Problem med XLR mikrofonen kopplad till ljudkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@GGlucke: Jag har även ett Behringer QX1002USB mixerbort som har Xenyx preamps, och en Shure SM58 kopia ifrån Behringer XM8500, men ärligt talat så hör jag ingen direkt skillnad mellan dessa.

edit: Ja, närmare munnen, men jag har själv haft en liknande mikrofon så som du tänkt dig, och det blir jobbigt när man spelar för man rör gärna på kroppen och huvudet och mikrofonen ligger nästan emot läpparna.

Det är lite konstigt, men har hört att Behringer XM8500 och Behringer Xenyx Q502USB ska vara väldigt prisvärt.
Skulle nog då varit lättare för mig att ha t.ex. Audio Technica At2020, då man kan vara mer flexibel. Men finns säkert jättemånga andra mikrofoner som är bra också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ganska viktigt att inte prata in i den från sidan då det påverkar ljudet ganska mycket när du inte har en helt rundtagande mikrofon, det gör även att mikrofonen i sig kommer att ta upp mer ljud från omgivningen än den annars skulle göra, du ökar ju dess upptagningsförmåga av rumsljud och minskar den mot ditt tal så det är kanske dålig mikrofonplacering eller möjligen fel typ av mikrofon för uppgiften om du ska placera den som du gjort som är grundorsaken snarare än att det beror på ljudkortet.

Du har helt rätt, det är problemet för mig, då den är snett från mig åt höger istället för framför mig. Progrund av för kort mikrofonarm, så ljudkort är helt uteslutet nu. Utan det är hur jag placerar mikrofonen och kanske helt fel mikrofon för mitt ändamål med tal.

Permalänk
Medlem

Här är en liten skiss så ni får en bild på hur jag sitter:
https://imgur.com/a/OObLKWh

Permalänk
Medlem

@GGlucke: Behringer-prylarna är jätteprisvärda, men det är nog inte rätt prylar för att sitta och prata i vid datorn. Det var mer så jag menade

Behringer har ju en sådan mikrofon som du är ute efter. Typ Behringer C3 kanske?
https://www.thomannmusic.no/behringer_c3.htm?offid=1&affid=22...

edit :men ja AT2020 är nog det bättre alternativet.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av GGlucke:

Här är en liten skiss så ni får en bild på hur jag sitter:
https://imgur.com/a/OObLKWh

Va? Varför tar du upp ljud från sidan av miken? Från manualen:

Citat:

Placement
General Rules for Use
• Aim the microphone toward the desired sound source (such as the talker, singer, or instrument) and away from
unwanted sources.
• Place the microphone as close as practical to the desired sound source.

Där. ≈5 dB högre känslighet alldeles gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@GGlucke: Behringer-prylarna är jätteprisvärda, men det är nog inte rätt prylar för att sitta och prata i vid datorn. Det var mer så jag menade

Behringer har ju en sådan mikrofon som du är ute efter. Typ Behringer C3 kanske?
https://www.thomannmusic.no/behringer_c3.htm?offid=1&affid=22...

edit :men ja AT2020 är nog det bättre alternativet.

Ja precis de är ju det, ska först investera i ett mikrofonstativ. Sen vet jag inte om en Audio Technica AT2020 är bättre.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Va? Varför tar du upp ljud från sidan av miken? Från manualen:
Där. ≈5 dB högre känslighet alldeles gratis.

Brukar bli så tyvärr då min mikrofonarm inte är så flexibel och når dit jag vill. Behöver nog en ny mikrofonarm sen vet jag inte om det är värt att investera i något mer.

Ingen som har denna? mikrofonarm

Permalänk
Medlem

Lite OT men du har helt fel mikrofon för ditt bruk. Du har inte funderat på att köpa en mer passande och sälja denna istället för att hålla på med en massa halvdana lösningar? Jag jobbar mycket med SM58or när vi fixar ljud till spex och liknanden och dessa mickar är fantastiska - om du har dem så närande munnen att du kan röra den med tungan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Lite OT men du har helt fel mikrofon för ditt bruk. Du har inte funderat på att köpa en mer passande och sälja denna istället för att hålla på med en massa halvdana lösningar? Jag jobbar mycket med SM58or när vi fixar ljud till spex och liknanden och dessa mickar är fantastiska - om du har dem så närande munnen att du kan röra den med tungan.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt rätt där, ska försöka sälja det jag har och införskaffa mig en Audio Technica AT2035 + Behringer Xenyx Q502USB som verkar vara lite bättre än AT2020.

Eller finns det någon annan bra kombination för mitt ändamål?

Permalänk
Medlem

Tjena!

Tänkte återuppliva denna tråd igen, var ett väldigt bra tag sen jag hade en mikrofon i tankarna då många saker kommit emellan.
Sålde iaf min Shure Sm58 förut i januari, då den inte passade då och jag använde den helt fel, men kan tänkas dynamisk igen.

Är på hugget nu igen efter en ny mikrofon, som skall användas till gaming, discord, skype, kanske youtube och kanske göra musik.
Har gjort en del research om mikrofoner, vet att AKG D5 nästan är bättre är Shure SM58 enligt många och klarare ljud. Sen fanns också Rode M2 som ska vara väldigt bra.
Har bestämt mig för Behringer UMC202 ifall det blir XLR mikrofon.

Jag tvekar lite på Audio AT2020, då det känns som att den kommer ta upp allt ljud i bakgrunden som kommer vara störande.

Maxpris för allt är väl 1500kr som jag tänkt, vet att black friday kommer snart och kan vänta tills dess.

Men har ni några bra förslag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@GGlucke: Hej!

Du bör i första hand bestämma dig för vilken teknik din mic ska ha. Sedan karaktäristiken. Efter det kan det vara aktuellt med vilket sound du får.

En dynamisk mic tål som oftast högre ljudtryck, men är inte lika känslig.
Kan vara bra för att inte ta upp alltförmycket ljud runt omkring, men å andra sidan måste man prata ganska nära den, några cm avstånd bara.

En kondensatormic kan du ha på längre avstånd, men den tar upp lite annat ljud också.

Nästa är riktningskaraktärestiken. Rundstrålande, cardioid, supercardioid, ”shotgun” osv.

Rundstrålande tar ljud i 360˚, cardioid har ett mönster som ser ut som ett hjärta, supercardioid samma sak, men ännu tydligare. Shotguns är väldigt riktade och mer för film och ljudinspelning.

Det du gör i din fråga just nu är att du jämför äpplen och päron.

Sist vill jag ge ett tips on billig mic jag tänker köpa näst gång jag handlar från tiomanna, r.bone sc400. Har ej testat själv, men den får bra lovord!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@GGlucke: Hej!

Du bör i första hand bestämma dig för vilken teknik din mic ska ha. Sedan karaktäristiken. Efter det kan det vara aktuellt med vilket sound du får.

En dynamisk mic tål som oftast högre ljudtryck, men är inte lika känslig.
Kan vara bra för att inte ta upp alltförmycket ljud runt omkring, men å andra sidan måste man prata ganska nära den, några cm avstånd bara.

En kondensatormic kan du ha på längre avstånd, men den tar upp lite annat ljud också.

Nästa är riktningskaraktärestiken. Rundstrålande, cardioid, supercardioid, ”shotgun” osv.

Rundstrålande tar ljud i 360˚, cardioid har ett mönster som ser ut som ett hjärta, supercardioid samma sak, men ännu tydligare. Shotguns är väldigt riktade och mer för film och ljudinspelning.

Det du gör i din fråga just nu är att du jämför äpplen och päron.

Sist vill jag ge ett tips on billig mic jag tänker köpa näst gång jag handlar från tiomanna, r.bone sc400. Har ej testat själv, men den får bra lovord!

Tack så mycket för det tydliga svaret!

Verkar som de flesta använder kondensatormikrofoner som streamar, spelar m.m. Men borde egentligen vara lämpligare med dynamisk för många då rummen oftast inte är ljudisolerade. Dock har många gått över till Shure SM7B som behöver väldigt mycket kräm. Men det är ju väldigt overkill för mig.
Jag velar ju lite åt Audio Technica AT2020, men lite orolig att den ska ta upp allt i min omgivning, ifall familjen har TVn på eller att mitt Cherry MX röda tangentbord ska ta över rösten. Ett vindskydd kanske hjälper lite på mikrofonen då, men har ingen aning?

Sen tycker jag också T.bone SC400 är väldigt bra för sin prisklass, överlag är T.Bone bra märke för priset tanke på alla recensioner och videos jag kollat på om de.

Permalänk

@GGlucke: Du behöver ingen sm7b för att streama/chatta.
Generellt går det ju lite inflation i den utrustning som behövs hit och dit. Absolut, det kan vara roligt med bra teknik för skapande och reproduktion, men när det gäller kommunikation kan vi väl hålla i hatten lite grann.

Ett vindskydd framför micen ger skydd mot dom kraftiga luftströmmar som uppstår då man säger vissa stavelser/bokstäver. Den luftströmmen överbelastar membranet och ger ljudstötar som inte låter så kul. Dom kallas för popshield.

Vindskydd är samma sak när man har det runt en mic, det skyddar mot luftströmmen men släpper igenom ljudvågor.

En välriktad Mic, lagom gain och högt och tydligt tal är en bra grund.

Korrigerade lite text för att bättre överensstämma med det jag tänkte säga.
Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@GGlucke: Du behöver ingen sm7b för att streama/chatta.
Generellt går det ju lite inflation i den utrustning som behövs hit och dit. Absolut, det kan vara roligt med bra teknik för skapande och reproduktion, men när det gäller kommunikation kan vi väl hålla i hatten lite grann.

