Stationär dator presterar inte som den ska

Permalänk
Medlem

Stationär dator presterar inte som den ska

Hej,

Jag uppgraderade min dator med nya delar i januari och har markerat dem nedan med (NYTT) och det andra är från min dator från 5-6 år sedan. Jag märker nu att jag har mikrolag och har haft på vissa spel sedan start men aldrig tänkt på det så mycket. Vid detta tillfälle i Januari hade jag ett 1060 och trodde även att det berodde på att det var för svagt men nu köpte jag ett 1070 och samma problem återstår. Lämnade då in min dator på Inet för felsökning men de säger att de inte hittar några fel och de spelade exempelvis Black Ops 4 på maxade inställningar och sa att de låg på konstant 120 fps och de droppade aldrig. Detta är inte fallet när jag spelar för laggar och fps droppar mycket. I andra spel laggar jag inte på de sättet men har ofta microlag och det flyter inte alltid på vilket det verkligen känns som datorn borde klara. Inet sa att det förmodligen att det var fel på min skärm eller dvi sladden så köpte ny sladd men samma problem kvarstår. Tyckte även detta var en konstig anledning men kan det bero på att skärmen är dålig? Sjunker FPS pågrund av detta? Min första tanke var att det beror på att jag endast har 1 ram minne och inte dubbelt eller gamla hårddiskar. Någon som kan veta vad det är för fel? Lite desperat att hitta felet.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB (NYTT)
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO (NYTT)
Moderkort: ASUS PRIME Z370-P (NYTT)
Minne: Corsair 16GB (1x16GB) DDR4 2666Mhz CL16 (NYTT)
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC (NYTT)
Hårddisk: Samsung SSD Basic 830-Series 128GB och 1TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s
Nätaggregat: PSU XFX P1-850S-NLB9 850W
Övrig kylning: 3x be quiet! ShadowWings 140mm PWM
Bildskärm: BenQ ZOWIE 27" LED XL2720 Gamingskärm (NYTT)

Permalänk

De ör för du har 1st ram sticka! Du ska ha 2x8gb för att få bättre prestanda

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

@Powerjimmy: Okej tack. Samma effekt om jag köper en till 16gb?

Permalänk
Medlem

Kan det inte bero på nätverksanslutningen, då COD fungerade bra hos Webhallen?

Permalänk
Permalänk
Medlem

@dannesthlm: Jag har ju fiber 100/100 hemma och har aldrig haft lag eller hög ping. Samt har jag FPS mätare på Black Ops och ser den droppa ofta och gå tillbaka.

Permalänk
Medlem

@tcntad: Okej tack. Då ska jag se om jag köper ett till 16GB eller om jag säljer det jag har för att köpa 2x8. 32GB ram känns lite overkill

Permalänk
Medlem
Skrivet av isac_17:

@tcntad: Okej tack. Då ska jag se om jag köper ett till 16GB eller om jag säljer det jag har för att köpa 2x8. 32GB ram känns lite overkill

Ber om ursäkt men jag är lite ur "gamet" som man säger.
Förr köpte man alltid RAM stickor som var "parade" för att köra dual channel och det kan vara att det fortfarande är så. Det som händer då är att du kan få en väldigt ostabil (blåskärmar osv) dator om du bara köper en till 16 GB modul. men som jag sa så är jag lite ur gamet så min info kanske inte är giltlig längre.

EDIT: länk till vad jag pratar om. Verkar fortfarande vara ett problem med parade/oparade stickor.

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3607628/ddr4-matched...

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Medlem

@Lockis: Tack för tipset. Läste om det och chansar inte genom att köpa en till 16GB så köpte 2x8 igår. Datorn fungerar utmärkt nu. Tack för all hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isac_17:

@Lockis: Tack för tipset. Läste om det och chansar inte genom att köpa en till 16GB så köpte 2x8 igår. Datorn fungerar utmärkt nu. Tack för all hjälp.

Sweet! Glad att vi kunde hjälpa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666