Amazons molntjänst Amazon Web Services lanseras i Sverige

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte folk som kräver mer konkurrens. Den är hård nog redan. Priserna som vissa anser vara höga beror ju inte på dålig konkurrens, saker kostar helt enkelt mer här än i Tyskland och USA.

Bli politiker själv och ändra landet, flytta härifrån eller sluta klaga.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Avstängd

Bara tacka och ta emot för skitig tysk kolkraft som hittat sig ännu en nu kund

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Japp, det var extremt synd. Kommer fortsätta hoppas på ett amazon.se! 🙂

Jag hoppas på amazön.se!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Förstår verkligen inte folk som kräver mer konkurrens. Den är hård nog redan. Priserna som vissa anser vara höga beror ju inte på dålig konkurrens, saker kostar helt enkelt mer här än i Tyskland och USA.

Bli politiker själv och ändra landet, flytta härifrån eller sluta klaga.

Jag klagar inte!

Jag bara hoppas att vi får se amazon.se inom en snar framtid.

Finns däremot andra som klagar en massa (se ovan på Vinolink tex. som är i full fart med det).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Sverige är en liten marknad, lär ju kosta mer än det smakar med lagerhållning här.. tror som någon annan att dom har tecknat avtal för snabba/smidiga transporter från Tyskland samt en Svenskspråkig sida/betalningsalternativ.

Har inget som helst emot om de kör lager i Tyskland. Faktiskt nästan bättre då utbudet (som är det som jag är främst ute efter) är väldigt stort på amazon.de.

Så länge som de kan ordna snabba transporter till Sverige (och det tror jag de kan), så kan det bli en grymt trevlig service, och bara positivt att det finns en svensk kundtjänst/närvaro gällande försäljning på amazon.se.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av asabla:

Lite OT, men kunde inte hålla mig

@Christley: Intressant! Länge sedan jag läste om någon som faktiskt använder dessa typer av tjänster. Hur upplever du att shadow fungerar här i sverige?

Använder inte shadow eftersom jag precis lärde mig att tjänsten existerade. Funderat på att byta dock men det var stället servrarna står på som gjorde att jag inte bytt än.

Men parsecs service fungerar mycket bättre än jag trott. Passar perfekt när jag inte har någon lust att boota min egna dator hemma eller kan göra det.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Hur ska detta sluta både Microsoft och Amazon i Sverige med molntjänster.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Amazon Web Services lär ju inte använda 8 byggnader på 25000kvm vardera så Webbutiken är nog runt hörnet.

Hade varit kul med lite mer konkurrens här i Sverige.

Hahaha, de har 72 dieselgeneratorer bara i de fyra byggnaderna i Västerås. Ta en titt på byggnaderna först, de är inget annat än datahallar.

Permalänk
Medlem

@Mirialia: Eller Norrköping, då Norrköping har hamn vilket Jönköping inte har.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

När Amazon´s näthandel släpps i Sverige (bara en tidsfråga) så kommer amatörerna till näthandelsbutiker vi har idag att få det rejält svårt att överleva. Att sälja varor på nätet är inte svårt, men att erbjuda service och kundtjänst med kompetens som utför det kunderna ringer om är något som vår svenska näthandel idag inte erbjuder. Kompetent och effektiv kundtjänst är nyckeln till nöjda och återkommande kunder.

Kundtjänsten i svensk näthandel är antingen svåråtkomlig, långsam eller rent av inkompetent vilket gör att kunderna måste återkomma om samma sak flera gånger för att kundtjänsten skall utföra det som är deras ansvar.

-Lycka till svensk näthandel, när riktig konkurrens kommer!

Permalänk
Medlem

Självklart hade jag önskat att de skulle avslöjat något större men jag nöjer mig för tillfället med att beställa från Amazon.de och Amazon.co.uk. Amazon.de har ju iallafall gratis internationell frakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Eller så vill de dela upp hallarna.

Vad vinner Amazon på att vara hemliga om ett möjligt "amazon.se"?
OM de nu skulle bygga lager, varför inte sprida ut sig mer än att alla tre platser ska ligga inom 15mil från stockholm?

https://i.ytimg.com/vi/TKQJaDNxOoA/maxresdefault.jpg

Alla vet ju att norra sverige är en illusion

Den enda onlinebutikerna där jag har upplevt bra leveranstider är lustigt nog systembolaget och brobergs, bokstavligt talat alla andra har legat på sista dagen eller senare oavsett vad jag har beställt. Köpte bl.a. kurslitteratur som skulle ta 5 dagar max, men det tog 15 dagar varav 9 var att paketet inte lämnade lager trots att det fanns gott om varan i flera lager/butiker (inklusive centrallager). Så att köra upp några stora lagerhus i norra sverige skulle definitivt välkommnas från vi som bor här.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Det känns som det blir en upprepning på förra nyheten. Min spåkula förutspår en dystrare framtid, marknadsmässigt och prismässigt. Kan Amazon tränga undan våra vanligare Återförsäljare såsom Webhallen, Komplett, inet etc så får dom ett monopol på svenska teknik-scenen och kan sätta priserna bäst dom själva vill. Det enda som skulle begränsa dom är tillkommande priser om man köper hårdvara ifrån utlandet istället.

Ogillar't helt enkelt.

Fast nu säljer ju Amazon ofantligt mycket mer saker än kringutrustning till datorer, de säljer typ allt som går att sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Amazon Web Services lär ju inte använda 8 byggnader på 25000kvm vardera så Webbutiken är nog runt hörnet.

