande men då var det plogbilen som varit framme. Då kunde jag ganska enkelt beställa bara ett nytt glas och byta själv. Dock skulle rekommenderar jag att fundera på ett "orginal" glas då jag fick trasslet att det var olika resistans i de bägge glasen så ett blev imfritt mycket snabbare....Ersättningsglaset var då det långsamma.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Verkar kosta runt hundringen för bara glaset. Då ej-original. Borde ta max en halvtimme att byta, så garanterat billigare att byta själv/på firma mot att utnyttja försäkringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

Tror inte en annan bil varit på den, höljet runtom är helt oskadat, glases sönderslaget. Volvo s80 99, värme + elstyrning annars inga jättefinesser

Skickades från m.sweclockers.com

Är det så lite skador skulle jag byta själv. Hade mer varit trasigt hade det var krångligare, om man måste byta elektroniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Verkar kosta runt hundringen för bara glaset. Då ej-original. Borde ta max en halvtimme att byta, så garanterat billigare att byta själv/på firma mot att utnyttja försäkringen.

Vart hitta du det? Inte varit på skroten änn men de firmor jag kolla skulle ha 700-1100, det kan de ju glömma med tanke på hur ofta man ser hela reservdelsbilar på blocket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Laggzor: bildelsbasen.se glas från 189:-

Visa signatur

Intel Core i9-9900k ASUS ROG STRIX Z390-FGAMING
hyperx DDR4 2666MHz 32GB
ASUS GeForce RTX 2080 Ti Dual OC
Cooler master hax
Predator XB271HUA. LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Om det är utom tvivel en annan farkost som orsakat skadan så finns det någon allmän trafikförsäkringsgrunka som ersätter det.

Om bilen varit parkerad utefter en väg kanske man kan hävda att den blivit påkörd. Men plasten ger med sig och förblir oskadad..?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Hej!

Det går att köpa begagnat, viktigt är då att plast-clipsen som håller glaset på plats endera följer med eller sitter kvar nu och kan återanvändas.

Jag köpte liknande denna:

https://vparts.se/se/spegelglas-backspegel-volvo-v70-xc70-s60...

och hade jättesvårt att byta själv. Fick inte till det, då vet var svårt att veta hur mycket våld/kraft man kunde lägga på att böja plasten. Åkte till volvo och där gjorde de bytet gratis på 30 sekunder.

mvh Mikael

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Laggzor:

Vart hitta du det? Inte varit på skroten änn men de firmor jag kolla skulle ha 700-1100, det kan de ju glömma med tanke på hur ofta man ser hela reservdelsbilar på blocket

Skickades från m.sweclockers.com

Endera så limmar du in spegelglas som du köpt hos glasmästaren eller så skaffar du ett originalglas, spegelglaset kostar kanske 100 kr att få tillskuret men då mister du slipningen och värmen som antagligen finn i originalglaset.
att limma in en ny spegelglasruta förutsätter också att hållaren som glaset limmas på inte är obrukbar så ska du göra nått sånt så bör du först rensa den så du ser om det går att limma dit ett nytt standardglas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Värmeelementet sitter väl i hållaren till glaset? Inte i själva glaset likt en bakruta.
I alla fall är det så på min s80 2005. Där är det enkelt att bara byta glaset, gjorde det själv i sommras

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Lego Master

Oavsett vad du TROR är trasigt, anmäl det till försäkringsbolaget och polisanmäl det som skadegörelse. Det kostar inget, du behöver inte använda försäkringen för att fixa det bara för att de får reda på att det hänt.

Men, om du får problem senare som går att härleda till samma händelse så blir det svårt att argumentera för det om du inte har anmält händelsen nu.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

Tjenare, vaknade upp till den trevliga överraskningen att någon slagit sönder min backspegel, kort och gott vad bör man göra? Försäkring? Byta själv? Något annat? Upskattar all hjälp från mer erfarna, bilder mot kvällen om ni vill ha det.

Till en början så ska man alltid polisanmäla.
Sen skickar man polisanmälan till sitt försäkringsbolag samtidigt som man anmäler skadan till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Värmeelementet sitter väl i hållaren till glaset? Inte i själva glaset likt en bakruta.
I alla fall är det så på min s80 2005. Där är det enkelt att bara byta glaset, gjorde det själv i sommras

Skickades från m.sweclockers.com

På min förra VOLVO från samma härad satt värmen integrerad i glaset och anslöts med en kontakt.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Om du har tid kan du ta en sväng till Returbilen i Kungsåra. Där kostar spegelglas 100kr styck och de har tre stycken S80 av rätt generation. En fördel med självplock är att du där får chansen att öva på att lossa spegeln och du ser hur den ska monteras.

http://returbilen.se/category.html?category_id=2667&anl=5

Permalänk
Medlem

Byt själv, om du behöver tips surfa in på www.jagrullar.se
Finns mycket kompetent folk på det forumet

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

@Laggzor:

Det är inte värt att ta det på försäkringen.
Försök hitta ett glas på skroten. Även glas från S60 och V70 passar.
Jobbet tar 10min om du har tummen mitt i näven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

Vart hitta du det? Inte varit på skroten änn men de firmor jag kolla skulle ha 700-1100, det kan de ju glömma med tanke på hur ofta man ser hela reservdelsbilar på blocket

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.bildelaronline24.se/search?keyword=Spegelglas%2C+...

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/p1vAKmS om nån är intresserad, klar skadegörelse då allt annat ät helt enligt mig?

Hitta ett för 300kr lokalt som jag får immorn så får vi se hur det går, ska väl göra en polisanmälan också antar jag, leder väl ingenstans men finns väl i statistiken då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/BvUlvJE det ser bättre ut var lite pilligt med gick till slut med lite värme och mycket våld

300kr pirat vs 1100kr från volvo var ett lätt val för enbart glaset, tack för hjälpen alla

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F