Deduktiv slutledningsförmåga och andra logiska tester

Permalänk
Medlem

Deduktiv slutledningsförmåga och andra logiska tester

Hej alla.

Jag är en person med ADHD som jobbar inom IT-operations.
Jag är nu ifärd med att söka nytt jobb och något jag märkt är att flera och flera, kräver att man gör olika tester.
Jag har inget emot arbetstester eller personlighetstester men dessa tester jag klar dem aldrig, om man nu kan klara dem.

Jag är duktig på mitt jobb, snabblärd och löser saker snabbt, jag vet att jag är duktig och att jag är riktigt engagerad, mycket av det har jag min ADHD att tacka för.
Dessa tester säger ofta motsatsen, därav har jag slutat söka jobba där dessa tester krävs.
Jag säger inte att testerna har fel, jag vet bara vad jag kan.
Jag vet inte om jag har svårt för dessa pga min ADHD men jag kan tänka mig att den spelar in.

Dessa arbetsgivare anger gärna att man använder dessa tester för att inte diskrimenera eller utesluta människor.
Men för mig så uteslutar dem mig.

Hur ser ni på dessa tester?
Speciellt ni som jobbar inom IT-OPS

Permalänk
Medlem

Testerna är av varierande kvalite, alla bra arbetsgivare vet att det är ett komplement som ska användas för att ytterligare bekräfta den bild man redan har fått vid intervjun. Är du diagnosticerad med ADHD skulle jag ta upp det vid intervjun när man börjar prata om att man vill göra testet och då lyfta fram allt positivt som ADHD ger dig arbetsmässigt. (som du skriver, snabblärd, snabba lösningar på problem o.s.v.). Då finns utrymme att diskutera testresultat efteråt och varför testresultatet inte ger ett korrekt resultat för dig. (testerna är ju utformade för "normalmassan")

Visa signatur

Dator: Mac