Ett vindskydd framför micen ger skydd mot dom kraftiga luftströmmar som uppstår då man säger vissa stavelser/bokstäver. Den luftströmmen överbelastar membranet och ger ljudstötar som inte låter så kul. Dom kallas för popshield.

Vindskydd är samma sak när man har det runt en mic, det skyddar mot luftströmmen men släpper igenom ljudvågor.

En välriktad Mic, lagom gain och högt och tydligt tal är en bra grund.

Håller helt med dig, precis det gör ju det lättare överlag att ha ett behagligt ljud både för sig själv och för kompisar och andra som hör ens röst.

Vet att pop- och vindskydd hjälper mycket mot vissa starka bokstäver, men är väl mer viktigt om man har mikrofonen nära munnen som dynamiska.

Dynamiska av erfarenhet med Shure SM58 måste man ha minst 90% volym på för att höras bra vilket kan vara lite jobbigt. Vet du om det finns några andra dynamiska som behöver mindre kräm än Shure SM58?

Vet iaf att Audio Technica AT2020 m.m. inte behöver mycket kräm, 48V såklart men annars behöver inte gainen va så hög för att höras bral, vilket kan vara bra mot brusnivån.

Permalänk

Alltså, problemet här är ju att vi jämför olika tekniker, men det är inte det som avgör.

Om du ökar gain kommer ju annat ljud runt omkring också öka i nivå. Samma sak om du skulle minska gain på en väldigt känslig mikrofon.
Däremot kan ju _hur_ du låter såklart påverkas. En uppskruvad dynamisk mik kan ju låta lite tunnt när man har för långt avstånd.

Har tyvärr inget bra mikrofontips att ge utöver sm58, det är just såna jag har (ärligt talat ganska lite) erfarenhet av själv.

Det som hjälper dig är att skärma bort annat ljud. Ljud från andra delar av hemmet kanske går att stänga ute.
Ljud från tangentbordet kan du lösa genom att ha en supercardioid (det är alltså mikrofonens upptagningsområde) riktad uppåt mot dig. Då dämpas ljud som kommer nerifrån.

Sen har du en sak till du får googla lite på. Noisegate.
Många chatprogram verkar ha en sådan. Det är en funktion som bara släpper igenom.ljud över en viss nivå. Under fallet får du justera din gain så att den släpper igen allt tal, men sedan stänger ljudet ut på chatten.

Finns inte detta i mjukvaran kan du skaffa hårdvara som gör samma sak. Kanske lite Overkill dock...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Alltså, problemet här är ju att vi jämför olika tekniker, men det är inte det som avgör.

Om du ökar gain kommer ju annat ljud runt omkring också öka i nivå. Samma sak om du skulle minska gain på en väldigt känslig mikrofon.
Däremot kan ju _hur_ du låter såklart påverkas. En uppskruvad dynamisk mik kan ju låta lite tunnt när man har för långt avstånd.

Har tyvärr inget bra mikrofontips att ge utöver sm58, det är just såna jag har (ärligt talat ganska lite) erfarenhet av själv.

Det som hjälper dig är att skärma bort annat ljud. Ljud från andra delar av hemmet kanske går att stänga ute.
Ljud från tangentbordet kan du lösa genom att ha en supercardioid (det är alltså mikrofonens upptagningsområde) riktad uppåt mot dig. Då dämpas ljud som kommer nerifrån.

Sen har du en sak till du får googla lite på. Noisegate.
Många chatprogram verkar ha en sådan. Det är en funktion som bara släpper igenom.ljud över en viss nivå. Under fallet får du justera din gain så att den släpper igen allt tal, men sedan stänger ljudet ut på chatten.

Finns inte detta i mjukvaran kan du skaffa hårdvara som gör samma sak. Kanske lite Overkill dock...

Skickades från m.sweclockers.com

Precis så är det ju, gäller att inte ha mikrofonen på för hög gain, gäller väl kondensatormikrofon mest.
Inga problem, vore kul iaf att testa någon mikrofon som inte är så populär som Shure SM58, man vet ju av en del research att det finns många väldigt bra mikrofoner, som inte får den uppmärksamhet de förtjänar tyvärr, ett exempel är AKG D5.

Det där med supercardiod verkar iaf AKG D5 ha, sen Sennheisers dynamiska och T.Bone SC400 som du skrev om.

Aldrig hört talas om det där faktiskt, och låter overkill med att köpa en enhet istället för gratis program. Ska kolla närmare på det där, tack!

Permalänk
Avstängd

@GGlucke: Saknas amplifier till ljudkortet helt enkelt? Du får skaffa annat externt ljudkort med en amplifier vars ljud du kan leva med eller leva med att du inte kan få något ljud till din XLR-mikrofon som behöver gott om amplifying. Den är dynamisk så den behöver bara amplifying (50-60+ dB), ingen phantom power ("48V") som tur var.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |