Inet lägger beslag på vissa av sakerna man beställt

Permalänk
Medlem

Inet lägger beslag på vissa av sakerna man beställt

Hej.

Jag har en liten fundering.

När man beställer ett gäng datordelar + monteriing.
Tycker ni att det är ok att Inet lägger beslag på vissa av de delarna man betalt för och som inte monteras?

Tex när man beställer en lite bättre kylare än den som följer med processorn så lägger
Inet beslag på den som följer med processorn. Detta har hänt vid båda gångerna jag beställt datorbygge från dem så
det verkar vara något de satt i system

Personligen tycker jag att har jag betalt för processorn med orginalfläkt så borde jag självklart få fläkten med i leveransen trots att den inte monterats.

mer politiskt korrekt formulering
Permalänk
Medlem

Vilken processor köpte du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Hej.

Jag har en liten fundering.

När man beställer ett gäng datordelar + monteriing.
Tycker ni att det är ok att Inet lägger beslag på vissa av de delarna man betalt för och som inte monteras?

Tex när man beställer en lite bättre kylare än den som följer med processorn så lägger
Inet beslag på den som följer med processorn. Detta har hänt vid båda gångerna jag beställt datorbygge från dem.

Personligen tycker jag att har jag betalt för processorn med orginalfläkt så borde jag självklart få fläkten med i leveransen trots att den inte monterats.

Jag tänker istället såhär, om jag har köpt till en bättre kylare än följamedfläkten så är det bättre att de behåller följamedfläkten då jag dels aldrig kommer att använda den och sedan är det bättre om den kan komma någon annan till glädje.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

@pucko: Ja, självklart ska du få med allt, det är inte upp till Inet att avgöra om du kan tänkas behöva dem i framtiden eller ej... förutsatt att processorn faktisk kommer med fläkt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Alltså nu antar jag att du kollat upp detta, men många processorer nuförtiden säljs utan kylare. Är du säker på att processorn du köpte faktiskt hade en original-kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

sedan är det bättre om den kan komma någon annan till glädje.

/Lifooz

Fast vem kommer den till glädje? det är inte som att inet erbjuder att skicka med dessa till folk som inte vill köpa till nån extra kylare?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Kan var så att de köper prollarna i bulk. Då kommer de inte med kylare eller något, sen kommer ju knappt någon CPU med standard kylare längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Vilken processor köpte du?

Ryzen 5 2600

Skrivet av Cazioz:

Alltså nu antar jag att du kollat upp detta, men många processorer nuförtiden säljs utan kylare. Är du säker på att processorn du köpte faktiskt hade en original-kylare?

Ja det ska följa med.

Ryzen 5 2600 denna gång. Förra gångern var det i5 4670

På båda stod det att det följer med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag tänker istället såhär, om jag har köpt till en bättre kylare än följamedfläkten så är det bättre att de behåller följamedfläkten då jag dels aldrig kommer att använda den och sedan är det bättre om den kan komma någon annan till glädje.

/Lifooz

Jag tänker så här: Har jag köpt något så förväntar jag mig att det leveras. Det är jag själv som bör få fatta beslutet om jag behöver
saker eller inte. Bara för att man köper ngt ihopmonterat så innebär väl inte att det som inte monteras inte är något man kan ha användning för i framtiden. Tex Om en fläkt ger upp är det ju rätt trevligt att ha en hemma till man hinenr lösa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Kan var så att de köper prollarna i bulk. Då kommer de inte med kylare eller något, sen kommer ju knappt någon CPU med standard kylare längre.

Jag har ju lagt en artikel i varukorgen.

På artikeln stod det på i5 an : "Medföljande tillbehör Processorkylare"

Länk från kundvagnen: https://www.inet.se/produkt/5311087/intel-core-i5-4690k-3-5-g...

Och på¨ Ryzen 2600:

"Fläkt/kylare Ja, (Wraith Stealth)"

https://www.inet.se/produkt/5301188/amd-ryzen-5-2600-3-4-ghz-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Fast vem kommer den till glädje? det är inte som att inet erbjuder att skicka med dessa till folk som inte vill köpa till nån extra kylare?

Är det inte så att sakerna ska komma den som beställt till glädje?

Rent hypotetiskt, Om jag hade köpt ett modulärt nätagregat, tycker du då att det hade varit bra om alla strömsladdar som inte kopplades in kommit någon annan än mig till glädje? (obs jag har inte beställt ett modulärt och detta är inte ngt som hänt mig, så frågan var rent hypotetiskt)

Jag tycker att man borde få avgöra själv hur man gör med det som beställts.

Permalänk
Medlem

Vill du ha skräpkylaren så kan du säkert skicka ett mail till Inet och få den skickad till dig gratis.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Även om jag tycker att det är en banal grej att gnälla över, så håller jag med. Det är ju gränsfall brottsligt, du har gjort en order och enligt avtal ska du få medföljande komponenter/tillbehör.

Om... inte annat är avtalat, vilket jag inte vet eftersom jag aldrig beställt montering.

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att fråga inet vad som hänt? 🙂

Permalänk
Medlem

Väldigt clickbait titel, något i stil med "Inet monterad dator - original CPU kylare följer ej med?" vore mindre Aftonbladig.

Men ja, tekniskt sett och kanske juridiskt sett (jag är ingen advokat) borde original kylaren följa med tycker jag.
Fast personligen tycker jag det är bra att den inte följer med så jag slipper ta reda på den.
Hur är det med extra SATA kablar och så till moderkort, följer dem med? Chassiskruvar? Distanser?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Årets click-bait rubrik på denna tråden...

Visa signatur

Fractal Design R4 | Ryzen 7 1800x @Stock | GTX 1080 WINDFORCE OC | ASUS ROG B350F GAMING | Vengeance LPX Black 16GB DDR4 @ 2933MHz | BeQuiet! Straight Power 80+ Gold 680W | Samsung 960 EVO 250GB + Seagate Barracuda 1TB @ 7200rpm | Noctua NH-U9B SE2 | ASUS ROG Swift PG278QR GSYNC 1440p @144Hz | Acer 27" K272HLE 1080p @60Hz

Permalänk
Medlem

Gissningsvis är det så simpelt som att majoriteten som behöver hjälp att bygga datorn, inte har användning för en lös kylare.
Jag har själv jobbat i datorbutik under många år, vi skickade aldrig med originalkylaren. En av anledningarna är väldigt enkel, skickar du med vissa originaltillbehör kommer du få massa frågor till supporten.

Jag kan lova dig att alla datorbutiker gör så här, snarare är det du som bör informera att du vill ha med precis allt extra kablage, skruvar och dylikt. Skulle inte förvåna mig det minsta om inet gladeligen skickar ut en kylare till dig om du snällt ber om en.

Tycker din rubrik är väldigt missvisande.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Hej.

Jag har en liten fundering.

När man beställer ett gäng datordelar + monteriing.
Tycker ni att det är ok att Inet lägger beslag på vissa av de delarna man betalt för och som inte monteras?

Tex när man beställer en lite bättre kylare än den som följer med processorn så lägger
Inet beslag på den som följer med processorn. Detta har hänt vid båda gångerna jag beställt datorbygge från dem så
det verkar vara något de satt i system

Personligen tycker jag att har jag betalt för processorn med orginalfläkt så borde jag självklart få fläkten med i leveransen trots att den inte monterats.

Är det inte så då att du bara har betalt en del av kostnaden på den bättre fläkten? Har du till exempel bara betalt 40% av kostnaden (en så kallad uppgradering) så är det ju inte så konstigt att du inte får originalet. Har du betalt full pris är det dock lite konstigt.

Sen får jag hålla med om att din titel kanske skulle behövas ändras lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Väldigt clickbait titel, något i stil med "Inet monterad dator - original CPU kylare följer ej med?" vore mindre Aftonbladig.

Men ja, tekniskt sett och kanske juridiskt sett (jag är ingen advokat) borde original kylaren följa med tycker jag.
Fast personligen tycker jag det är bra att den inte följer med så jag slipper ta reda på den.
Hur är det med extra SATA kablar och så till moderkort, följer dem med? Chassiskruvar? Distanser?

Personligen skulle jag vilja ha allt samlat i kartongerna för respektive del som sedan läggs i chassikartongen. Sparar nämligen alla kartonger på vinden ifall jag kommer sälja vidare i delar på sikt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Hur är det med extra SATA kablar och så till moderkort, följer dem med? Chassiskruvar? Distanser?

För att inte tala om alla tomma kartonger och antistatpåsar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Väldigt clickbait titel, något i stil med "Inet monterad dator - original CPU kylare följer ej med?" vore mindre Aftonbladig.

Första gången det hände vid mitt förra bygge så då sa jag inte ett knyst. Tyckte att någon har väl gjort ett misstag.
Den gången hade jag faktiskt behövt den.

Nu är det två gånger vilket tyder på att det är satt i system (och har haft en del andra saker som
jag inte varit helt nöjd med på resans gång.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Är det inte så att sakerna ska komma den som beställt till glädje?

Rent hypotetiskt, Om jag hade köpt ett modulärt nätagregat, tycker du då att det hade varit bra om alla strömsladdar som inte kopplades in kommit någon annan än mig till glädje? (obs jag har inte beställt ett modulärt och detta är inte ngt som hänt mig, så frågan var rent hypotetiskt)

Jag tycker att man borde få avgöra själv hur man gör med det som beställts.

Nu får du nog ta och läsa det jag skrev en gång till, jag ifrågasatte personen som hävdade att alla sparade kylare kom någon annan till glädje.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Nu får du nog ta och läsa det jag skrev en gång till, jag ifrågasatte personen som hävdade att alla sparade kylare kom någon annan till glädje.

Sorry. Var eg meningen att citera den du citerade och inte dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Gissningsvis är det så simpelt som att majoriteten som behöver hjälp att bygga datorn, inte har användning för en lös kylare.
Jag har själv jobbat i datorbutik under många år, vi skickade aldrig med originalkylaren. En av anledningarna är väldigt enkel, skickar du med vissa originaltillbehör kommer du få massa frågor till supporten.

Jag kan lova dig att alla datorbutiker gör så här, snarare är det du som bör informera att du vill ha med precis allt extra kablage, skruvar och dylikt. Skulle inte förvåna mig det minsta om inet gladeligen skickar ut en kylare till dig om du snällt ber om en.

Tycker din rubrik är väldigt missvisande.

Jag håller inte med.
Hade jag köpt en monterad dator enl spec så hade det varit en sak. Nu köper jag ett gäng produkter + en tjänst att få dessa monterade.
Då tycker inte jag att något ska försvinna på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Kan var så att de köper prollarna i bulk. Då kommer de inte med kylare eller något, sen kommer ju knappt någon CPU med standard kylare längre.

Jag gissar på att TS har skapat en dator i kundvagnen och sedan bara lagt till tjänsten att Inet bygger ihop den åt honom. TS ska därmed få med allt som kommer i originalkartongerna, inkl. originalfläkten.

Personligen ser jag detta som stöld. Eller snarare snatteri, eftersom värdet på fläkten inte är över 800 kr.

edit: Dock kanske vända sig till @inet direkt och fråga vad som händer.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag gissar på att TS har skapat en dator i kundvagnen och sedan bara lagt till tjänsten att Inet bygger ihop den åt honom. TS ska därmed få med allt som kommer i originalkartongerna, inkl. originalfläkten.

Personligen ser jag detta som stöld. Eller snarare snatteri, eftersom värdet på fläkten inte är över 800 kr.

edit: Dock kanske vända sig till @inet direkt och fråga vad som händer.

Du slår huvudet på spiken.
Jag har lagt en drös med delar i varukorgen. Tex en processor, (som enl beskrivningen är med kylare)

Sen har jag även lagt artikeln montering i kundvagnen.

Hade det varit så att man kört en konfigurator typ som man gör på dell's sida och man konfigurerar ihop en dator
så är det ju något helt annat. Då köper man en viss konfiguration, men här köper jag en drös med delar och tjänsten montering.

