Permalänk

Byte av komponenter bl.a. mobo

Hej! Om ett par dagar hämtar jag ut nytt mobo, GPU och CPU. Vad jag hört är det inte alltid helt smärtfritt att byta ut dessa bara sådär, framförallt moderkortet. Aldrig gjort det förut så ingen aning om vad som händer om jag bara skruvar i de nya grejerna och startar.

Någon som skulle kunna hjälpa mig få ihop en liste över själva proceduren, är det nått jag borde göra innan jag stänger av ”gamla” datorn för sista gången? Eller är det bara byta och tuta och köra?

Tack tack!

Permalänk
Medlem

Det är inte så svårt att byta ut mekaniskt. Notera innan hur allt är inkopplat så ska det gå bra. Du behöver applicera ny kylpasta.

Om du byter till moderkort med samma chipset så brukar det fungera utan ominstallation av Windows men aktiveringen kommer att försvinna. Antingen måste du ange din produktnyckel igen eller kontakta Microsoft för att flytta din licens till nya moderkortet.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk

Tack för snabbt svar.

Det mekaniska blir nog inget problem, byggt ny dator förr, det enda nya är kylpastan men det går nog bra.

Jag byter från ett Z170 med en i5 6600 till ett Z390 med i7 9700k.

För mig spelar det ingen roll om jag blir tvingad att ominstallera windows, men får jag upp det alternativet när jag byter moderkort och startar?

Så egentligen: byt ut delarna, starta och se vad som händer? Haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, du kommer inte att få upp det alternativet. Oavsett är det alltid rekommenderat att du installerar om Windows efter ett sådant byte för att undvika eventuella buggar och instabilitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att lägga undan backup på data du absolut inte vill förlora och skapa en USB med Windows installation.
I övrigt är det nog bara skruva isär allt och sedan följa någon dator-byggar guide om du är osäker (bör finnas sådan på swec).

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb