Ej kunnig, datorbygge (Köpråd)

Permalänk
Medlem

Ej kunnig, datorbygge (Köpråd)

Tjena, sitter på nu lite utdaterade delar och funderar på att köpa ny eller uppdatera nuvarande riggen.

Nuvarande specs;
Moderkort GA Z97P-D3
CPU i5-4690k 3.5ghz
GPU GTX 970 nvidia
RAM 8GB DDR3 1333mhz Corsair
1TB HDD
Med tanke på att moderkortet är såpass gammalt är det ju lite svårt att hålla denna rigg levande ett tag till men funderar på om man fortfarande kan använda GPUn eller CPUn eller om jag bara ska kasta ut allt och köra på något nytt.

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1047857/datorbygge

Detta är alltså något jag funderar på om jag skulle köpa en helt ny. Några förslag? Kanske en starkare GPU, beroende på hur mycket av en uppgradering det är. Kritisera på och ge mig gärna tips, är inte så vass på detta.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Mera RAM och en SSD kanske?

Annars finns även uppgraderingspaket, exempelvis detta:
https://www.komplett.se/product/1007144/datorutrustning/dator...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@CyberNerd: Absolut, funderar dock bara på hur lång livslängden blir då, dvs om det är värt att lägga pengarna på med tanke på hur gamla och sega de RAM minnena är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pauf:

@CyberNerd: Absolut, funderar dock bara på hur lång livslängden blir då, dvs om det är värt att lägga pengarna på med tanke på hur gamla och sega de RAM minnena är.

Nej om du ska köpa mer ram tycker jag att det ska vara ddr4 när/om du uppgraderar ditt moderkort. Jag skulle köpt en ordentlig kylare och överklocka processorn om du inte har gjort det redan. En kylare kan du ta med till nästa system också! Kan vara ett billigt sätt att öka prestandan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 9600K @ 4.6 GHz - Palit RTX 2070 8GB GamingPro OC - Corsair RM750X 750W v2 - Noctua NH-D15 - Corsair Vengeance PRO DDR4, 16GB, 3200MHz - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av pauf:

Tjena, sitter på nu lite utdaterade delar och funderar på att köpa ny eller uppdatera nuvarande riggen.

Nuvarande specs;
Moderkort GA Z97P-D3
CPU i5-4690k 3.5ghz
GPU GTX 970 nvidia
RAM 8GB DDR3 1333mhz Corsair
1TB HDD
Med tanke på att moderkortet är såpass gammalt är det ju lite svårt att hålla denna rigg levande ett tag till men funderar på om man fortfarande kan använda GPUn eller CPUn eller om jag bara ska kasta ut allt och köra på något nytt.

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1047857/datorbygge

Detta är alltså något jag funderar på om jag skulle köpa en helt ny. Några förslag? Kanske en starkare GPU, beroende på hur mycket av en uppgradering det är. Kritisera på och ge mig gärna tips, är inte så vass på detta.

Tack på förhand!

Datorn som du länkat till kommer antagligen prestera betydligt sämre än den som du har. Det är visserligen bättre processor men grafikkortet är betydligt sämre. Ett 970-kort är nästan som ett GTX 1060 (som i sin tur ungefär är dubbelt så snabbt som GTX 1050) i prestanda. Du kan inte bygga själv? Då får du något enormt mycket bättre.

Ett budgetalternativ skulle kunna vara att köpa en begagnad 4770K eller 4790K + en bra kylare och överklocka den. Släng sedan in t.ex ett RTX 2070 så får du en riktigt kompetent dator.

Återkom hur du känner inför att bygga själv samt vad du hade tänkt hålla för budget (kr) så kan jag göra en korg.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

För att spara på budgeten behövs inte i7-processor i förstahand utan överklocka befintlig.

8GB extra ram om du har två lediga minnesplatser. För att minska kostnaden finns det ram på tradera.com
https://www.inet.se/produkt/x110969/corsair-8gb-2x4gb-ddr3-cl...

Billig 500GB-SSD
https://www.inet.se/produkt/4300814/intel-545s-512gb-2-5

Permalänk
Medlem

@pauf: Sweclockers la nyss ut årets juldator, verkar ligga i din bugdet ändå. https://www.sweclockers.com/artikel/26731-sweclockers-juldato...

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Avstängd

Haswell älskar snabba RAM. Försök hitta 16GB 2400MHZ.

Sen en i7'a 4770k eller 4790k..och ett GTX1070 eller Vega 56 begagnat.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pauf:

Tjena, sitter på nu lite utdaterade delar och funderar på att köpa ny eller uppdatera nuvarande riggen.

