Farthållare på Kia hur i !#¤%¤&QW ?

Permalänk
Medlem

Farthållare på Kia hur i !#¤%¤&QW ?

Hur 17 får man på farthållaren ?
Ska iväg på långresa med lånad bil och under en liten testkörning lyckades jag inte få på eländet.
Har provat "allt", som man brukar säga.
Är van med merca och där är det en knapptryckning.
Bilen är en nyare Kia Carens.

Ratten ser ut så här:

Permalänk
Medlem

Hö sida. Circeln med pilen. Nå önskad hastighet å dra SET spaken ner. Om du rör brömsen kopplas den av. Vill du ha den igen drar du RESUME spaken.

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av haiPA:

Hö sida. Circeln med pilen.

Jo tack.
Nånting lyser upp men ingenting mer händer.
Fattar inte varför man gör nånting så viktigt så komplicerat, trodde att volvo var ensamma om en misslyckad CC design

Permalänk
Medlem

Övre knappen för att aktivera (högra sidan på ratten med pil på hastighetsmätaren) och sedan vickar du spaken nedåt (set). Inte för att jag kört Kia men det ser likadant ut på Nissan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hur 17 får man på farthållaren ?
Ska iväg på långresa med lånad bil och under en liten testkörning lyckades jag inte få på eländet.
Har provat "allt", som man brukar säga.
Är van med merca och där är det en knapptryckning.
Bilen är en nyare Kia Carens.

Ratten ser ut så här:

https://cdn.motor1.com/images/mgl/nQnZ1/s1/2017-kia-carens-paris-motor-show.jpg

RTFM kanske löser det

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jo tack.
Nånting lyser upp men ingenting mer händer.
Fattar inte varför man gör nånting så viktigt så komplicerat, trodde att volvo var ensamma om en misslyckad CC design

Cirkeln med pilen och sedan rullar du saken åt sidan ner till 'Set' så håller den hastigheten

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tror det är trycka en gång för att sätta på. Trycka SET att ange nuvarande hastighet.
Sen kan du justera med knapparna, allt händer på höger sida av rattet.

Beroende på växellåda, modell etc, så går det inte att aktivera farthållare i vissa växlar / hastigheter.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Den knappen med pilen som sagt, sen när du kör i en lämplig hastighet så bör du "sänka volymen" fast på den högra spaken. Alltså mot "Set-", då borde hastigheten sättas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Cirkeln med pilen och sedan rullar du saken åt sidan ner till 'Set' så håller den hastigheten

Skrivet av tobberman:

Den knappen med pilen som sagt, sen när du kör i en lämplig hastighet så bör du "sänka volymen" fast på den högra spaken. Alltså mot "Set-", då borde hastigheten sättas.

Ah, nu kommer vi nån vart !
Skall testa när det är åka dags.
Ser inte fram emot 40 mil utan CC

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Jo tack.
Nånting lyser upp men ingenting mer händer.
Fattar inte varför man gör nånting så viktigt så komplicerat, trodde att volvo var ensamma om en misslyckad CC design

Vet inte vilken Volvo du syftar på men de jag haft (S80 och numer S60) så aktiverar man bara farthållaren och duttar till + en gång.
Vad du än gör, ge dig inte på att bygga en dator

Permalänk
Hedersmedlem

De designer jag sett har alla varit av den här typen. Aktivera funktionen och sen SET hastighet. Knappast raketforskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jo tack.
Nånting lyser upp men ingenting mer händer.
Fattar inte varför man gör nånting så viktigt så komplicerat, trodde att volvo var ensamma om en misslyckad CC design

Whut? Har Volvo en misslyckad CC-design?
Nu har jag själv ACC på en V60 -15, och det är en knapp för att aktivera ACC, sen plus/minus, cancel och resume, hur är det omständigt/misslyckat?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Vet inte vilken Volvo du syftar på men de jag haft (S80 och numer S60) så aktiverar man bara farthållaren och duttar till + en gång.
Vad du än gör, ge dig inte på att bygga en dator

Skrivet av Shimonu:

De designer jag sett har alla varit av den här typen. Aktivera funktionen och sen SET hastighet. Knappast raketforskning.

Dubbelt så många knapptryck som behövs som sagt
Förstår att Kia kanske snikar på det, men Volvo har inga ursäkter.
Fast det kan ju iofs. vara så att Merca har ett patent på det rätta sättet att göra det på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Dubbelt så många knapptryck som behövs som sagt
Förstår att Kia kanske snikar på det, men Volvo har inga ursäkter.
Fast det kan ju iofs. vara så att Merca har ett patent på det rätta sättet att göra det på.

Inget verkar mobilisera SweClockers läsare mer än att klanka ner på Volvos CC och jag kan inte hålla mig från att rycka ut i försvar jag också! Tycker Volvos är mycket enkelt att ha att göra med jämfört med många andra bilar!

Kan dock hålla med dig om att just Cruise-knappen hade kunnat skippas och att man alltid skulle kunna sätta farten enbart via +-knappen. Gissar att det är nån form av myndighetskrav att CC ska kunna kopplas ut.

