Portion på HDD som gick fel jag behöver hjälp

Permalänk
Medlem

Portion på HDD som gick fel jag behöver hjälp

Jag köpte en 4 TB hårddisk för att ersätta min gamla jag hade. När jag kopierade min gamla disk för att föra över filerna till den nya portionerades min 4 TB disken i 3 delar, 1396 GB som innehåller filerna från min gamla disk, 651 GB som jag kan kommunicera med och kan skapa en ny enkel volym av och sen har jag 1678 GB utrym som jag inte alls kan kommunicera med. De enda jag kan göra är att komma in på dess egenskaper.

Är det någon som vet vad som har hänt med min hårddisk, finns det något sätt låsa upp 1678 GB så man kan hitta den igen eller är den delen av hårddisken förlorad och hur för man ihop alla portionerna igen det blir bara ett utrym på hela hårddisken.
Jag hade uppskattat om någon kunde hjälpa mig med detta.

MVH Klolk64

Permalänk
Permalänk
Avstängd

@Klolk64: högerklick och välj formatera på den partition som nu inte är aktiv.

Permalänk
Sötast

Finns ingen anledning att göra en exakt kopia av den gamla disken till den nya.

Mest logiska just nu är att föra tillbaka alla filer (om du flyttade dem) till föregående disk och sedan partitionera den nya disken efter _dina_ behov och sedan flytta tillbaka filerna.

Permalänk
Medlem

@nikitalord: Problemet är att jag inte formatera den 1678 GB den svarar inte ( kan inte gå in på ny enkel volym och formatera den)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klolk64:

@nikitalord: Problemet är att jag inte formatera den 1678 GB den svarar inte ( kan inte gå in på ny enkel volym och formatera den)

Gå in i Diskhanteraren och kolla hur det ser ut. Ta en bild till oss så vi ser med.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag antar att du egentligen hade som syfte att få med endast datan från din gamla disk men samtidigt utnyttja det större utrymmet på din nya disk.

Var den nya disken tänkt att ersätta den gamla disken helt?
...eller skall du använda båda diskarna i samma system?

Du måste troligtvis initiera den nya disken på något vis först. Det går att göra i Windows via: Datorhantering -> Lagring -> Diskhantering.
I och med en "initiering" rensas alla nuvarande partitioner på disken, återigen, se till att du har alla filer av värde lagrat på en annan, separat disk, alt. om du har kvar din gamla disk så att du kan -på nytt- kopiera över filerna manuellt när du väl rättat till den nya disken.

Det du lyckats med nu är att göra en exakt kopia på din gamla hårddisk med exakt samma partitionsstorlekar med data osv. troligtvis har programmet gjort en 1:1 kopia av din gamla disk och allt extra utrymme utöver det har den "inaktiverat" då det inte fanns tillgängligt på din gamla disk.

Vissa kloningsprogram kar funktionaliteten att utöka en partition till största möjliga yta om det finns mer utrymme tillgängligt på måldisken är vad som fanns tillgängligt på källdisken, det kan hända att programmet du använt för att kopiera din gamla disk också har någon funktionalitet för det.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.