Hitta inköpsdatum på begagnad telefon

Permalänk

Hitta inköpsdatum på begagnad telefon

Hej,
Jag har köpte en telefon på blocket - ny i förpackning.
Den har olyckligtvis blivit obrukbar och försäkringen täcker, men dom vill veta när den är inköpt av första ägaren.
Kan man hitta första säljdatum på en apple iphone?
Har orginalkartong och alla nummer..
Tacksam för input!!

Permalänk

är nog bara butiken som sålde den som kan svara på tyvärr allt apple vet är ju när den skickades från deras fabrik.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Skicka över serienr/IMEI så kan jag kolla upp dagen den aktiverades åt dig.
Jobbar hos en Apple återförsäljare, så kan söka upp aktiveringsdatum (för garantier etc.)

Permalänk

@Slapinator:
Okey - kan detta användas för att tala om när telefonen blev såld mot försäkringsbolaget?
Nu vill dom göra avdrag sedan telefonen först lanserades på marknaden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

är nog bara butiken som sålde den som kan svara på tyvärr allt apple vet är ju när den skickades från deras fabrik.

Hehe, inom en snar framtid så vet väl tillverkaren av din brödrost hur ofta du rosta bröd och hur ofta du besöker sänghalmen

Tiden när tillverkaren bara visste när enheten tillverkades är nog förbi sedan länge, dock.

Ontopic: tillverkaren eller återförsäljare kan nog utan större problem se när enheten köptes och aktiverades första gången
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbo_500:

@Mustaf:
Okey - kan detta användas för att tala om när telefonen blev såld mot försäkringsbolaget?
Nu vill dom göra avdrag sedan telefonen först lanserades på marknaden..

Du får en aktiveringsdatum, då är det ändå nära köpdatumet; förutsatt att förra ägaren inte köpte den, lät den ligga i 6 mån och till slut startade upp den. Aktiveringsdatumet är dagen startades upp och anslöt till Apples server för första gången.

Sen om försäkringsbolaget godtar det som ett köpdatum eller inte kan jag tyvärr inte svara på, du måste kolla med dem.

De ska verkligen inte bedöma när telefonen lanserades, utan det är när den köptes. Köper du en iPhone 7 imorgon, så kan de inte räkna med att den är 2 år gammal för att den lanserades för 2 år sen...

/M

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Slapinator:
Låter mycket rimligt det du skriver,
Jag ska förnya mitt försäkringsbolag i Januari och accepterar dom inte aktiveringsdatum så är väl det en god anledning att byta bolag.
PM'ar dig Mustafa.

Tusen tack!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk

Han köpte den ju NY i kartong, nu stog det ju inte oöppnad, men jag förutsatte det, på ny i kartrong, då är det väl i så fall den nya ägaren @turbo_500 som har startat up den första gången, och man vet kanske fortfarande inte när den inhandlades, om jag inte tänker helt galet vill säga..
Den kanske var SOM ny och inte NY..

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Är ju bl.a därför man ska ha kvitto på allt man köper även begagnat.