Dator för 9000 som klarar Fortnite mycket bra?

Permalänk
Medlem

Dator för 9000 som klarar Fortnite mycket bra?

Hej hej!

Söker en dator för cirka 9000 kanske lite mer som för engångsskull klarar stabila 200fps och speciellt i byggfighter. Dom som spelar Fortnite förstår vad jag menar!

Med min nuvarande skrot till dator ligger jag på 60 fps i städer som Tilted och speciellt i Squads..

Så söker nu en dator som ligger på 200 i fighter, kanske lite mycket önskat men inget lagg helt enkelt. Önskar även att kunna streama utan fps lagg osv, ligga på stabila minst 130 typ..

Hur ser denna ut? Vad hade ni bytt ut för att garantera grym fps:

DELAR

Väldigt tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Tack! Vad är skillnaderna egentligen prestanda mässigt? Uttökad fps med det grafikkortet? Den andra var det dual någonting, jag som är totalt okunnig vad är skillnaden på just gpun?

Edit: Och kan jag egentligen inte bara byta mitt moderkort, GPU & CPU så jag sparar pengar? Eller är det helt kört med min totalt usla setup: Nuvarande setup

Permalänk
Medlem

Kan man göra ändringarna ifrån Ryzen till Intel istället? Vad är skillnaderna egentligen... Får man inte ut mer av intel än amd... har inte koll på debatten

Permalänk
Medlem

Borde gå att få in ett RX 580 4/8GB istället för det där kortet för runt 2000kr.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Bättre än 1060 3Gb

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Borde gå att få in ett RX 580 4/8GB istället för det där kortet för runt 2000kr.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Bättre än 1060 3Gb

Jag tänkte nämligen köpa allt på delbetalning utan ränta och därför uppskattas de om allt finns på Inet Kollade upp den förut och verkar inte finnas. Iallafall inte i 8gb, elle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dylano:

Kan man göra ändringarna ifrån Ryzen till Intel istället? Vad är skillnaderna egentligen... Får man inte ut mer av intel än amd... har inte koll på debatten

Du får 12 trådar med AMD 2600 för ett riktigt bra pris. Intels motsvarigheter kostar betydligt mer och du får färre trådar, max 8. förutom i9 9900K där du får 16, men då kostar enbart CPUn över 6000spänn...

Många trådar är viktigt vid streaming.

Intels nya CPU är oerhört överprisade, speciellt när man jämför med AMDs 2xxx-serie. I din budget får du mycket mer för pengarna med AMD.

Skrev ovan att du får ett bra RX 580 för billigare peng än vad som är länkat ovan.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

@daskedennis: Okej stort tack för svaret. Vad jag kan se på lite benchmark tests när folk lirar Fortnite är 3gb GTX 1060 inte så jättestabilt.

Tror du att det finns något Sapphire på Inet? Som sagt vill helst köpa allt där då jag ska delbetala

Permalänk
Medlem
Skrivet av dylano:

@daskedennis: Okej stort tack för svaret. Vad jag kan se på lite benchmark tests när folk lirar Fortnite är 3gb GTX 1060 inte så jättestabilt.

Tror du att det finns något Sapphire på Inet? Som sagt vill helst köpa allt där då jag ska delbetala

De finns men de är snordyra. De har ett Asus i lager, öppnad kartong. https://www.inet.se/produkt/x111054/asus-radeon-rx-580-8gb-du...

Dock inte en jättebra modell då kylarn är rätt svag.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Skrivet av dylano:

Tack! Vad är skillnaderna egentligen prestanda mässigt? Uttökad fps med det grafikkortet? Den andra var det dual någonting, jag som är totalt okunnig vad är skillnaden på just gpun?

Edit: Och kan jag egentligen inte bara byta mitt moderkort, GPU & CPU så jag sparar pengar? Eller är det helt kört med min totalt usla setup: Nuvarande setup

Kolla grafikkortet här: GTX 750 hur bra är det?

Kolla CPUn här:CPUn ligger under 90
Dagens bästa ligger omkring 200

Permalänk
Medlem

Är detta bra delar för Fortnite? 200fps 9000kr

Hej hörni!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12125743/

Väldigt tacksam om ni kunde ge lite feedback. Budgeten är runt 9000 och kommer delbetala så därför blir det att köpa ALLT från Inet.

Spelar Fortnite, och kommer spela på low (alltid gjort, detta är inte för prestanda). Jag spelar alltid low res också, vilket inte heller är för prestanda utan bara eget tycke.

Youtubevideos säger 250+ fps och givetvis i större byggfighter kanske den sjunker. Men med mitt nuvarande skräp till dator får jag typ 50-70 fps från 120fps i fighter så jag är less!

Tacksam för snabba svar angående om jag ska köra på!

