Permalänk
Medlem

Hårdvara för Apputveckling?

Hej!

Går i tankarna att börja gräva ner mig lite i apputveckling, förmodligen både för andriod och ios.

Men jag läste lite att man kan endast utveckla appar för ios med Mac, stämmer detta?
Om så är fallet och man blir "låst" till en mac dator, är den nya Macbook Air något att ha?

Tacksam för svar och andra instick och tankar kring ämnet

Visa signatur

/BaaPa!

Permalänk
Medlem

Hej!

Med PC kan du endast utveckla appar till Android.

Med MAC kan du utveckla appar till både Android och iOS.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Som sagt är ditt enda alternativ en MAC om du vill utveckla till iOS (går ju att hacka sig runt det, men blir sällan speciellt bra). Jag skulle kört på någon av de billigaste MBP då prisskillnaden ändå är relativt liten mot de modernare Air modellerna.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Hade inte köpt en Air för utveckling, finns stor risk att du kommer tycka den är för slö. En MBP eller Mac Mini hade jag köpt. Hutlösa priser kan tyckas, så privat hade jag köpt en begagnad såvida man inte har gott om pengar att spendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

Som sagt är ditt enda alternativ en MAC om du vill utveckla till iOS (går ju att hacka sig runt det, men blir sällan speciellt bra). Jag skulle kört på någon av de billigaste MBP då prisskillnaden ändå är relativt liten mot de modernare Air modellerna.

Nej, precis. Läste nånstans att man ändå kunde bli bannad av Apple för att man utvecklar iOS-appar via VMvare.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

How To Develop iOS Apps On A Windows PC
https://learnappmaking.com/develop-ios-apps-on-windows-pc/

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Hade inte köpt en Air för utveckling, finns stor risk att du kommer tycka den är för slö. En MBP eller Mac Mini hade jag köpt. Hutlösa priser kan tyckas, så privat hade jag köpt en begagnad såvida man inte har gott om pengar att spendera.

Hade också letat efter en begagnad mbp med quad core.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Då var det som jag hade läst.

Jag kikar lite på Macbook pros också, men dom är ju lite dyrare. Det som oroar mig är på dom "billigare" modellerna är att det är 7e generationens cpu. Vill man ha 8e generationen cpu + 16 gb ram så får man betala lite drygt 23k.

Är dom nya cpuerna värda pengarna?

Massa frågor nu..

Visa signatur

/BaaPa!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Hade jag själv köpt en begagnad MBP så hade jag köpt en så ny modell som möjligt med det gamla tangentbordet och vanliga USB-A-kontakter. Stör mig väldigt mkt på att de nya bara har USB-C och gillar inte alls tangentbordet, vilket såklart är en smaksak.

Permalänk
Medlem

Instämmer med föregående inlägg, tangentbordet på nya MBP's är skit, är lite att konka på när man måste ha med sig separat tangentbord vart man än ska om man ska tänkas jobba

Permalänk
Inaktiv

Jobbar man professionellt med apputveckling till iOS så är en välrustad macbook pro det enda valet för de flesta. Det jag menade med välutrustad så allt under 16GB ram och 500GB ssd är ej värt att fundera på. Till denna bör man ha dockningsstation och 2 eller 3 skärmar. Kostnad runt 40 000kr
Macbook pro ca 30 000kr https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...
Sedan resten minimum 10 000kr (nytt).

Nu tolkar jag som att TS skulle utveckla appar professionellt och pengar bara rusa in. Runt 40 papp i veckan som många tar för utveckling. Då blir det ett mer budgetalternativ. Där det billigaste är om du redan har en bra stationär dator/laptop att du experimenterar med Hackintosh https://www.sweclockers.com/forum/trad/893803-den-stora-hacki...

Det går även köpa en ny pc för detta, men jag vet inte vad som är bäst då. Köpa en Apple dator och jobbar som det är tänkt eller en pc och då får mer krångel.

Skrivet av CyberNerd:

Faktisk väldigt många bra råd. Angående hyra i molnet så finns det företag i usa som bygger datacenter med macar som de hyr ut. De har tusentals riktiga macmini, pros etc.. https://www.youtube.com/watch?v=sBq-5wpxAzw
-Filmklippet visar den typiska macfanatikerns dröm datarum i hemmet.

Jag skulle kunna tänka mig mer budget, köp en mac mini och dela med flera. För i tiden kunde man köra flera skrivbord samtidigt, så när du sitter där och kodar, så har en helt annan person samma macmini till andra uppgifter med sitt gränssnitt och inte ens vet om att du är där. https://9to5mac.com/2011/02/27/10-7-lion-allows-multi-user-re...
Jag vet ej hur bra det fungerar idag med macos, men andra os idag så är det ej ovanligt att upp till 30personer jobbar så på samma dator. (ej ovanligt != 1% av befolkningen, utan typ alla "windowsnördar" någon gång har jobbat så)

Permalänk
Medlem

Eh va?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hmmm...

Du behöver inte en mac för att utveckla appar till iOS numer.

Google står ju bakom Flutter, som är ett språk vilket skriver till både android och iOS på samma gång. Du kan då använda olika IDEs som tex Android Studio (även om du blir tvungen att skriva all kod - Ingen drag-and-drop alltså).

Permalänk
Medlem

Macbook eller en billig pc och installera Linux är alternativen du borde satsa på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns det några bra och enkla "drag and drop android makers" som är gratis eller iaf går att prova på?
Namn på dessa eller länkar?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battleaxe:

Hmmm...

Du behöver inte en mac för att utveckla appar till iOS numer.

Google står ju bakom Flutter, som är ett språk vilket skriver till både android och iOS på samma gång. Du kan då använda olika IDEs som tex Android Studio (även om du blir tvungen att skriva all kod - Ingen drag-and-drop alltså).

Kan Flutter skapa .ipa fil eller måste man ändå importera projektet till xcode på en mac?

Edit stavfel

Permalänk
Medlem

Kolla gärna in visual studio eller unity 3d ifall du vill utveckla till spel.
Bägge dessa kan göra appar till både android och iOS.

Dock Har jag fått lära mig att det alltid är bäst att göra native appar.
Men finns säkert många åsikter kring vad som är bäst.

Edit stavfel

Permalänk
Skrivet av jensws:

Kan Flutter skapa .ipa fil eller måste man ändå importera projektet till xcode på en mac?

Edit stavfel

Förlåt sent svar.

Flutter bygger på programspråket Dart (kolla flutter.io).

Du kommer att bli tvungen att importera filer typ "import 'package:flutter/material.dart';". Men du behöver inte importera något för att översätta programmet mellan android och apple. Koden skrivs i native redan från början.

Du kan själv välja om du vill programmera via kommandotolken eller om du vill använda någon plattform. Jag började med Android Studio, men jag tycker det är lite för tungt och segt, så jag jobbar nu i IntelliJ istället.

Hör av dig om du har frågor, annars får jag önska dig lycka till.