Deepcool Castle 280 RGB – slutet vattenkylningssystem för RGB-fantasten

Permalänk
Melding Plague

Deepcool Castle 280 RGB – slutet vattenkylningssystem för RGB-fantasten

Dubbla RGB-belysta fläktar samt kylblock gör att Deepcool Castle 280 RGB sticker ut från mängden. SweClockers tar in kylaren i testlabbet för att se om detsamma gäller för prestandan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Passande att det ingår i dagens lucka

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Administrativ avgift

@MinscS2: mehhh spoiler ju !

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Ofta! Borde ju kyla bättre än det där med tanken på all RGB.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Kul, känns som en direkt konkurrent till tex Corsair H115i RGB Platinum & Corsair H115i Pro RGB

Permalänk
Medlem

Den spöar noctua D15 i både kylförmåga och ljudvolym om man inte av någon galen anledning kör fläktarna på maxfart hela tiden.. Ser bra ut.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Snusfri

Riktigt nöjd med min Deepcool Captain 240 EX RGB White.
Hoppas att Deepcool får större fäste på den Svenska marknaden då de i mina ögon gör bra produkter.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Deepcool Castle

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Den spöar noctua D15 i både kylförmåga och ljudvolym om man inte av någon galen anledning kör fläktarna på maxfart hela tiden.. Ser bra ut.

Visst, med hela 2 grader i max och PWM lägena.
Men om man ser till priset, ljudnivån och att man slipper eventuellt pumpljud så är ju Noctuan ett bättre köp i alla lägen.

Permalänk
Medlem

Kan meddela alla här att H115i Pro (280mm) är nere på 1200kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Visst, med hela 2 grader i max och PWM lägena.
Men om man ser till priset, ljudnivån och att man slipper eventuellt pumpljud så är ju Noctuan ett bättre köp i alla lägen.

Nja, jag tänkte mest på staplarna med lägst varvtal och då landar båda på 58c fast noctua kör i 950 rpm medans deepcool kör i 750 rpm. Så egentligen är kanske noctua lite tystare. Att luftkylare är bättre i alla lägen håller jag absolut inte med om.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Visst, med hela 2 grader i max och PWM lägena.
Men om man ser till priset, ljudnivån och att man slipper eventuellt pumpljud så är ju Noctuan ett bättre köp i alla lägen.

Nu kör de ju integrerad grafik. Om det hade suttit ett vega 64 eller RTX 2080ti monterat bredvid processorn så borde väl inte en vattenkylare påverkas lika mycket av det speciellt inte om radiatorn monteras i fronten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Monteras den i fronten så borde ju vattenkylaren kyla lika bra som på bänken de testar idag och luftkylaren blir ju lidande på grund av grafikkortets kylare.
Dock om du har den i fronten så dumpar ju CPUn en 100W extra värme som grafikkortets kylare måste jobba hårdare för att kyla GPUn istället. Så frågan är vilket som är bäst egentligen.

Skrivet av Storage Jar:

Nja, jag tänkte mest på staplarna med lägst varvtal och då landar båda på 58c fast noctua kör i 950 rpm medans deepcool kör i 750 rpm. Så egentligen är kanske noctua lite tystare. Att luftkylare är bättre i alla lägen håller jag absolut inte med om.

Ändå är det bara endast en Db skillnad då i ljudnivå, men tror ändå att vattenpumpen, i mina öron, har ett mer enerverade ljud än fläktarna.
Stör mig mer på ljudet från Hårddisken än på fläktarna i min dator, på grund av att den har en högre frekvens vilket ger ett mer "skärande" ljud i mina öron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@jOnÄTÄn: Monteras den i fronten så borde ju vattenkylaren kyla lika bra som på bänken de testar idag och luftkylaren blir ju lidande på grund av grafikkortets kylare.
Dock om du har den i fronten så dumpar ju CPUn en 100W extra värme som grafikkortets kylare måste jobba hårdare för att kyla GPUn istället. Så frågan är vilket som är bäst egentligen.

