Permalänk
Medlem

Trasig ramslot i moderkort

Hade lite strul med datorn för nån månad sen, men hade inte tid att pyssla då - så har helt enkelt kört med hälften av ramminnet ett tag då det fungerade galant efter att ha plockat ut minnena ur slot 2 och 4.
På sista tiden har jag fått lite underliga fryslagg och stuttering i spel och tänkte att det kanske var något med moderkortet. Fick tummen ur och prövade byta plats på minnena för att felsöka lite. Alla minnen fungerar korrekt i alla slots utom 4 (b2).

Har jag rätt? Finns det något annat jag kan göra?

Antar att det bara är att skicka in moderkortet på garanti eller har någon förslag på vad som kan göras? Första gången jag varit med om att en ramslot går sönder. (Om så är fallet).

Även lite frågor om garantin:
Gäller den fortfarande?
Hur tas detta emot på webhallen? Kan man få ett ersättningskort innan man skickar in sitt nuvarande då jag har ganska mycket studier innan jul och inte kan riskera att stå utan stationära datorn en längre tid..

Dator står i signaturen. Moderkortet är ett ASUS z270-P

Både ramminnen och moderkort beställdes 2017-03-12

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

@rinosaur: Säker på att du inte har böjda pins i processor-sockeln? Hursomhelst måste du plocka ur CPUn för ett eventuellt byte. Du kan alltid beställa ett nytt om du är säker på att kortet går under garanti och be om kredit istället.

Glöm inte sockel-skyddet om du plockar ur processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endokun:

@rinosaur: Säker på att du inte har böjda pins i processor-sockeln? Hursomhelst måste du plocka ur CPUn för ett eventuellt byte. Du kan alltid beställa ett nytt om du är säker på att kortet går under garanti och be om kredit istället.

Glöm inte sockel-skyddet om du plockar ur processorn.

Absolut, har inte rört själva cpun sedan jag monterade ihop datorn vid inköp! Den har fungerat galant i 17-18 månader.
Om jag köper ett likadant kort, tror du att jag kan 'kräva' att få kredit på det gamla? Så jag inte sitter med två likadana moderkort helt plötsligt.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rinosaur:

Absolut, har inte rört själva cpun sedan jag monterade ihop datorn vid inköp! Den har fungerat galant i 17-18 månader.
Om jag köper ett likadant kort, tror du att jag kan 'kräva' att få kredit på det gamla? Så jag inte sitter med två likadana moderkort helt plötsligt.

Nej, du kan inte kräva kredit på det gamla. Detta är något jag tycker du ska kolla upp innan du köper nytt så att du inte sitter med två moderkort. Men innan du reklamerar så lyft processorn och kolla slotten. Har du några tveksamheter där så blir det nog svårt att få igenom en reklamation över huvud taget.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Mina ram minnen krånglade också lite, upptäckte att endast 8gb användes utav mina installerade 16. Testade att byta plats på minnena i alla tänkbara sätt men då startade inte ens datorn. Slutade med att jag plockade isär och ihop datorn helt, kollade även så inga cpu pins va böjda och efter det har allt fungerat felfritt och det visar att jag har 16gb installerat. Vet ej vad felet kan ha varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nej, du kan inte kräva kredit på det gamla. Detta är något jag tycker du ska kolla upp innan du köper nytt så att du inte sitter med två moderkort. Men innan du reklamerar så lyft processorn och kolla slotten. Har du några tveksamheter där så blir det nog svårt att få igenom en reklamation över huvud taget.

Skrivet av Bjeal:

Mina ram minnen krånglade också lite, upptäckte att endast 8gb användes utav mina installerade 16. Testade att byta plats på minnena i alla tänkbara sätt men då startade inte ens datorn. Slutade med att jag plockade isär och ihop datorn helt, kollade även så inga cpu pins va böjda och efter det har allt fungerat felfritt och det visar att jag har 16gb installerat. Vet ej vad felet kan ha varit.

Får väl ta och plocka isär hela datorn för säkerhets skull. Borde inte böjda pins gett några bekymmer direkt? Eller kan det uppkomma strul efter flera år?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av rinosaur:

Får väl ta och plocka isär hela datorn för säkerhets skull. Borde inte böjda pins gett några bekymmer direkt? Eller kan det uppkomma strul efter flera år?

Kanske böjts ytterliggare iom påfrestningar eller liknande?
Men jag har samma problem som du har istortsett, med böjda pins på sockeln:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Får väl ta och plocka isär hela datorn för säkerhets skull. Borde inte böjda pins gett några bekymmer direkt? Eller kan det uppkomma strul efter flera år?

Vet inte riktigt, det var på nåt annat forum någon nämde att man skulle kolla pinsen så medans jag kollade det så tog jag isär hela datorn också för o se om det skulle hjälpa. Kan ha satt i ram minnena slarvigt när moderkortet satt i chassit så när jag tog ut allt så fick jag väl dit minnena ordentligt antar jag.

Hade inga böjda pins btw.
Skickades från m.sweclockers.com