Permalänk
Lego Master

Jag körde en Nissan hyrbil med liknande rattknappar, och jag fick inte heller igång skiten. Jag felanmälde det till bensinmacken när jag lämnade tillbaka den.

Och då provade jag ändå samma sak som rekommenderats här, men Set- hade ingen som helst effekt. Noll.

Volvo har jag kört många år, och där var det, om inte minsta möjliga antal tryck, så åtminstone intuitivt.
Min nuvarande Ford funkar på ungefär samma sätt; dra igång ACCn och tryck på set+/-.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

KIA = Killed in action

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Dubbelt så många knapptryck som behövs som sagt
Förstår att Kia kanske snikar på det, men Volvo har inga ursäkter.
Fast det kan ju iofs. vara så att Merca har ett patent på det rätta sättet att göra det på.

Oj Oj detta betyder alltså att jag måste köpa Merca, aj aj aj. Genom att byta bil så kanske jag sparar några "klick" per år. Vet du om Mercedes säljer datormöss?

Permalänk
Medlem

Så här borde det vara. Filmen gäller en Hyundai men KIA och Hyundai är ju samma sak.

Jag kan tänka mig två saker som man gör fel. Det första är att man inte har nuddat bromsen innan man använder farthållaren vilken måste göra på alla bilar. Det andra är man blandar ihop farthållaren med fartbegränsaren vilket kan vara lite förvirrande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Dubbelt så många knapptryck som behövs som sagt
Förstår att Kia kanske snikar på det, men Volvo har inga ursäkter.
Fast det kan ju iofs. vara så att Merca har ett patent på det rätta sättet att göra det på.

Du är inte tillräckligt cynisk
Jag slår vad om att någon skulle kunna trycka på den knappen av misstag, uppleva att bilen har tappat kontrollen och bli så skrämd att de orsakar en olycka eller helt enkelt inte hinner reagera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Så här borde det vara. Filmen gäller en Hyundai men KIA och Hyundai är ju samma sak.

https://youtu.be/FB5f2Zxngnc

Jag kan tänka mig två saker som man gör fel. Det första är att man inte har nuddat bromsen innan man använder farthållaren vilken måste göra på alla bilar. Det andra är man blandar ihop farthållaren med fartbegränsaren vilket kan vara lite förvirrande.

Nudda bromsen för att kunna aktivera farthållaren? Va? Nej, däremot så kan man trampa på bromspedalen/kopplingspedalen för att avaktivera farthållaren, istället för att trycka på knappen/spaken.

Sedan tycker jag farthållarna fungerar exakt likadant oavsett vilken bil man kör... om det så är Mercedes eller Volvo. Enda skillnaden är designen på reglagen. Vissa bilar har en spak på vänster eller höger sida, och andra har några knappar på ratten.

Gemensamt är att man får aktivera först, sedan ställa in hastighet... oavsett bil.

EDIT: Har man adaptiv farthållare finns det några fler inställningar såklart.

Permalänk
Medlem

Jodå, på KIA måste man först ha bromsat en gång för att det skall fungera. Har testat otaliga gånger på min KIA de senaste 8 åren.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ser inte fram emot 40 mil utan CC

Stackars liten då.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

https://www.kia.com/uk/owners/manual/

Permalänk
Medlem

Som andra skriver höger sida översta knapp (den med pilen för att aktivera funktionen för farthållare) Sen vippa neråt på spaken som sitter i mitten för att ställa in hastighet.

Lite OffTopic:
Nya volvo handlar det om en knapp för att aktivera farthållaren. 1 knapp måste säga att det är väl väldigt lätt?

Knappen i mitten på vänster sida är den som aktiverar/avaktiverar farthållaren.
pilar till vänster/höger är för att ändra till Pilot Assist (höger tryck) eller fart begränsare (vänster tryck). Knapparna direkt till höger är avstånds inställning för adaptiv farthållare eller distans varningen. Självklart var det annorlunda layout i "gamla" volvo men det var i princip samma tillvägagångssätt vill jag minnas. 1 knapp för att aktivera och 2 för att höja/sänka hastigheten.

Sen måste man använda touch display i mitten på nya volvo för att aktivera "vanlig" farthållare men det är en annan diskussion

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Medlem

Har samma i min Civic från 2007 och även i föräldrarnas Nissan Qashqai. Behövs troligtvis aktivera funktionen först via dedär "mätar knapparna" till vänster om Set- knappen. Ser att det finns två olika lägen, "fartbegränsare" och "farthållare" läge (svårt att säga vilken är vilken härifrån) där "fartbegränsaren"-läget borde fungera så att när man håller på gasen överstiger det inte inställd hastighet och farthållar läget då förstås håller farten som den är inställd till.

För att få det att aktiverat efter att du först har då tryckt på farthållar knappen så det aktiveras så enklast är att gasa till ungefär den hastigheten du vill ha, släpp upp pedalerna och tryck ner på Set-knappen så borde det aktiveras. Håller man in pedalerna händer inget.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Nudda bromsen för att kunna aktivera farthållaren? Va? Nej, däremot så kan man trampa på bromspedalen/kopplingspedalen för att avaktivera farthållaren, istället för att trycka på knappen/spaken.