Enligt testet så testar de i ett chassi. "För att ge så verklighetstrogna resultat som möjligt monteras kylarna i ett chassi från Fractal Design. " Men saknas en GPU så blir det ju inte riktigt realistiskt. De flesta som byter till såhär dyra kylare lär ha en GPU med 140w+ tpd.

Har själv alltid monterat mina AIO kylare i fronten med bra resultat. Men är för lat för att testa vilken kombination som är bäst.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Missade det, är van att dessa tester görs på testbänk.
Men om de nu själva säger att det ger missvisande på grund av avsaknaden av GPU.
Så varför inte trycka in ett?
Visst ljudnivån kan de ju alltid testa utan grafikkortet men temperaturmässigt så är det ju mer intressant.

Dock så ogillar jag AIO eller vattenkylning, då de skapar bara mer saker som kan gå sönder. Visst tekniken har ju gått framåt så att datorn stänger av sig när det blir för varmt, men börjar det läcka under drift så är det inte roligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@jOnÄTÄn: Missade det, är van att dessa tester görs på testbänk.
Men om de nu själva säger att det ger missvisande på grund av avsaknaden av GPU.
Så varför inte trycka in ett?
Visst ljudnivån kan de ju alltid testa utan grafikkortet men temperaturmässigt så är det ju mer intressant.

Det om GPU är inget de säger, utan något som kommer från mig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kul att se en artikel från SweC som inte passar på att lägga till lite onödig sarkasm om RGB

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Kul att se en artikel från SweC som inte passar på att lägga till lite onödig sarkasm om RGB

det får vi som kommenterar stå för

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

det får vi som kommenterar stå för

Precis så

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

känns väldigt dyrt med tanke på att det är ett off-brand med en massa negativa användarrecensioner (som faktiskt testar en produkt en _längre_ tid vilket ger ett hum om kvaliteten) om deras äldre system som läcker och recensionen kommer samma dag som det kampanjas på den i julkalendern...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

känns väldigt dyrt med tanke på att det är ett off-brand med en massa negativa användarrecensioner (som faktiskt testar en produkt en _längre_ tid vilket ger ett hum om kvaliteten) om deras äldre system som läcker och recensionen kommer samma dag som det kampanjas på den i julkalendern...

Värt att tänka på att denna produkt är över ca 6 månader gammal vid detta laget. Om denna hade varit en stor no no hade det gjorts större ljud kring det. Och kring deras äldre produkter om du kikar på de 120 recensioner av deras Captain 120, 240 versioner på amazon.com så har de över 100+ recension med ett snitt av 4,5 stjänor.

Jag har själv en 240 captain Röd version samt en 120 captain vit version och är supernöjd. Steam Punk temat de kör med går verkligen hem för mig, och den är varken bättre eller sämre än corsairs likvärdiga produkter.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Dragnet:

Kul att se en artikel från SweC som inte passar på att lägga till lite onödig sarkasm om RGB

Attans, måste missat det i korrekturen. Tar igen det med nästa RGB-besudlade artikel!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@jOnÄTÄn: Monteras den i fronten så borde ju vattenkylaren kyla lika bra som på bänken de testar idag och luftkylaren blir ju lidande på grund av grafikkortets kylare.
Dock om du har den i fronten så dumpar ju CPUn en 100W extra värme som grafikkortets kylare måste jobba hårdare för att kyla GPUn istället. Så frågan är vilket som är bäst egentligen.

Beroende på vilket case du har så går den lite varmare radiatorluften från fronten in i caset oftast att "bekämpa". 2-3 fläktar i botten som blåser rakt upp i caset mot gpu. Beroende på storlek på radiatorn har du också ofta plats med en extra fläkt i fronten också.

GPUn avger ofta riktigt mycket värme under hård belastning (spel), inte en chans att jag vill ha radiatorn rakt ovanför GPUn, detta kan omöjligen vara optimal placering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

känns väldigt dyrt med tanke på att det är ett off-brand med en massa negativa användarrecensioner (som faktiskt testar en produkt en _längre_ tid vilket ger ett hum om kvaliteten) om deras äldre system som läcker och recensionen kommer samma dag som det kampanjas på den i julkalendern...

Folk som inte kan montera ordentligt och sedan ger dåliga omdömen tillhör ju, det gör även de sponsrade rösterna från andra sidan...

Hade det varit något annat än bra grejer hade det märkts av redan, det behövs lite nya brands, marknadsför dem i Sverige så brukar det vara.

Permalänk
Medlem

@milkab: Köpte den billigare modellen på rea i förra veckan, från svensk ÅF såklart. När man öppnar paketet och en o-ring sitter utanför sin plats (extremt tydligt, omöjligt att den skulle gå QC en sekund), det är vätska längs med ett rör osv. Jag lämnade tillbaka direkt men någon som inte har hållit på med vattenkylning tidigare hade kunnat installera och sedan upptäckt läckan i en sämre utgångspunkt...

Så meh, varför försvara ett märke? Jag har inga problem med att det finns ännu ett märke, men jag kommer inte köpa ifrån detta igen när det kommer till vatten och datorer.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

känns väldigt dyrt med tanke på att det är ett off-brand med en massa negativa användarrecensioner (som faktiskt testar en produkt en _längre_ tid vilket ger ett hum om kvaliteten) om deras äldre system som läcker och recensionen kommer samma dag som det kampanjas på den i julkalendern...

Har kört min Deepcool Captain i 1.5 år 24/7, inga som helst problem.
Fläktarna är inte de tystaste men de kan man byta ut, tror med kit och nya fläktar så hamnade jag 200kr under billigaste 240mm AIO som fanns och med bättre prestanda.
Det är ju Asetek i grunden, precis som flera andra så det är inte många komponenter som skiljer sig...
Och gällande priset så verkar även den här ligga lågt i pris jämfört med andra med RGB och även utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Har kört min Deepcool Captain i 1.5 år 24/7, inga som helst problem.
Fläktarna är inte de tystaste men de kan man byta ut, tror med kit och nya fläktar så hamnade jag 200kr under billigaste 240mm AIO som fanns och med bättre prestanda.
Det är ju Asetek i grunden, precis som flera andra så det är inte många komponenter som skiljer sig...
Och gällande priset så verkar även den här ligga lågt i pris jämfört med andra med RGB och även utan.

Hmmm, med helt nya fläktar hamnade du ändå 200kr under billigaste 240 mm aio? Deepcool Captain 240mm aio måste varit rejält mycket billigare än konkurrenterna när du köpte dina grejer.

Själv tycker jag det är ganska smart att försöka välja en aio från början med vettiga fläktar om det inte är som så att man redan har fläktar över så klart. Det var huvudorsaken till att jag själv valde Corsair H115i Platinum eftersom jag gjorde bedömningen att dessa fläktar är tillräckligt bra och inte behövde bytas ut, tror nog inte skillnaden på pump mellan CooliIT (Platinum) och Asetek på H115i Pro är så stor.

Permalänk
Medlem

rgb gör att kylningsprestandan ökar med 10%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esotcal:

rgb gör att kylningsprestandan ökar med 10%

Jag tycker att (inte överdriven) belysning kan vara tjusigt men allt sådant är ju en smaksak etc etc. Dock så känner jag att just fläktar kanske inte borde ha belysning eftersom de då måste tillverkas i genomskinlig plast som typiskt är mera spröd vilket ger tjockare blad, sämre aerodynamik, mer ljud etc. En del tillverkare nöjer sig med belysning i pumpskalet och där har det ju ingen negativ påverkan på ljudnivån.

Samtidigt så gillar jag AIO-kylare eftersom det är ett enkelt sätt att få bort all värme från CPU ur lådan, enklare att få GPU mer sval då.

Dags för SweC att testa olika AIO-kylare mot varandra med ljudnivå som central aspekt?
(Och då även testa mot luftkylare och ha full rulle på både CPU och GPU samtidigt.)

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.