Permalänk
Medlem

Problem med dator bygge

Hej!
Skriver detta eftersom som rubriken ovan säger, jag har ett problem med min uppgradering av några komonenter som jag försöker installera in i systemet utan någon framgång. Kommer till problemet så snart som jag har pressenterat tidigare komenenter och de nya mm.

Komponent lista & operativsystem:
Grafikort: Asus gtx 1070
Processor: Från I5 7600k till min nya amd ryzen 2700 3,2ghz
Modekort: Från MSI z270-A pro (för intel) till rog strix B450-F gaming (för ryzen cpu)
RAM: Från corsair vengeance CL 14 2400mhz 2x8gb till corsair vengeance CL 16 3000mhz 2x8gb
SSD: Samsung 960 Evo 240gb & samsung 970 Evo 500gb
HDD: WD blue 1T
CPU FAN: amd ryzen 2nd generation stock fan ( kom med i förpackningen ihop med kylare)
Chassi: Fractal design R4
CD läsare: en äldre samsung cd läsare har ingen mer information på den.
PSU: Aerocool Templarius impeiator 650 (650W & Bronze)

Problemet och mina egna försök på lösning:
Så problemet är att efter att alla komponenter är på sin plats i chassit och modekortet. Så är den ända responsen vad jag kan se. Är att RGB lampan på modekortet lysser & lampa hos grafikortet vitt. Så detta händer när jag slår på ON/OFF switchen på chassit efter att PSU strömkabel har satts in. Men sen när jag försöker ta det till nästa steg att se vad jag får för respons när trycker på start knappen. Det är här problemet uppstår att det händer inget.

Försök på lösningar: Så jag testar och kollar modekort manualen om pins för knapparna glappar eller är på fel plats, sedan så testade jag både de nya och gammla RAMen på olika slots och single mm. Kollade så att MOBO skruvarnasitter rätt, testa att koppla ur allt och testa att montera om det på nytt. återakapa min gammla PC för att se så att allt utöver CPU modekort om det funkar. Det funka utan problem, så det leder mig att tro att det är något fel på mitt sätt att montera, skadade delar ( modekort eller cpu), inte kompetabla delar ( även om Inet hemsida har godkänt delarna med varandra.
Så hoppas att denna information duger för att förmedla till er alla som tar del och förösker hjälpa mig att fixa det här.
Mvh Sweclocker användaren Ztormen.