Dåliga pingtider kvällstid (Bahnhof i IP-onlys stadsnät Stockholm)

Permalänk
Hedersmedlem

Dåliga pingtider kvällstid (Bahnhof i IP-onlys stadsnät Stockholm)

Okej, nu börjar jag bli lite lack på @Bahnhof AB.

Kl 19.41 på fredagen 7/12 inkom jag med ett ärende där jag får riktigt dålig prestanda kvällstid på min fiberanslutning hemma. Betalar för 250 Mbit/s ner, och 100 Mbit/s upp. Istället får jag riktigt dåliga hastigheter. Alltså, katastrofalt dåliga enligt nedan:

Datum / tid

Mätserver

Internetleverantör

Hastighet ner

Hastighet upp

Svarstid

13 december 2018, 22:21

Stockholm STHIX

Bahnhof AB

21.07 Mbit/s

26.21 Mbit/s

51.96 ms

12 december 2018, 19:58

Stockholm STHIX

Bahnhof AB

12.31 Mbit/s

24.82 Mbit/s

53.73 ms

10 december 2018, 20:06

Stockholm STHIX

Bahnhof AB

9.58 Mbit/s

21.81 Mbit/s

56.27 ms

10 december 2018, 14:47

Stockholm STHIX

Bahnhof AB

253.32 Mbit/s

98.70 Mbit/s

4.78 ms

9 december 2018, 14:57

Stockholm STHIX

Bahnhof AB

176.91 Mbit/s

96.28 Mbit/s

44.72 ms

9 december 2018, 14:28

Stockholm STHIX

Bahnhof AB

252.36 Mbit/s

96.99 Mbit/s

4.09 ms

7 december 2018, 18:50

Stockholm STHIX

Bahnhof AB

24.07 Mbit/s

26.70 Mbit/s

53.85 ms

7 december 2018, 18:12

Stockholm STHIX

Bahnhof AB

241.92 Mbit/s

96.12 Mbit/s

3.31 ms

6 december 2018, 21:37

Stockholm STHIX

Bahnhof AB

5.14 Mbit/s

16.12 Mbit/s

68.16 ms

6 december 2018, 21:33

Stockholm STHIX

Bahnhof AB

4.57 Mbit/s

18.92 Mbit/s

67.80 ms

6 december 2018, 21:10

Stockholm STHIX

Bahnhof AB

3.22 Mbit/s

14.31 Mbit/s

69.25 ms

Av mönstret framgår alltså, dålig prestanda (både i form av dåliga hastigheter och svarstider) när det peakar, men bra prestanda annars. En annan bra graf är att kolla på är denna som jag tagit fram med PingPlotter på senaste 48 timmarna:

(IP-adressen 192.36.125.18 jag pingar mot är IPv4-adressen för "ping.sunet.se". Har även IPv6, och där ser det exakt likadant ut.)

Min tolkning av detta är alltså att jag har bra pingtid till routern (192.168.1.1) och även ett hopp in i "dataphone":s nät (detta är med all sannolikhet en av IP-Only:s IP-adresser), men sedan till hopp 3 (en IP-adress bara några siffror bort, också sannolikt utfärdad av IP-only) så går det åt helvete. Alltså ligger problemet sannolikt någonstans i IP-Only:s stadsnät eller i överlämningen mellan IP-Only och Bahnhof. Exakt var felet ligger kan inte jag bedöma.

Men detta då *endast* när det är hög belastning på nätet, alltså mellan kanske 18.30-24.00 vardagar.

Jag har även testat mäta med datorn direkt ansluten till tjänstefördelaren (utan router) och får då exakt samma problem. Även startat om tjänstefördelare, dator och router (så klart).

Jag vill jättegärna visa Bahnhof lite god vilja här. Jag vet av lång erfarenhet av både Bahnhof och IP-Only som leverantörer på företagssidan (via jobbet) att det förmodligen är hos IP-Only felet ligger. Jag vill också verkligen gilla Bahnhof som företag.

