Windows vill inte gå in recovery mode!

Permalänk
Medlem

Windows vill inte gå in recovery mode!

Hej!

När jag köpte min dator som kom den med windows 8, uppgraderade till windows 10 och det har funkat ut märkt.
Efter att jag har stöt på en del problem tänkte jag att det var på tiden att återställa datorn och radera allt.
Nu upplever jag ett nytt problem som jag aldrig har varit med om tidiagre hur jag än bör mig åt så kan jag inte återställa windows, får möjlighet att komma in på recovery mode men den står bara och tuggar efter en lång stund dyker det upp ett meddelandet att något gick fel och datorn startar om sig.

Har kollat runt lite på olika videos och läst runt på olika forum, har provat att starta windows i säkertläge vilket inte har gjort någon skillnad.

Har någon något tips eller behöver jag installera om hela windows om på nytt?

Tack på förhand!

MVH
Momo

Permalänk
Medlem

@momomani: Att den inte går att återställa från recovery kan ju ha att göra med att den från början har haft W8 som sedan uppdaterats till W10, recovery partitionen innehåller sannolikt bara filer för att återställa W8 och inte W10.
Men du säger att du vill återställa och radera allt, varför då inte köra in en fräsch installation med W10, blir ju samma resultat?
Installerar du samma version som du har nu (Home eller Pro) behövs ingen nyckel, den kommer aktiveras automatiskt när den kommer online.
W10 är fritt att ladda ner från MS, välj att ladda ner verktyget och skapa sedan en iso på ett usb så blir det bootbart.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Stämmer utmärkt uppdaterad från w8 till w10. Men tack för ett snabbt svar, visste inte att det räckte med att ladda ner w10 trodde jag skulle behöva en nyckel.

finns något specielt jag bör tänka på vid installtionen, har inte riktigt koll på hur stor en partition bör vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av momomani:

@MacAllan: Stämmer utmärkt uppdaterad från w8 till w10. Men tack för ett snabbt svar, visste inte att det räckte med att ladda ner w10 trodde jag skulle behöva en nyckel.

finns något specielt jag bör tänka på vid installtionen, har inte riktigt koll på hur stor en partition bör vara.

Installationen sköter sig själv mer eller mindre, bara några enkla val du skall göra om hur du vill ha en del inställningar.

Vill du däremot ta bort aktuella partitioner och göra en ny för att använda hela din SSD/HDD så kan man göra detta i installationsprogrammet innan man väljer var man skall installera, är det inte en överdrivet stor HDD du använder så kan du sätta storleken så du använder hela disken.

Edit: Från och med W10 behövs inga nycklar när man installerar om så länge man har samma hårdvara.

Permalänk
Medlem

Här kan du se hur man gör en ny och helt ren Windows 10 installation https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Du har troligen ett moderkort med UEFI och då bör du välja boota UEFI USB minnet i boot menyn.

Om du vill ha en mindre partition för windows så kan du minska C: partitionen i Diskhantering när installationen är klar.

Edit: Och om du har flera hårddiskar i datorn så bör man koppla bort alla förutom den du vill installera windows på för att undvika eventuella problem.

Visa signatur

janee