Hade varit kul med lite mer konkurrens här i Sverige.

Varför inte? Om facebook har mer än 100 000kvm i luleå så...

Permalänk
Medlem

@Christley: Åhåå, men hur fungerar Parsec? Är det någonting du installerar på någon aws-maskin för att sedan strömma till någon tunn klient? Eller går allting via dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Varför inte? Om facebook har mer än 100 000kvm i luleå så...

18 dieselgeneratorer per byggnad, kylanläggningar, elanläggningar, nätverk och tiotusentals servrar eller så. På några av tomterna finns det kanske plats för någon datahall till, men de kommer självklart inte bygga lager precis bredvid ett datacenter, de behöver plats för mer än en lagerbyggnad för att det ska fungera som logistikhub och det måste vara utanför säkerhetszonen för datahallarna, och då finns det inte längre så mycket yta kvar utan är dags att köpa egna tomter.

De hade kunnat bygga centrallager på vilken av tomterna som helst, men det var hela tiden AWS som var inblandad och ingen annan. Vill Amazon och inte AWS komma och köpa upp kommunal mark så finns det sådan ledig i princip var som helst i landet och det är inget som skett än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Hoppas det ger många Svenska jobb och mycket pengar till Sverige.

Läste i en lokaltidning från Katrineholm att Amazon plockat med sig personal från USA till Datahallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tranky:

Läste i en lokaltidning från Katrineholm att Amazon plockat med sig personal från USA till Datahallen.

Är förvisso fortfarande svenska jobb, men titta på hur många parkeringsplatser det finns i t.ex. Katrineholm så ser ni nog att det inte ska vara särskilt många som jobbar i hallen. Eventuella värden och jobb kommer ju från att fler erbjuder tjänster via eller mot AWS snarare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Konkurrens har vi inte brist på.

Jo. E-handel är fortfarande outvecklad och i sin linda.

För mig handlar det personligen om främst utbudet på varor som Amazon har (mycket som inte säljs av svenska ÅF), men även effektiv logistik och bättre kundservice.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Fast det kommer ju vara svenskar som är anställda så det blir mängder av tjänster. Och för dessa betalas det svensk arbetsgivaravgift och skatt. Så nog får vi både pengar o jobb alltid. Sen att de bollar med siffror så vinsten kan tas ut i andra länder är en annan femma, men det är inte enda pengarna ett företag genererar till ett land.

De vill inte ha människor, allt de gör är att försöka få bort människor ur ekvationen. Hallo?

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

Hur ska detta sluta både Microsoft och Amazon i Sverige med molntjänster.

Skickades från m.sweclockers.com

Azure finns la inte i Sverige?

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

@rumpnisse: Sluta. Se tidigare inlägg.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv

Ännu ingen som lyckats klura ut varför dom flyttar sina serverar till Sverige?

Permalänk
Inaktiv

Vad gör Sverige så intressant? Lagar? Säkerhet? Moralisk flexibilitet? Ekonomiska och politiska intressen? Till vem flyttar dom, alltså vem köper dom serverarna och uppkopplingen av? Vem är det som äger dessa intressen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Förstår verkligen inte folk som kräver mer konkurrens. Den är hård nog redan. Priserna som vissa anser vara höga beror ju inte på dålig konkurrens, saker kostar helt enkelt mer här än i Tyskland och USA.

Bli politiker själv och ändra landet, flytta härifrån eller sluta klaga.

Sluta klaga på dom som klagar eller flytta dit ingen klagar om du vill slippa klagande. Typ nordkorea?
Mer konkurrens är alltid bra. Låt butikerna gå under en efter en... tillslut kommer politikerna agera när de inser att Sverige blöder pengar till utlandet. Det är nog vad som krävs för att få till sänkta skatter, moms, tar bort elektronikskatt mm. I slutendan leder det till lägre priser. Nu är vi med i EU så nu kan inte politikerna hitta på handelshinder och tullar hur de vill mot andra EU-länder. Det är det som är så bra med EU.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Vad gör Sverige så intressant? Lagar? Säkerhet? Moralisk flexibilitet? Ekonomiska och politiska intressen? Till vem flyttar dom, alltså vem köper dom serverarna och uppkopplingen av? Vem är det som äger dessa intressen?

Dom flyttar väl inget mer än att dom utökar, för att öka sin kapacitet och därmed kunna ha fler kunder.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Inaktiv

Foliehattarna: på

Läskunnigheten här är ju närmre noll. "AMAZON KOMMER SLÅ UT ALLA EHANDLARE :("
"Amazon kommer blocka solen med alla kartonger :("
"Amazon är USAs trojanska häst "
"Amazons lagerarbete är inget annat än slavdriveri :("

((Amazon WEB SERVICES))
((((INTENSIFIES))))

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Och om dom svenska återförsäljarna blir så trängda att dom försvinner? Vem håller Amazons priser i schack?

Då är det väl bara att handla från Kinasiter med EU lager.

Permalänk
Inaktiv

hahaha fanns det folk som trodde amazon skulle öppna e-handel i lilla Sverige?

humor

Permalänk
Medlem

Bättre med AWS än de där pengabitar-lurendrejarna som snodde skattepengar från Älsvbyn och Kalix kommun
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...

Någon som vet hur de går för Nordic Colocation Computing AB/Clean Energys etablering i Mariannelund?
https://www.smt.se/article/japansk-jattesatsning-i-mariannelu...

Antar att det är attraktivt att etablera sig i Sverige p g a billig el, hög standard på bredbandsteknologi samt sköna skattesubventioner och snälla lagar?