Det kan dock inte förklara eller ursäkta att Bahnhof hittills inte kunnat lämna någon förklaring eller få fram någon slags respons från IP-Only eller ta någon form av åtgärd, utan att jag bara i nästan en vecka behövt dras med en Internettjänst som i praktiken är helt obrukbar när jag faktiskt är hemma. Jag får inga svar alls när jag mailar och frågar hur det går (har inte fått ett enda mailsvar av dem någonsin) och när jag ringer får jag aldrig några besked. Att byta internetleverantör skulle också sannolikt inte göra mig någon nytta då felet förmodligen ligger i stadsnätet, så jag känner mig helt utlämnad. Det skulle vara om jag skulle gå tillbaka till Com Hem (som fortfarande finns i huset), men det har jag inte heller någon större lust att göra.

Syftet med den här tråden är egentligen:

1. Skriva av mig lite om hur dåligt Bahnhof skött kundkontakten med hittills, för att bli av med lite frustration.

2. Skriva av mig om hur dåliga IP-Only är som stadsnätsleverantör.

3. Dela med mig av lite erfarenheter av Bahnhofs kundtjänst för den som funderar på att ha dem som ISP.

4. Fråga om det är någon annan på Sweclockers som upplever det här just nu i IP-Only:s stadsnät, eller har upplevt något liknande förut.

Någon som känner sig träffad eller känner igen sig i min beskrivning?

Permalänk
Vila i frid

När jag gjorde liknande mätningar för drygt 10 år sedan på stadsnätet i gävle (då gavlegårdarna) och pekade ut att en viss specifik utrustning flaskade (peering söderut till 08) fick jag besök av en 5-manna delegation från gavlegårdarna/gävle energi/kommun som vände i dörren när de fick min utskrift svart på vitt. Efter att Zitius tagit över har det funkat bra. Well, förrutom en avstängning pga av min Tor exitnode's suspekta trafik - numera vpn'ad.

Permalänk
Medlem

Jag har också lite blandad erfarenhet av Bahnhofs kundtjänst då vi var flera i huset som upplevde långa avbrott i fiberlinan olika tider på dygnet. Precis som TS så försåg jag kundtjänst med loggar och mätningar dygnet runt, men plötsligt så slutade avbrotten. Detta efter att vi hade ett avbrott på en halv dag, då åtgärdade man förmodligen samma fel som resulterat i våra avbrott, för sedan dess har vi inga problem.

Det är förmodligen värt att stå på sig med kundtjänst och begära att de utreder det ordentligt. Fråga också vilken typ av kompensation du kan få då du som du själv beskriver står utan bruklig uppkoppling.

Tänk dock på att vara trevlig mot kundtjänst, de har riktlinjer och liknande att följa och gör oftast så gott de kan givet dessa. Vill du eskalera det så be om att få prata med någon med större mandat, inte "prata med chefen"-snacket. Det brukar sällan resultera i något positivt för någon part.

Lycka till!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Har också haft problem via IP-Only stadsnät sedan i fredags. Kväll/natt/förmiddag är värst. Hög packet loss, ostabil ping och låga hastigheter(Speciellt upp). Det är bara att glömma spelande som kräver stabil ping.

Detta är i Älvkarleby området.

Permalänk
Medlem

Råkade titta upp fel IP-adress nyss. 212.37.8.89 som är rätt verkar ligga hos IP-Only. Men jag kan fortsatt rekommendera att ta till twitter eller facebook. Fokus för kundtjänster kan ofta vara att hjälpa dem som syns snabbare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fadelol:

Råkade titta upp fel IP-adress nyss. 212.37.8.89 som är rätt verkar ligga hos IP-Only. Men jag kan fortsatt rekommendera att ta till twitter eller facebook. Fokus för kundtjänster kan ofta vara att hjälpa dem som syns snabbare.

Jo. Jag fick av en "händelse" ett svar per mail för första gången när jag väl tog till Twitter. Men det har inte blivit löst för det...

Bahnhof själva verkar hålla med om att det är ett IP-Only-problem och felanmälan ligger hos dom. Men det verkar som att det är ett svart hål i form av kommunikation däremellan. En massa löften om att "återkomma".

