Permalänk

Försämrar min processor min fps?

Hejsan alla damer och herrar då jag inte är den mest vetande personen när det gäller datorer så måste jag bara kolla. jag har nyligen uppgraderat min data genom att byta till ssd och hdd istället bara för hdd samt nytt grafikkort ett Gtx geforce 1050 ti från en 560 ti men har inte märkt någon större skillnad i fps min nuvarande processor är en Intel i7 920 2,67GHz är det min processor som slöar ner hela systemet eller kan det va något annat? Tacksam för svar!

Permalänk
Sötast

Hur långt är ett snöre? ^^

Vad är det för spel du spelar? Har du testat köra benchmark före och efter grafikkortsbytet?
Har du kollat cpu kontra gpu användning i spel? Där ser du ganska så fort vad som flaskhalsen är.
Vilken skärmupplösning kör du? Vad för inställningar har du spelet/spelen satta på?

Med dessa svaren så blir det lättare att besvara dina frågor.
Rätt stor sannolikhet att processorn är problemet dock, men alla variabler är såklart viktiga
+Dagens tips: Dator, inte data ^^

Permalänk

Svar

@Allexz: Spelar cs/BO4 för det mesta men måste spela i lägre upplösning på BO4 och allt på low annars är det knappt spelbart, men tar jag rekommenderade inställningar sätter den allt på högsta antar att det gör så för att mitt grafikkort ska klara av det men min processor är väl det som slöar ner, min CPU användning när jag lirar ligger runt 90 till 96%

Permalänk
Sötast
Skrivet av kevin1515:

CPU användning när jag lirar ligger runt 90 till 96%

där har du svaret ^^

Permalänk
Medlem

Om den körs i 2,6GHz så kanske en överklockning så skulle sannolikt en överklockning göra gott tills dess att du bestämmer dig för att byta upp dig.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Ett 1050Ti är inget monsterkort och att det skulle klara av BO4 i höga inställningar tycker jag låter lite optimistiskt, men det är möjligt att det hålls tillbaka av processorn. Vad ligger GPU användningen på vid spel? Om både CPU och GPU ligger kring 90% så är det inte direkt nån flaskhals.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevin1515:

Hejsan alla damer och herrar då jag inte är den mest vetande personen när det gäller datorer så måste jag bara kolla. jag har nyligen uppgraderat min data genom att byta till ssd och hdd istället bara för hdd samt nytt grafikkort ett Gtx geforce 1050 ti från en 560 ti men har inte märkt någon större skillnad i fps min nuvarande processor är en Intel i7 920 2,67GHz är det min processor som slöar ner hela systemet eller kan det va något annat? Tacksam för svar!

Hur mycket ram har datorn och är det i dual channel (du ser detta genom att ladda ner tex speccy)

Permalänk
Medlem

Så, om det inte framgått tydligt hittills; JA.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Inaktiv

Din processor är 10år gammal...
Mitt råd är att leta upp bättre grejer i begagnatmarknaden typ en i7 4770k eller motvarnade nya i5a.