Nuvarande specs;
Moderkort GA Z97P-D3
CPU i5-4690k 3.5ghz
GPU GTX 970 nvidia
RAM 8GB DDR3 1333mhz Corsair
1TB HDD
Med tanke på att moderkortet är såpass gammalt är det ju lite svårt att hålla denna rigg levande ett tag till men funderar på om man fortfarande kan använda GPUn eller CPUn eller om jag bara ska kasta ut allt och köra på något nytt.

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1047857/datorbygge

Detta är alltså något jag funderar på om jag skulle köpa en helt ny. Några förslag? Kanske en starkare GPU, beroende på hur mycket av en uppgradering det är. Kritisera på och ge mig gärna tips, är inte så vass på detta.

Tack på förhand!

De grejerna du har idag är inte dåliga, jag skulle inte vara villig att uppgradera från dem för 13000 och riskera att få en meh-upplevelse. Om du prompt ändå vill uppgradera så kan det ju vara intressant att återanvända tex chassi och psu så sparar du en slant (förutsatt att de är något att ha). Sedan får du ju på köpet att du måste montera själv vilket alla klarar av. Men jag skulle nog ha överklockat processorn för allt vad jag är värd med en bra processorkylare, bytt grafikkort och monterat en SSD.

EDIT: Nu förutsätter jag att du ska spela med datorn, gör du inte det så är mitt inlägg inte relevant!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajnuz:

Nej om du ska köpa mer ram tycker jag att det ska vara ddr4 när/om du uppgraderar ditt moderkort. Jag skulle köpt en ordentlig kylare och överklocka processorn om du inte har gjort det redan. En kylare kan du ta med till nästa system också! Kan vara ett billigt sätt att öka prestandan.

Skickades från m.sweclockers.com

what he said^

Visa signatur

/ponte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Datorn som du länkat till kommer antagligen prestera betydligt sämre än den som du har. Det är visserligen bättre processor men grafikkortet är betydligt sämre. Ett 970-kort är nästan som ett GTX 1060 (som i sin tur ungefär är dubbelt så snabbt som GTX 1050) i prestanda. Du kan inte bygga själv? Då får du något enormt mycket bättre.

Ett budgetalternativ skulle kunna vara att köpa en begagnad 4770K eller 4790K + en bra kylare och överklocka den. Släng sedan in t.ex ett RTX 2070 så får du en riktigt kompetent dator.

Återkom hur du känner inför att bygga själv samt vad du hade tänkt hålla för budget (kr) så kan jag göra en korg.

Har aldrig byggt själv, kusinen har fått agera hjälp men han kan nu längre tyvärr inte vara tillhanda. Skulle vilja bygga men som sagt har jag aldrig gjort det. Om jag skulle gå för det alternativ du pratar om, blir det inte en liten flaskhals med RAM-minnena? kan tänka mig att de skulle hålla tillbaka datorn en del då. Om jag behåller CPU-n, byter moderkort, uppdaterar RAM-n och GPU-n? Så får jag lite prestanda och ger min dator några mer år att sparka vidare på? Har överklockat processorn så en ny kylare kanske skulle behövas för att hålla nere graderna lite.

Permalänk
Medlem

Skippa grafikkortet i din setup du länkade.
Behåll ditt GTX 970 det funkar fortfarande bra i de flesta titlar.

Skippa mekaniska disken, byt ut 250gb SSDn mot en 500gb SSD och en 120gb för OS.

https://www.inet.se/produkt/b1048111/asa

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av pauf:

Har aldrig byggt själv, kusinen har fått agera hjälp men han kan nu längre tyvärr inte vara tillhanda. Skulle vilja bygga men som sagt har jag aldrig gjort det. Om jag skulle gå för det alternativ du pratar om, blir det inte en liten flaskhals med RAM-minnena? kan tänka mig att de skulle hålla tillbaka datorn en del då. Om jag behåller CPU-n, byter moderkort, uppdaterar RAM-n och GPU-n? Så får jag lite prestanda och ger min dator några mer år att sparka vidare på? Har överklockat processorn så en ny kylare kanske skulle behövas för att hålla nere graderna lite.