Har lagt en uppsägning av tjänsten idag. Jag förutsätter att Bahnhof löser problemet inom dessa 30 dagar det tar för en uppsägning att gå igenom men tar det mot all förmodan mer än 30 dagar vill jag inte vara kvar ändå...

Permalänk

Du är inte ensam... Skapade precis konto här för att skriva av min frustration och höra om några har liknande problem. Har loggat data i en vecka som visar exakt samma beteende som dina plottar.

Jag upplevde detta problem första gången 6/12, hörde av mig till Bahnhof 9/12 & 11/12 med den vanliga support man brukar få. När jag tillslut får kundtjänst att erkänna problemen inte beror på mig och får killen att säga att han ska ta det vidare till deras "tekniska avdelning" för vidare felsökning. Fick även ett mail för fortsatt kontakt och de bad mig skicka in mer data. Tänkte att nu kommer det förmodligen att lösa sig inom sin tid, väntar med att svara med loggad data då jag precis mailat data för senaste 24h...
14 timmar senare får jag åter ett mail:
"Hej, Då vi fortfarande inte har hört någonting från dig så har ditt ärende nu avslutas."

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Men är nog bland de sämre kundtjänstupplevelser jag erfarit, i.o.m. detta och att du måste ringa dagtid för att få plats i deras "telefoncell". Kvällstid åker du ut fortare än kvickt. Har svarat på mailet men inget svar på 5 dagar.
Nu sagt upp min tjänst i protest.

Likt dig pv2b är det 213.37.8.89 som först ger mig hög svarstid när jag kör "tracert" mot diverse URLer.

Det jag inte förstår är att vissa saker går snabbt, andra inte. Ex det mesta jag provar ladda hem via http/ftp går trögt, men sedan finns det enstaka saker som går snabbt. Nyligen kunde jag ladda hem Anaconda (https://www.anaconda.com) i maxfart 100Mbit.
Kan även få ut max fart via Steam och torrents. Ladda hem från GOG Galaxy går snabbt, men direkt från www.gog.com går segt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av umpa-lumpa:

Du är inte ensam... Skapade precis konto här för att skriva av min frustration och höra om några har liknande problem. Har loggat data i en vecka som visar exakt samma beteende som dina plottar.

Jag upplevde detta problem första gången 6/12, hörde av mig till Bahnhof 9/12 & 11/12 med den vanliga support man brukar få. När jag tillslut får kundtjänst att erkänna problemen inte beror på mig och får killen att säga att han ska ta det vidare till deras "tekniska avdelning" för vidare felsökning. Fick även ett mail för fortsatt kontakt och de bad mig skicka in mer data. Tänkte att nu kommer det förmodligen att lösa sig inom sin tid, väntar med att svara med loggad data då jag precis mailat data för senaste 24h...
14 timmar senare får jag åter ett mail:
"Hej, Då vi fortfarande inte har hört någonting från dig så har ditt ärende nu avslutas."

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Men är nog bland de sämre kundtjänstupplevelser jag erfarit, i.o.m. detta och att du måste ringa dagtid för att få plats i deras "telefoncell". Kvällstid åker du ut fortare än kvickt. Har svarat på mailet men inget svar på 5 dagar.
Nu sagt upp min tjänst i protest.

Likt dig pv2b är det 213.37.8.89 som först ger mig hög svarstid när jag kör "tracert" mot diverse URLer.

Det jag inte förstår är att vissa saker går snabbt, andra inte. Ex det mesta jag provar ladda hem via http/ftp går trögt, men sedan finns det enstaka saker som går snabbt. Nyligen kunde jag ladda hem Anaconda (https://www.anaconda.com) i maxfart 100Mbit.
Kan även få ut max fart via Steam och torrents. Ladda hem från GOG Galaxy går snabbt, men direkt från www.gog.com går segt.

Tråkigt att höra att du upplevt ännu om möjligt sämre kundtjänst än jag själv. Jag kan passa på att dela med mig av senaste info jag fått av Bahnhof:

Det är inte bara jag som är drabbad, det handlar om mitt "område". Jag har inte fått någon specifikation på hur stort området är. Jag bor i Östbergahöjden i södra Stockholm.

När jag ringde Bahnhof igår för att fråga om uppdateringar sade de att de inte hade hört något nytt från IP-Only sedan i torsdags. Då fick de veta att IP-Only hade identifierat ett "kapacitetsproblem" och skulle åtgärda det. Ingen info om när. Jag har bett dem att fråga IP-Only om en uppdatering och återkoppla. (Jag tvivlar på att jag kommer få denna återkoppling.)

Jag fick även per PM tips om denna tidigare tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1441076-bahnhof-kapaci... - Det visar sig att "kapacitetsproblem" för Bahnhof i delade stadsnät är ett återkommande tema. Har dock inte orkat scrolla igenom hela tråden ärligt talat.

När jag ringde Bahnhof för att säga upp tjänsten så fick jag höra några märkliga saker. Först försökte hon övertyga mig att stanna kvar. Det är ingen mening att byta, problemet ligger i stadsnätet. Jaha, det kan jag köpa. Men kundtjänsten står ju ändå Bahnhof för och det är främst den jag irriterar mig på. Sedan fick jag höra att det kan hända att mitt ärende prioriterat ner om jag sagt upp. Jag svarade att jag förutsätter att de levererar sin tjänst inkl kundtjänst till 100% så länge jag är kund, eftersom om jag kunde välja så hade jag sagt upp med omedelbar verkan inte med 30 dagar.

Frågade om jag kunde få kostnaderna täckta för en alternativ anslutning. (Jag har Com Hem i huset och ett gammalt Com Hem-modem.) Fick nej på det.

Så jag känner inte att jag har något incitemang alls att stanna kvar. Synd, eftersom jag faktiskt skrev så här för ett par månader sedan:

Skrivet av pv2b:

Jag väljer Bahnhof. Det gör jag eftersom jag gillar deras politiska ställningstaganden och för att de levererar en bra tjänst.

Men jag hade inte valt dem om deras tjänst var dålig eller dyr. De har varit igång sedan 1994 och har ingen business förutom att vara ISP. Hade de vart dåliga hade de försvunnit för länge sedan.

Just nu är deras tjänst just dålig, och då spelar det ingen roll hur mycket jag gillar deras politik. De måste kunna leverera tjänst också.

Förresten. Hallå, @Bahnhof AB. Jag vet att ni har konto här. Varför duckar ni?

Permalänk
Hedersmedlem

@umpa-lumpa: Just det. En grej till. Om du har en faktura aktuell mot dem, kan det vara bra att hålla koll på den. Jag tänker inte betala en spänn för nätet under perioden den strulat, och det tycker jag inte du ska göra heller. Under den här perioden så har tjänsten "inte fungerat". Finns ingen definition av att "fungera" i deras villkor så det är tolkningsbart, och jag tolkar inte en tjänst med 80 ms pingtid inom samma nät och en tiondel av hastigheten som "fungerande".

Edit: Efter att ha läst villkoren verkar jag t.o.m. ha rätt att få avdrag från att tjänsten faktiskt började strula... (iom att jag reklamerade inom "skälig tid").

Permalänk
Bahnhof

Vi beklagar problemen. Vad som är på gång att ske är att ett antal nya 10G länkar mellan Bahnhof och IP-Only kommer kopplas upp, ser ut att vara klart tills nu på fredag. Utöver detta så är det även planerat och installation pågår för att byta ut X*10G strukturen mellan Bahnhof->Ip-Only till x*100G.
Vår planering brukar se ut så att vid 50% last så planeras det för utbyggnad. Innan kapaciteten nått 70-80% så ska utbyggnaden vara klar.
I detta fall så har vi växt snabbare än vi själva trott och inte hunnit få klart mer kapacitet i tid.
Jag vill betona att detta handlar om kapacitet där vi själva inte till hundra procent kan styra över tidsplanerna, till skillnad mot vårt nationella stamnät som vi har full kontroll över.

Permalänk

Samma sak här, har haft det i cirka två veckor nu. Alltid ~18:00-0:00.
Följde deras 'felsökning' som blev ett ärende, fick svar 5 dagar senare att de inte kunde hitta något problem, och bad mig skicka in ytterligare samma information (mätningar och ip/mac) som jag redan lämnat vid första felsökning.

Har ej fått något besked tills ikväll, så kontaktar kundtjänst under denna tidsram då problemet uppstår. Ja då stänger dem så klart 19:00, och från 18:00 när jag försökt nå dem så ställs man inte ens i kö utan kastas ut och får ringa om och om igen.

Jag har alltid tyckt om Bahnhof men detta känns pinsamt. Skulle göra en uppsägning, men då hänvisas man till telefon så klart, så det får bli imorgon.
Det får bli OwnIt för min del.

Permalänk
Bahnhof

@Avändarnamn: Hej titta på vad jag skrev lite tidigare idag. Det kommer rejäla uppgraderingar, väldigt snart (läs: inom några dagar). Vi beklagar igen att vi ej kunnat leverera med bästa kvalitet.
Vi brukar vara ödmjuka och erkänna när något gått fel och försöker erbjuda lämplig kompensation. Vi har väldigt högt ställda krav på just tillgänglig kapacitet och svarstider i nätet.

Permalänk
Medlem

Heh, fortfarande detta problem? Jag hade problem med detta, fast på nivå av internet ej går att använda när det hände i flera månader, vilket nu var nästan 2 år sedan.
Efter nästan ett halvt år av loggar överallt från mig, grannar, massvis med olika maskiner som alla i hela byn hade exakt samma problem vid exakt samma tidpunkt varje dag i månader samt körts i alla konfigurationer som @Bahnhof AB efterfrågade så fick vi svaret "det är din dator" och sedan byte alla till Telia, fungerat klockrent sedan dess.

Så några "dagar" tvivlar jag på det kommer vara.
Tror aldrig jag varit med om så värdelös kundtjänst och service överlag som Banhof. Betalar gärna nästan dubbla priset för något som fungerar och där kundtjänsten inte är fylld med papegojor.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Bahnhof AB:

@Avändarnamn: Hej titta på vad jag skrev lite tidigare idag. Det kommer rejäla uppgraderingar, väldigt snart (läs: inom några dagar). Vi beklagar igen att vi ej kunnat leverera med bästa kvalitet.
Vi brukar vara ödmjuka och erkänna när något gått fel och försöker erbjuda lämplig kompensation. Vi har väldigt högt ställda krav på just tillgänglig kapacitet och svarstider i nätet.

För mig handlar det mer om principen. Detta har varit ett problem i snart två veckor. För att hitta en bekräftelse på detta problem från ert håll har jag behövt googla fram ett tredjeparts forum. "ej kunnat leverera med bästa kvalitet" är en rolig spin när ens hastighet ligger på 15/7 med en ping på 60 när man betalat för 250/100.

Det är kul att ni växer, men när det går ut över oss som sedan måste hantera er kundtjänst känns det som att det är dags att byta till ett företag som har bättre rykte på den fronten.

Permalänk

Kundtjänsten är verkligen horribel. Det går inte att komma fram på telefon, felanmälan återkopplas inte och den enda kontakt man får är när man gnäller på twitter.

Skriv för i h-vete ut på eran hemsida att ni jobbar på det och att det är kapacitetsbrist just nu så man slipper leta i sociala medier och på andra siter för att få info. Det här är ju direkt pinsamt.

PS. 7 Mbit på en 1000mb-lina är aldrig ok, oavsett vad ni skyller på.

Permalänk
Hedersmedlem

Så det kommer fram till att det här är ett regelrätt planeringsfel, där Bahnhof helt enkelt inte haft nog med framförhållning mot IP-Only för att beställa kapacitet. Om man inte kan få tag på kapacitet tillräkcligt snabbt från IP-Only så bör rätt steg vara att säljstoppa tills att IP-Only får fart på det...

Att sedan vara så katastrofalt dålig på kundtjänst och info... ja. Det finns inte.

Nej, det här är inte okej. Ser ingen anledning att vara kvar när kundtjänsten är så dålig och planeringen inte fungerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Så det kommer fram till att det här är ett regelrätt planeringsfel, där Bahnhof helt enkelt inte haft nog med framförhållning mot IP-Only för att beställa kapacitet. Om man inte kan få tag på kapacitet tillräkcligt snabbt från IP-Only så bör rätt steg vara att säljstoppa tills att IP-Only får fart på det...

Att sedan vara så katastrofalt dålig på kundtjänst och info... ja. Det finns inte.

Nej, det här är inte okej. Ser ingen anledning att vara kvar när kundtjänsten är så dålig och planeringen inte fungerat.

Borde f-an vara brottsligt att sälja kapacitet som man inte har!

Permalänk
Medlem

@Bahnhof AB:
Jag kan inte ens använda mitt internet. Det fungerar 1 på 100 ggr att ansluta till valfri sida sista dagarna. Oftast är det request timed out på precis allt jag gör.
Satt 40 min i telefonkö men kom inte fram.
Öppna stadsnät.
Uppenbarligen går det inte att använda googles dns alls längre.

Permalänk
Bahnhof

Nu kan jag meddela att en första uppgradering är gjord mellan Bahnhof och IP-Only. Det borde bli en rejäl förbättring mellan 1800-2300 då det tidsvis tidigare varit problem.

Permalänk
Bahnhof

@Bozzeta: vilket stadsnät sitter du i?

Permalänk

Eftersom jag har ca 100/20 utav 1000/100 så behövs det väl ungefär 9 uppgraderingar till?

Permalänk
Skrivet av Bahnhof AB:

Nu kan jag meddela att en första uppgradering är gjord mellan Bahnhof och IP-Only. Det borde bli en rejäl förbättring mellan 1800-2300 då det tidsvis tidigare varit problem.

Frågan är då var denna uppgradering gjordes? Inte i södra-söderort vad jag kan se:

Grattis till er som som bor i detta område. Eller kanske detta bara är ett spel för gallerierna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bahnhof AB:

Nu kan jag meddela att en första uppgradering är gjord mellan Bahnhof och IP-Only. Det borde bli en rejäl förbättring mellan 1800-2300 då det tidsvis tidigare varit problem.

Har inte heller sett någon förbättring. Bor i Östberga (söder om Stockholm).

Mätte precis får typ 20 Mbit/s ner

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Eftersom att Bahnhof själva inte är medvetna om det faktiska felet så kan jag i alla fall upplysa de som är drabbade om att det är IP Only som har kapacitetsproblem. Påverkar alla ISP's i denna geografiska area. De är också själv medvetna om felet, och arbete pågår för att lösa det.

Visa signatur

The difference between genius and stupidity, is that the genius is a Swede.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CmdrSharp:

Eftersom att Bahnhof själva inte är medvetna om det faktiska felet så kan jag i alla fall upplysa de som är drabbade om att det är IP Only som har kapacitetsproblem. Påverkar alla ISP's i denna geografiska area. De är också själv medvetna om felet, och arbete pågår för att lösa det.

Så kan det väl vara! Men vad har du för belägg för det?

Jag kan faktiskt gå ut med ett mail i vår BRF och se om det är någon annan som har samma problem med annan ISP.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Så kan det väl vara! Men vad har du för belägg för det?

Jag kan faktiskt gå ut med ett mail i vår BRF och se om det är någon annan som har samma problem med annan ISP.

Nu har jag gjort detta, fick nästan direkt respons på att en annan lägenhet som har A3 i IP-Onlys stadsnät verkar ha exakt samma problem. Inte gjort någon speed-test, men kände direkt igen "senaste två veckorna, dålig videokvalitet vid streaming".

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Så kan det väl vara! Men vad har du för belägg för det?

Jag kan faktiskt gå ut med ett mail i vår BRF och se om det är någon annan som har samma problem med annan ISP.

Mitt belägg är IP Onlys egna bekräftande av problematiken. Av olika skäl kan jag inte dela mer än så, men du verkar ha kollat upp lite redan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The difference between genius and stupidity, is that the genius is a Swede.