Ni som tycker att denna stöld är ok, Hur hade ni resonerat om jag inte lagt till montering i kundvagnen?
Hade det då varit ok att inet öppnat förpackningen med processorn och lagt beslag på fläkten iom att jag även hade en bättre processorfläkt med i kundvagnen ?

Isf varför skulle just att jag lägger till en tjänst att få det monterat ge dem rätt att lägga beslag på
min kylare?

Permalänk
Medlem

Ja står det uttalat att processorn man valt kommer med en originalkylare så är det väl rätt klart att man ska få den medskickad man har ju faktiskt betalt för den. Detsamma gäller givetvis annat överblivet material såsom luckor och skyddsplåtar samt kablage.

Dels kanske man vill ha originalkylaren som reserv om något händer ens prestandakylare eller kanske man senare bygger någon dator för ett ändamål där originalkylaren duger utmärkt.

Man kan tänka att man kanske uppgraderar i framtiden och då flyttar över prestandakylaren och vill kunna sälja original processorn/mobot/datorn och då kan det vara bra att kunna slänga med en visserligen lågpresterande men fullt fungerande kylare så nej det är inte okej anser jag.

Alla tillbehör som ingår ska skickas med sedan får kunden göra vad han/hon vill med dem.

Hade varit en helt annan sak om man köpt en processor som saknar kylare, men i detta fall så verkar helt klart processorn säljas med medföljande originalkylare och då borde man fått med den.

Att sedan många tycker att originalkylare är dåligt betyder ändå inte att man inte ska få alla delar man betalat för, så på sätt och vis är det faktiskt stöld/snatteri om den skulle ha ingått och butiken bara behåller den utan att det är avtalat så.

Tänk den omvända tanken att butiken har skickat med alla delar och så returnerar man datorn utan att lämna tillbaka allt utan behåller originalkylaren till något projekt med påståendet att ingen ändå vill ha originalkylaren, skulle nog knappast ses som okej från butiken om man gjorde så...

Permalänk
Medlem

@pucko: Jag håller faktiskt med dig. Det är inte helt orimligt att en köpare tänker att "Jag köper en bättre fläkt så kan jag använda stockfläkten till min gamla dator som fläkten gått sönder på".

Jag gissar att det är otroligt få som klagat på detta till Inet och andra datorbutiker dock och då har det varit enklare för dem att bara köra på. Men det är fel i sak.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag håller helt med om att det är mer eller mindre stöld att inte skicka med allt material, inklusive tomma kartonger och liknande. Kunden har betalt, och ska ha samtliga delar. Jag hade blivit riktigt förbannad om det hade hänt mig.

Inet skulle ju enkelt kunna ha en liten kryssruta/popup när man väljer montering, där man får bestämma om man vill ha allt medskickat eller om de bara ska skicka en färdigbyggd dator utan överblivna delar eller tomkartonger. Eller, för att göra det ännu "säkrare", ha två separata tjänster i listan - en "avskalad" montering och en där allt extra skickas med.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag håller helt med om att det är mer eller mindre stöld att inte skicka med allt material, inklusive tomma kartonger och liknande. Kunden har betalt, och ska ha samtliga delar. Jag hade blivit riktigt förbannad om det hade hänt mig.

Inet skulle ju enkelt kunna ha en liten kryssruta/popup när man väljer montering, där man får bestämma om man vill ha allt medskickat eller om de bara ska skicka en färdigbyggd dator utan överblivna delar eller tomkartonger. Eller, för att göra det ännu "säkrare", ha två separata tjänster i listan - en "avskalad" montering och en där allt extra skickas med.

This.
Faktiskt en bra idé. Sen kan man undra ifall det här är ett tillräckligt stort problem för att få Inet att uppdatera sin sida med extra funktionalitet. Hade varit enklare att kanske med text lägga till "OBS: Kartonger och extratillbehör medföljer ej. Vill ni ha dessa mejla inet på inet@inet.inet" eller något liknande

Glömt citattecken