Vågar inte lämna datorn igång p.g.a AIO

Permalänk
Medlem

Vågar inte lämna datorn igång p.g.a AIO

Hej, känner mig skitfånig men here it goes:

Efter Black friday byggde jag ihop en ny gamingburk innehållandes bl.a. en Kraken X62. Allt funkar perfekt, men jag vågar inte lämna datorn obevakad en längre tid. Detta p.g.a. att jag har fått för mig att X62:an kommer börja läcka och kortsluta något, och i värsta fall starta en eldsvåda när jag inte är hemma.

Jag överväger att gå över till en Dark Rock Pro 4 (som var planen från början), men jag tänkte höra med er andra som kör vätskekylning. Tänker ni något på läckage?

Permalänk
Medlem

Har custom loop i dagsläget. Haft AIO innan dess.
Har aldrig tänkt två gånger på att det skulle kunna läcka. Så länge man inte sliter och drar i grejerna tror jag risken för läcka är ganska liten. Jag har förstås inga belägg för det utan precis som du så går jag på min egen magkänsla

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

@exhale315: Om du är orolig, varför skaffade du det överhuvudtaget? Oavsett du är vid datorn eller inte, om det börjar läcka så är risken för skador stor.

Så länge du har garanti och kvitto på produkten så ska du dock vara skyddad om något händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exhale315:

Hej, känner mig skitfånig men here it goes:

Efter Black friday byggde jag ihop en ny gamingburk innehållandes bl.a. en Kraken X62. Allt funkar perfekt, men jag vågar inte lämna datorn obevakad en längre tid. Detta p.g.a. att jag har fått för mig att X62:an kommer börja läcka och kortsluta något, och i värsta fall starta en eldsvåda när jag inte är hemma.

Jag överväger att gå över till en Dark Rock Pro 4 (som var planen från början), men jag tänkte höra med er andra som kör vätskekylning. Tänker ni något på läckage?

Kolla på lite reviews om din AIO. Många skriver några rader om hur slangarna är, och om stabiliteten/hållbarheten är något bra. Har för övrigt haft AIO i flera år men när den senaste träffade 2-årssträcket så började jag tänka lite som dig och gick över till luftkylning.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@exhale315: Om du upplever dessa känslor pga en AIO så är det nog klokast att du går över till en Dark Rock Pro 4, så får du sinnesro.

Det är en grym kylare, har den på min Threadripper : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd

@exhale315:
Jag tycker inte du ska oroa dig alls.
Denna oro måste du ju känt innan du köpte vätskekylaren med.
Och isåfall valt vanlig tornkylare.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Hade en av corsairs första singelrad AiO, var absolut inga problem, körde den i flera år tills dess att pumpen började bli trött och ge upp, men inga läckage.
starta eldsvåda? nja, du har la säkringar i agget, jordfelsbrytare kopplad i bostaden samt att datorn stänger av sig själv när den når en viss temperatur (säkerhetsfunktion) däremot kanske ett Sleep läge kan vara något? tar ju bara sekunden att väcka liv i den igen med ett enkelt mellanslag, typ? Du har inget att vara orolig för, som @Jejk0b skrev, så länge man inte försöker svinga sig i taklampan med den, så är det bara att köra på

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, jag har lite att grubbla över oron har lagt sig en aning i alla fall, det känns skönt.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är ganska ovanligt med läckage vid normalt bruk, dvs om man inte flyttar datorn stup i kvarten.

vill du helt slippa huvudvärken så byt till en bra tornkylare.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

@exhale315 En känsla är svår att argumentera emot. Hade jag vart du så hade jag bytt till en Dark Rock Pro 4 och varit nöjd sedan

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Jag tror det är ganska ovanligt med läckage vid normalt bruk, dvs om man inte flyttar datorn stup i kvarten.

vill du helt slippa huvudvärken så byt till en bra tornkylare.

Om man flyttar datorn stup i kvarten skulle jag inte ha en stor tornkylare, vikten från den kan skada saker när den skakas runt.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem

Du oroar dig i onödan. Risken för att de ska börja läcka är minimal.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Har själv kört 3 olika modeller av Coolermasters vattenkylare de senaste 7 åren. Har aldrig haft något problem. Den första jag köpte (H100) rullar fortfarande i sambons burk.

Permalänk
Medlem

Kört i fem år utan problem så det är bara att sova lugnt på nätterna.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av winne:

Om man flyttar datorn stup i kvarten skulle jag inte ha en stor tornkylare, vikten från den kan skada saker när den skakas runt.

Betydligt mindre risk än för vattenläckage tror jag.

Och jag skrev inte stor, jag skrev bra.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av winne:

Om man flyttar datorn stup i kvarten skulle jag inte ha en stor tornkylare, vikten från den kan skada saker när den skakas runt.

Det bör inte vara några som helst problem, då moderna tornkylare har rejäla fästanordningar med 4 skruvar och bakplatta. "Förr" fäste vi solida kopparkylare i bara några små platclips runt sockeln: http://www.planet3dnow.de/artikel/hardware/wbk_kanie/3.shtml
Det hände ibland att hela sockeln revs loss om man var oförsiktig, eller att processorn krossades av vikten från kylaren som låg direkt mot den (AMD-processorer hade ingen värmespridare på den tiden). Man behöver vara ganska våldsam innan det är någon större risk.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Permalänk
Medlem

Är ju enbart lekman inom ämnet, men jag tror väl att konsumentköpslagen skyddar dig ifall produkten du köpt skadar andra varor. Typ som detta exemplet. Din frys går sönder efter 6 månader, eftersom det händer en helg när du är bortrest så gick nu din mat och blev dålig. Du kan nu använda KKL för att kräva mediamarkt/samsung på de 3.000 kr som maten kostade.

Om vi antar att ovanstående är sant och att din AiO börjar läcka och kortsluter ditt grafikkort så borde det ju betyda att du kan använda KKL för att kräva ett nytt grafikkort.

"Konsumentköpslagen" - https://lagen.nu/1990:932#R18

31 § Säljarens skadeståndsskyldighet enligt 30 § omfattar även skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan egendom som tillhör köparen eller någon medlem i hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Lag (2005:62).

Tolkning av lagen.nu: Köparen har rätt att även kräva skadestånd för följdskador på annan egendom som tillhör köparen eller medlem i hans hushåll, så kallad produktskada. Köparen måste påvisa ett naturligt orsakssamband mellan det ursprunliga felet och följdskadorna. Köparen får inte heller ha förvärrat skadorna genom att underlåta att vidta åtgärder för att begränsa skadan. Exempelvis genom att låta ett kylskåp stå och läcka och förstöra golvet (se 42 §).

För sakskador som orsakats av en säkerhetsbrist i själva varan kan skadestånd istället utgå enligt produktansvarslagen.

Permalänk
Medlem

Du är skyddad av KKL som nämns ovan, vidare har de flesta AIOs 3-5 års garanti AFAIK och risken att du får kortis är väldigt liten, samt om det skulle ske så har du flera säkerhetssystem i datorn och i PSU som ska faila etc.
Betvivlar starkt att risken för brand eller kortslutning är nämnvärt högre i relation till luft.

Edit;
Enligt vad jag kan hitta så har kraken 65-85% destillerat vatten och resten glykol, dvs praktiskt noll ledningsförmåga.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Haft X62an i några månader. Funkar bra, inte direkt känt risk för att den ska börja läcka. Däremot stör jag mig på att den ibland inte får in CAM profilen ordentligt när datorn startar. I dem fallen har den standard profilen. Någon som stött på det problemet och vet hur man löser det?