Det är någon säkerhetsgrej som finns i alla bilar med farthållare. För att kunna aktivera farthållaren måste du ha vidrört bromspedalen vid minst ett tillfälle från det att du startade motorn så att bilen vet att kontakten på bromspedalen är okej.

Men vid minst 99 fall av 100 så bromsar man ju in vid en korsning eller utfart från det att man startar motorn tills dess att man aktiverar farthållaren ute på landsvägen så kontrollen sker ju liksom automatiskt. Den enda gången som man kan råka ut för det här är om man startar från en busshållplats eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lockis:

Som andra skriver höger sida översta knapp (den med pilen för att aktivera funktionen för farthållare) Sen vippa neråt på spaken som sitter i mitten för att ställa in hastighet.

Lite OffTopic:
Nya volvo handlar det om en knapp för att aktivera farthållaren. 1 knapp måste säga att det är väl väldigt lätt?

http://www.vibilagare.se/sites/vibilagare.se/files/styles/medium/public/forum/2018/01/1df576d3ab2e85f97a645c8d984a7f82_0.jpg?itok=YPbwJxpa

Knappen i mitten på vänster sida är den som aktiverar/avaktiverar farthållaren.
pilar till vänster/höger är för att ändra till Pilot Assist (höger tryck) eller fart begränsare (vänster tryck). Knapparna direkt till höger är avstånds inställning för adaptiv farthållare eller distans varningen. Självklart var det annorlunda layout i "gamla" volvo men det var i princip samma tillvägagångssätt vill jag minnas. 1 knapp för att aktivera och 2 för att höja/sänka hastigheten.

Sen måste man använda touch display i mitten på nya volvo för att aktivera "vanlig" farthållare men det är en annan diskussion

Och en del andra saker... touchskärmen är något som jag inte kommer överens med ännu. Har ju bara haft bilen några månader, så det kanske är något man vänjer sig vid. Volvo själva framhäver skärmen som "säkerhetshöjande". Absolut tvärtemot påstår jag. Helt omöjligt att kunna hantera skärmen säkert under färd... man måste stanna, titta på den så man ser vart man ska peta.

EDIT: Det har precis införts en lag om mobilförbud när man kör... men det är fullt tillåtet att fumla med bilens touchskärm?

Skrivet av kalle-anka:

Det är någon säkerhetsgrej som finns i alla bilar med farthållare. För att kunna aktivera farthållaren måste du ha vidrört bromspedalen vid minst ett tillfälle från det att du startade motorn så att bilen vet att kontakten på bromspedalen är okej.

Men vid minst 99 fall av 100 så bromsar man ju in vid en korsning eller utfart från det att man startar motorn tills dess att man aktiverar farthållaren ute på landsvägen så kontrollen sker ju liksom automatiskt. Den enda gången som man kan råka ut för det här är om man startar från en busshållplats eller liknande.

Jo det kan nog stämma, eftersom man på en bil med automatlåda måste hålla ned bromspedalen... och på en med manuell låda så även kopplingspedalen för att kunna starta motorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Och en del andra saker... touchskärmen är något som jag inte kommer överens med ännu. Har ju bara haft bilen några månader, så det kanske är något man vänjer sig vid. Volvo själva framhäver skärmen som "säkerhetshöjande". Absolut tvärtemot påstår jag. Helt omöjligt att kunna hantera skärmen säkert under färd... man måste stanna, titta på den så man ser vart man ska peta.

Du ska "prata" med bilen under färd Jag har ännu inte lyckats med alla kommandon men dem få gånger jag under färd har upplevt att jag skulle behövt röra vid skärmen är räknade på en hand. Och vid dessa tillfällen har jag alltid haft med passagerare (Det är min musik med passageraren inte har gillat ).

Känner att vi snurrat lite off topic men jag kände ändå att det var värt att svara

On Topic:
Hur gick det för TS? Fick han igång farthållaren?

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Stackars liten då.

Kör även i jobbet och använder farthållare 90% av tiden jag spenderar på vägarna.
Mycket bra för hälsan att slippa kolla på hastighetsmätare var 5 sekund.
Framförallt moderna och motorstarka bilar är ju mycket svåra att "känna" hastigheten på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Och en del andra saker... touchskärmen är något som jag inte kommer överens med ännu. Har ju bara haft bilen några månader, så det kanske är något man vänjer sig vid. Volvo själva framhäver skärmen som "säkerhetshöjande". Absolut tvärtemot påstår jag. Helt omöjligt att kunna hantera skärmen säkert under färd... man måste stanna, titta på den så man ser vart man ska peta.

EDIT: Det har precis införts en lag om mobilförbud när man kör... men det är fullt tillåtet att fumla med bilens touchskärm?

Du får lov att pilla på din mobil också. Sålänge den sitter i en hållare och det inte stör din körning.

Men ja, du får lov att pilla på skärmen under körning, precis som du får lov att ställa in radion.
Nu har ju dessa bilarna metoder för att ta sig runt att du ska behöva pilla på skärmen under körning (röstkommandon).

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666