Vill gärna streama också

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om du tycker det är bra att din CPU blir smiskad av 4+ år gammla Intel CPUs, visst.
Köp begagnat om du vill få något värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Om du tycker det är bra att din CPU blir smiskad av 4+ år gammla Intel CPUs, visst.
Köp begagnat om du vill få något värde.

Vad skall jag ändra till då? Är totalt okunnig. Köper allt via delbetalning därav vill jag att allt ska finnas på Inet.

Plånboken svider då man är student.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dylano:

Vad skall jag ändra till då? Är totalt okunnig. Köper allt via delbetalning därav vill jag att allt ska finnas på Inet.

Plånboken svider då man är student.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du ska vara fattig och okunnig får du helt enkelt låta det svida i plånboken respektive prestandan.

Permalänk
Medlem

Den duger!

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Du kommer vara nöjd. Glöm inte aktivera högre hastighet för ramet när datorn är byggd bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av dylano:

Hej hörni!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12125743/

Väldigt tacksam om ni kunde ge lite feedback. Budgeten är runt 9000 och kommer delbetala så därför blir det att köpa ALLT från Inet.

Spelar Fortnite, och kommer spela på low (alltid gjort, detta är inte för prestanda). Jag spelar alltid low res också, vilket inte heller är för prestanda utan bara eget tycke.

Youtubevideos säger 250+ fps och givetvis i större byggfighter kanske den sjunker. Men med mitt nuvarande skräp till dator får jag typ 50-70 fps från 120fps i fighter så jag är less!

Tacksam för snabba svar angående om jag ska köra på!

Vill gärna streama också

Sluta starta flera trådar om samma sak. Det strider mot forumreglerna. Du har redan fått svar i de andra trådarna?

Men ja, annars ser det bra ut - bortsett från att du helst vill ha snabbare RAM (3000Mhz eller mer). Detta brukar inte heller kosta mer. Du kommer få högre FPS med Intel i lägre upplösningar - men om du ska streama också är det Ryzen som gäller.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ändra den lite:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12126604/

eller:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12126604/

- NVMe-disken är bättre, även om den inte är den snabbaste. Mellankostnaden är den helt klart värd.
- Bättre kylning i chassit, samtidigt som en mATX-moderkortet ligger bättre till prismässigt. Sparar totalt en hundring och får en mindre dator med bättre kylning.
- Betydligt bättre nätagg, även om du resonerar att den bara ska mata ström så är skillnaden i garanti helt klart värd kostnaden.
- Grafikkortet var lite knepigt, jag tycker att GTX 1060 6GB ligger för högt i pris jämfört med vad den ger. Gå antingen billigt där och kom under 9k, eller satsa på ett GTX 1070 och acceptera extrakostnaden är mitt råd.

Permalänk
Medlem

Om du sa köra zen så bör du lägga ned några hundralappar extra på att köpa samsung b-die minnen som åtminstone clockar över 3ghz då zen påverkas väldigt mycket av minneshastighet

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Stort stort tack för all er feedback. Och ber om ursäkt för flertals trådar, varit riktig ivrig i hopp om ny dator. Sorry for that.

Jag får alltså ut den fpsen jag önskar förmodligen med denna setup? Plånboken kommer dö om jag går upp till summor som 10k+ som någon här ovan tipsa om. Men ska jag verkligen ändra nätagg? Pallar inte den i kundvagnen hålla sig i skick? O högre hastighet i RAM, påverkar de mkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@dylano: Kanske kan du hyfsat snabbt spara till ett begagnat system/moderkortspaket med exempelvis en i5-4690K (finns/funnits en del på Sweclockers marknad för omkring 2-2.500:- vid en snabbkoll), överklocka.

Jämför begagnade prestanda-cpuer och med varandra och med nya, kolla på overclocked "QC Mixed", 4 kärnors prestanda, ungefär det som Fortnite behöver,
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-4690K-vs-...
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-4690K-vs-...

Streaming belastar CPU måttligt då man låter grafikkortets hårdvaruenkoder packa ihop dataströmmen som skickas upp till Twitch/Youtube/vad som nu är modernt nästa vecka...

Permalänk
Medlem

Mitt förslag, framtidssäker jämfört med ovan

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12129326/

1. Undvik 1060 3gb. 3gb är på gränsen i flera fall, särskilt om du spelar vissa spel med högre grafikinställningar (Witcher el dyl)

2. För + 1000 kr får du ett mycket starkare kort i form av 1070. En garant för ditt behov vad gäller fps

3. Skär ner på kostnaden genom att byta ut moderkortet, finns billigare B450 dock väntetid, byt ut chassit och nätagget,innebär ca 400-500 kr billigare.

4. Med Ryzen är det nästan en regel med +3000mhz I ram, ju lägre grafikinställningar och upplösning desto mer kommer du att märka. CL15 är fördelaktigt före CL16

5. Stressa inte ihop ett köp

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar låsta i enlighet med §3.3*

Trådar låsta då vi fortfarande inte tillåter korspostning.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...