Låg FPS med nytt RTX 2070

Permalänk
Medlem

Låg FPS med nytt RTX 2070

Precis köpt ett MSI 2070 Armor men är inte så imponerad av prestandan. I Battlefield V får jag bara ca 45-50 fps i 1440/Ultra när benchmark jag ser på nätet visar betydligt högre. Även AC Odyssey har liknande prestanda. Datorn i övrigt är:

Intel I7 4790k
8Gb DDr3

Vad kan vara fel? Behöver jag kan köpa till 8gb ram till?

Permalänk

Cpu/ram som flaskar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerXes:

Precis köpt ett MSI 2070 Armor men är inte så imponerad av prestandan. I Battlefield V får jag bara ca 45-50 fps i 1440/Ultra när benchmark jag ser på nätet visar betydligt högre. Även AC Odyssey har liknande prestanda. Datorn i övrigt är:

Intel I7 4690k
8Gb DDr3

Vad kan vara fel? Behöver jag kan köpa till 8gb ram till?

Kör du en enkel ram-sticka eller är det 2x4gb? För om du bara kör en så går du miste om dual channel vilket inte är najs. Enbart pga av det skulle jag lätt slänga in en 8gb till.

Har du råkat koppla skärmen till moderkortet istället för grafikkortet?

Sen är väl det spelet ganska processor-krävande så kan mycket väl vara så att din cpu flaskar - dock inget jag vet.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Kör du en enkel ram-sticka eller är det 2x4gb? För om du bara kör en så går du miste om dual channel vilket inte är najs. Enbart pga av det skulle jag lätt slänga in en 8gb till.

Har du råkat koppla skärmen till moderkortet istället för grafikkortet?

Det är 2*4 med Dual Channel för tillfället. Grafikkortet sitter i "rätt" port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerXes:

Precis köpt ett MSI 2070 Armor men är inte så imponerad av prestandan. I Battlefield V får jag bara ca 45-50 fps i 1440/Ultra när benchmark jag ser på nätet visar betydligt högre. Även AC Odyssey har liknande prestanda. Datorn i övrigt är:

Intel I7 4690k
8Gb DDr3

Vad kan vara fel? Behöver jag kan köpa till 8gb ram till?

Gör en ren installation av drivrutinerna för grafikkortet om du inte gjorde det.
Om du ställer allt på högsta så blir det för krävande.
Googla lite för optimala inställningar.

Är ram minnet 8gb singlechannel så är det något du behöver uppgradera.
Är det dual, så skulle 8gb till göra att datorn mår lite bättre

Permalänk

jag har överklockad 4790K och 24Gb raam och får ändå imellanåt problem med för hög minnesanvändning i vissa spel. troligen dassigt optimerade med minnesläckor men ändå

rent generellt är det rekommenderat med 16GB eller mer ram. många nya 3d spel har ju detta som krav för att klara deras "rekommenderade" spec

du kan ju även trycka upp din cpu nån Ghz eller så om den håller emot.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerXes:

Det är 2*4 med Dual Channel för tillfället. Grafikkortet sitter i "rätt" port.

Detta system borde väl kunna motsvara ditt. Testa 1080p och se om ditt system jämförsig rättvist med hans?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Avstängd

@XerXes Ditt ram minne är lågt i gb och i minnesfrekvens om du har en gammal sticka. Och din cpu fläskar. Enbart de komponenterna som begränsar ditt 2070.

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Skrivet av XerXes:

Precis köpt ett MSI 2070 Armor men är inte så imponerad av prestandan. I Battlefield V får jag bara ca 45-50 fps i 1440/Ultra när benchmark jag ser på nätet visar betydligt högre. Även AC Odyssey har liknande prestanda. Datorn i övrigt är:

Intel I7 4690k
8Gb DDr3

Vad kan vara fel? Behöver jag kan köpa till 8gb ram till?

Är det i7 så tycker jag det är konstigt att din cpu skulle flaska. Men du skriver 4690k som är i5 så kan jag tro att i5an flaskar plus så tycker jag att du borde köpa 2x8 gb i ram. Men funderar fortfarande på vilken processor du har..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som sagt, i5 4690k eller i7 4790k? Detta gör ju en viss skillnad.

Jag har en i5 4670k@4,4GHz (16 Gb ram) och låg i betan runt 70-90 FPS så nog låter 45 FPS (i snitt) lågt, även om man självklart får förvänta sig drops i vissa situationer med motsvarande specifikationer.

Sök runt på nätet på dessa spel och 8 Gb ram för att se om andra upplever detta som en flaskhals!

Permalänk
Medlem

Har du RTX aktiverat?

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Är det i7 så tycker jag det är konstigt att din cpu skulle flaska. Men du skriver 4690k som är i5 så kan jag tro att i5an flaskar plus så tycker jag att du borde köpa 2x8 gb i ram. Men funderar fortfarande på vilken processor du har..

Skickades från m.sweclockers.com

Skrev fel. Det är en i7 4790k. Minnet är ddr3 Kingston HyperX Fury 2*4 gb. Moderkort Asus Z97 A. Kanske klokt att börja med att köpa 8gb till? Något särskilt som skulle passa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Har du RTX aktiverat?

//C

Nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite svårt och veta exakt vilken CPU du har, om det är en i5-4690k eller en i7-4790k då det står lite konstigt, men är det en i5-4690k och endast 8GB ram så är det absolut dax att kolla på en ordentlig klock av CPUn samt mera minne för att hänga med lite bättre.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Det är CPU / RAM som inte hänger med.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Skrivet av XerXes:

Skrev fel. Det är en i7 4790k. Minnet är ddr3 Kingston HyperX Fury 2*4 gb. Moderkort Asus Z97 A. Kanske klokt att börja med att köpa 8gb till? Något särskilt som skulle passa?

Kanske köpa samma hyperx fury minne fast ta då 2x8gb så borde det funka.. kör sjäv med den prollen med 1080. Vad jag vet så är 2070 typ i samma prestanda fast med nyare funktioner i 2070.. Så jag tror nog att 2x8gb i ram bör räcka..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Lite svårt och veta exakt vilken CPU du har, om det är en i5-4690k eller en i7-4790k då det står lite konstigt, men är det en i5-4690k och endast 8GB ram så är det absolut dax att kolla på en ordentlig klock av CPUn samt mera minne för att hänga med lite bättre.

Räcker nog med extra ram nu när vi vet att det är en i7-4790k

Skickades från m.sweclockers.com