Om du skaffar nytt moderkort kommer du vara tvungen att uppgradera processor också, eftersom det skulle innebära en annan sockel. Du kan överklocka mer med en bättre kylare, det är poängen. Det är inte så svårt att bygga dator, Sweclockers har en bra guide på youtube, kolla den! Antingen behåller du dina delar ett litet tag till och överklockar med en ny kylare, eller så köper du nytt moderkort, ram och processor samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 9600K @ 4.6 GHz - Palit RTX 2070 8GB GamingPro OC - Corsair RM750X 750W v2 - Noctua NH-D15 - Corsair Vengeance PRO DDR4, 16GB, 3200MHz - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajnuz:

Om du skaffar nytt moderkort kommer du vara tvungen att uppgradera processor också, eftersom det skulle innebära en annan sockel. Du kan överklocka mer med en bättre kylare, det är poängen. Det är inte så svårt att bygga dator, Sweclockers har en bra guide på youtube, kolla den! Antingen behåller du dina delar ett litet tag till och överklockar med en ny kylare, eller så köper du nytt moderkort, ram och processor samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, precis. Gjorde lite efterforskning och insåg det snabbt. Tänkte behålla mitt 970 och kanske byta min i5-4690K mot en i5-9600K/Ryzen 7 2700X samt uppgradera RAM och moderkortet, slänger nog dit en SSD också. Lutar mot i5:an men är osäker.

Permalänk
Medlem

@pauf:
Skillnaden är inte överväldigande stor men klart att du kommer känna av skillnaden.
Jag personligen hade inte satsat på ännu en i5.
Utan jag hade kört på en i7 isåfall eller kanske tillomed Ryzen's motsvarighet till i7-8700k/9700k.

Vad ska du ha datorn till? Vilka spel har du tänkt spela?

Jag sitter idagsläget på en i7-7700k, 16gb ram, z270 mobo, MSI GTX 970 och en Pure Rock cpu kylare.
Funkar fin fint i de flesta titlar.
BF5 funkar fint med allt på HIGH i 1080p.

Skaffa en liten SSD till OS , sen skaffar du en stor lagrings SSD så pensionerar du de mekaniska diskarna eller låter dem agera reserv.

Föresten, vart håller du hus i landet? Skulle kunna hjälpa till med byggandet om du bor i närheten.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av pauf:

Ja, precis. Gjorde lite efterforskning och insåg det snabbt. Tänkte behålla mitt 970 och kanske byta min i5-4690K mot en i5-9600K/Ryzen 7 2700X samt uppgradera RAM och moderkortet, slänger nog dit en SSD också. Lutar mot i5:an men är osäker.

Om du främst har tänkt att spela är i5:an ett utmärkt val. Den är vassare än 2700x i spel men utanför spel vinner ofta Ryzen. I7:an är relativt lik i5:an i de flesta spel men starkare i andra områden, dock tillkommer en stor peng.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 9600K @ 4.6 GHz - Palit RTX 2070 8GB GamingPro OC - Corsair RM750X 750W v2 - Noctua NH-D15 - Corsair Vengeance PRO DDR4, 16GB, 3200MHz - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Jag skulle sparat din nuvarande gpu som presterar ungefär som ett gtx 1060 som är sådan stor skillnad mot 1050, typ dubbelt så snabbt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pauf:

Ja, precis. Gjorde lite efterforskning och insåg det snabbt. Tänkte behålla mitt 970 och kanske byta min i5-4690K mot en i5-9600K/Ryzen 7 2700X samt uppgradera RAM och moderkortet, slänger nog dit en SSD också. Lutar mot i5:an men är osäker.

Tänkte precis rekommendera just detta.

Kör på Ryzen, du får så mycket mer bang-per-buck.

Permalänk
Medlem

Köp en 2700x istället kollar man på hur fint optimerat forza horizon 4 är mot antal cpu kärnor så ser man framtiden.
Visst är en i5 snabbare i 1080p idag men ska man behålla datorn i 2-3år så är det bortkastade pengar. Kan Microsoft studios utnyttja 16 kärnor kan alla andra om något år, idag när jag laddar Horizon 4 på min 2700 så ligger alla kärnor på runt 15-20% load men mitt GTX1070 är bottnat.
Enligt deras benchmark klarar mitt GTX1070 runt 80fps med nästan allt på max och min 2700 runt 400 fps.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

En nämnvärd fördel med AMD är att de har sagt att de inte kommer byta sockel på ett tag, framtidsäkrare alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 9600K @ 4.6 GHz - Palit RTX 2070 8GB GamingPro OC - Corsair RM750X 750W v2 - Noctua NH-D15 - Corsair Vengeance PRO DDR4, 16GB, 3200MHz - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

@pauf:
Skillnaden är inte överväldigande stor men klart att du kommer känna av skillnaden.
Jag personligen hade inte satsat på ännu en i5.
Utan jag hade kört på en i7 isåfall eller kanske tillomed Ryzen's motsvarighet till i7-8700k/9700k.

Vad ska du ha datorn till? Vilka spel har du tänkt spela?

Jag sitter idagsläget på en i7-7700k, 16gb ram, z270 mobo, MSI GTX 970 och en Pure Rock cpu kylare.
Funkar fin fint i de flesta titlar.
BF5 funkar fint med allt på HIGH i 1080p.

Skaffa en liten SSD till OS , sen skaffar du en stor lagrings SSD så pensionerar du de mekaniska diskarna eller låter dem agera reserv.

Föresten, vart håller du hus i landet? Skulle kunna hjälpa till med byggandet om du bor i närheten.

Spelar främst cs:go, därav ingen jätte nödvändighet med creme de la creme av komponenter men vill ändå ha någorlunda kraft i datorn och få det mesta för mina pengar. Funderar starkt nu på att använda min GPU, chassi och nätagg till att bygga på med nya generationens Ryzen som jag hörde skulle släppas i Januari. Är det såpass värt att använda en separat SSD för bara OSet? Jag är bosatt i Värmland.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajnuz:

En nämnvärd fördel med AMD är att de har sagt att de inte kommer byta sockel på ett tag, framtidsäkrare alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag läste det. Blev därför väldigt sugen på en Ryzen, nämligen 3000serien som förmodligen släpps i Januari eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pauf:

Spelar främst cs:go, därav ingen jätte nödvändighet med creme de la creme av komponenter men vill ändå ha någorlunda kraft i datorn och få det mesta för mina pengar. Funderar starkt nu på att använda min GPU, chassi och nätagg till att bygga på med nya generationens Ryzen som jag hörde skulle släppas i Januari. Är det såpass värt att använda en separat SSD för bara OSet? Jag är bosatt i Värmland.

Skickades från m.sweclockers.com

Inget måste att ha OS på en separat SSD men med tanke på priserna så skulle jag kört på det.
Använd din GPU den duger fint! Speciellt om det är främst cs:go du kör.
Den funkar även till tyngre titlar ett tag till!

Du kan hojta till när du behöver hjälp att bygga ihop datorn

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av pauf:

Jag läste det. Blev därför väldigt sugen på en Ryzen, nämligen 3000serien som förmodligen släpps i Januari eller är jag helt ute och cyklar?

Vi vet inte ens helt säkert om den släpps under 2019 (även om det är troligt).AMD lär berätta om serien under CES, som är i Januari, men tvekar på att den släpps i samband med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 9600K @ 4.6 GHz - Palit RTX 2070 8GB GamingPro OC - Corsair RM750X 750W v2 - Noctua NH-D15 - Corsair Vengeance PRO DDR4, 16GB, 3200MHz - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajnuz:

Vi vet inte ens helt säkert om den släpps under 2019 (även om det är troligt).AMD lär berätta om serien under CES, som är i Januari, men tvekar på att den släpps i samband med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha okej, då förstår jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pauf:

Jaha okej, då förstår jag!

Det är värt att vänta på att se vad de säger då iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 9600K @ 4.6 GHz - Palit RTX 2070 8GB GamingPro OC - Corsair RM750X 750W v2 - Noctua NH-D15 - Corsair Vengeance PRO DDR4, 16GB, 3200MHz - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Då jag börjar bli sugen på ny dator och känner själv att jag inte kommer va i behov av 3000serien än på ett tag är detta nu min Kundvagn https://www.inet.se/kundvagn/bild/12135849/. Väntar nog minst ett år innan det blir aktuellt att byta upp min CPU, blir nog att satsa på en GPU innan dess också

Har funderingar på några RAM minnen. kollat på några fina från G.Skill och Corsair, nämligen G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Flare X Svart AMD eller Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance LPX. Hur stor skillnad skulle det bli på dessa? De är ju en bit ifrån varandra i priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pauf:

Då jag börjar bli sugen på ny dator och känner själv att jag inte kommer va i behov av 3000serien än på ett tag är detta nu min Kundvagn https://www.inet.se/kundvagn/bild/12135849/. Väntar nog minst ett år innan det blir aktuellt att byta upp min CPU, blir nog att satsa på en GPU innan dess också

Har funderingar på några RAM minnen. kollat på några fina från G.Skill och Corsair, nämligen G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Flare X Svart AMD eller Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance LPX. Hur stor skillnad skulle det bli på dessa? De är ju en bit ifrån varandra i priset.

Du skulle inte märka någon nämnvärd skillnad. Inte jag heller för den delen.
Statistik, prestanda-nördar skulle säkerligen märka skillnad på pappret men ingen jätte stor skillnad i praktiken.
Speciellt inte när datorn är till för mest spel.

Förövrigt ser det bra ut.
Ser att du valde en 1Tb SSD istället, smart val där!

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -