Day Z lanseras skarpt efter fem år i Early Access

Permalänk
Melding Plague

Day Z lanseras skarpt efter fem år i Early Access

Efter en lång tid i Early Access lanseras nu den tidigare Arma 2-modden Day Z i en första skarp fristående version. Spelet blir även gratis att pröva på fram till den 17 december.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har aldrig spelat spelet. Röstade inte heller då inget alternativ passade

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv

Det tappade tyvärr fart. Älskade modden, och älskade egentligen det trasiga alpha-spelet som kom ut 2013 också. Men i takt med att inget hände, allt hände, och sen började om så har jag tappat intresset lite. Ser mer fram emot att läsa boken/se dokumentären om "Making Dayz" och hur fel man kan göra om och om igen.

Permalänk
Medlem

Testade för ett par år sedan. Var okej då men saknades mycket som var planerat samt en del buggar. Sen har de gjort om en massa fram och tillbaka. Är det bra nu eller är det fortfarande en massa problem? Är allt klart med vargar, bilar, helikoptrar och vad det nu skulle vara. Stora grupper av zombies skulle väl vara en grej med?

Permalänk
Medlem

"Ja, men jag har aldrig spelat det tidigare" borde väl vara ett rimligt alternativ?

Permalänk
Medlem

Jag saknar alternativet - Vad är DayZ?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Nedanstående text är nu mindre relevant eftersom svarsalternativen har ändrats:
inte mycket val att rösta på om man som jag aldrig har spelat spelet, det fick bli en "avstå röst" för mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

"Ja, men jag har aldrig spelat det tidigare" borde väl vara ett rimligt alternativ?

Nu finns det med.

Skrivet av Elektron:

inte mycket val att rösta på om man som jag aldrig har spelat spelet, det fick bli en "avstå röst" för mig

Det borde väl falla in under "inte intresserad", tänker jag. Svårt att få med alternativ som täcker in allt.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Haft mycket kul med DayZ mod för längesen, synd att utvecklingen blev så långdragen. Det är faktiskt helt ok att spela nu men med tiden har det förlorat sin tjusning litegrann.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Avstängd

Testade modden och blev lite intresserad i början, men det här är 2 år försent minst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Nu finns det med.

Det borde väl falla in under "inte intresserad", tänker jag. Svårt att få med alternativ som täcker in allt.

Nedanstående text är nu mindre relevant eftersom svarsalternativen har ändrats:
Ja alltså det beror ju på vad man är ute efter när man ställer upp frågan.
Som den är nu så har man aldrig spelat spelet så är man per automatik inte intresserad utav spelet.
Det vore inte orimligt att anta att det finns personer som hittills inte har provat spelet av en och annan anledning, men som ändå är nyfiken på att prova det.

Men som sagt, "avstå alternativ" finns ju med ifall inget passar in.

Permalänk
Medlem

Har över 600h på dayz men inte rört spelet på över 2 år då jag tröttnade på hur buggigt det var. Började testa igen nu under 0.63 och måste säga att de steppat upp med den nya spelmotorn. Men att kalla det 1.0 är vågat, det känns mer som en anledning till att höja priset. Det är fortfarande väldigt buggigt på vissa håll och det saknas innehåll som var lovat till 1.0.

Visa signatur

Rigg: Ncase M1 | ASUS z370i-gaming | delid 8700k@4.8 w NH-D9L | 32GB G.Skill TridentZ CL14 3200 | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA GTX 1080 FTW Hybrid | Corsair SF600 | ASUS PG348Q

Permalänk

Där ser man, är drygt 3 år sen jag spelade senast.
Haft riktigt kul i DayZ, Blir att testa i helgen igen

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

Jag hade nog runt 1500 timmar i modden, har väl 300 timmar i standalone. Hade inte rört det på mer än 1 år förrän nu på Dreamhack och kände faktiskt då att spelet var kul igen, kändes mer polerat och vettigt! Så jag ser fram emot att lira det lite ikväll faktiskt! Kommer att vara på Geeks discord och hänga för de som vill vara med.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Har lirat lite DayZ då och då och testade nu för ett par veckor sen men ett gäng polare. Spelet fungerar så mycket bättre nu än vad det någonsin gjort tidigare men tyvärr så har dom behövt göra om så mycket så det känns lite tunt på innehåll nu.

Hoppas dom fortsätter med spelet även fast 1.0 är ute då dom kanske kan fokusera mer på själva innehållet nu istället för motorn för hela spelet.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag saknar alternativet - Vad är DayZ?

Grunden till alla survival-spel typ

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Detta ska bli intressant, får nog kontakta alla DayZ vänner och damma av spelet

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Är fysiken för bilarna så dålig som den ser ut i videon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Är fysiken för bilarna så dålig som den ser ut i videon?

Ännu värre.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Fortfarande ett skitspel, men vad kan man egentligen förvänta sig av Bohemia.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Hur är det med stöd för ren PvE nu för tiden?

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande ARMA2-motorn eller har de bytt till 3? ARMA 3 tycker jag hanterar stora miljöer med bravur. Men blir kanske skillnad med fler onlinespelare...

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Är det fortfarande ARMA2-motorn eller har de bytt till 3? ARMA 3 tycker jag hanterar stora miljöer med bravur. Men blir kanske skillnad med fler onlinespelare...

Det började väl byggas på en variant av ARMA 2-motorn. Men de har väl bytt ut det mesta så är nog inget eller väldigt lite kvar. Men ARMA 3-motorn är väl något helt annat har jag för mig. Även om det kanske delar några tekniker. Minns inte exakt.

Permalänk
Frida 🥐

Detta är ett spel man spelar med ett stort gäng polare, så otroligt roligt det kan vara ibland! Den som letar efter en flashig singleplayer-upplevelse borde hålla sig undan haha.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

@BlackBird: @epaaj:

DayZ använde först "Real Virtuality Engine" precis som Arma-serien och Take On: Helicopters vad jag vet men portades sedan till en ny spelmotor från Bohemia som de kallar Enfusion. Om Arma 4 någonsin blir av så tror jag det kommer använda Enfusion också och således dela spelmotor med DayZ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Är det fortfarande ARMA2-motorn eller har de bytt till 3? ARMA 3 tycker jag hanterar stora miljöer med bravur. Men blir kanske skillnad med fler onlinespelare...

ARMA 3 använder samma motor som ARMA 2, exakt samma begränsningar och buggar. Det enda som skiljer är en ny renderare och lite nya shaders och PhysX. Deras nya "Enfusion" motor är samla gamla "Real Virtuality 3" som ARMA 2 använder, oavsett vad Bohemia påstår, själva teknologin är ifrån tidigt 2000-talet utan några större ändringar, förutom bättre occlusion culling. Bohemia har helt enkelt inte den kompetens som behövs för att skriva en nya motor.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Deriveh:

Jag hade nog runt 1500 timmar i modden, har väl 300 timmar i standalone. Hade inte rört det på mer än 1 år förrän nu på Dreamhack och kände faktiskt då att spelet var kul igen, kändes mer polerat och vettigt! Så jag ser fram emot att lira det lite ikväll faktiskt! Kommer att vara på Geeks discord och hänga för de som vill vara med.

Skrivet av hznn:

Detta ska bli intressant, får nog kontakta alla DayZ vänner och damma av spelet

Skrivet av Zoyadog:

Detta är ett spel man spelar med ett stort gäng polare, så otroligt roligt det kan vara ibland! Den som letar efter en flashig singleplayer-upplevelse borde hålla sig undan haha.

Håller på och testar en deathmatch-server lite. Dvs, förinställda spawns på fängelseön och olika loadouts. Buggigt som fan men rätt kul att testa på mekaniken utan att behöva loota 3 timmar. Kan posta på Discord för de som är intresserade.

Permalänk
Frilansskribent

Spelade DayZ modden ca 2000 timmar, När standalone släpptes så spelade jag ca 200 timmar sedan tröttnade jag, Började spela igen när dom släppte .63 med nya motorn och spelet är enormt mkt bättre, Även om det tog tid så var det helt klart värt att vänta på nya spelmotorn, Sedan motorn blev klar så har dom byggt upp hela spelet på ca 1 år vilket är ganska imponerande

Visst det fattas en del vapen och fordon just nu, Men det kommer förmodligen komma många patchar med massa nya saker dom kommande månaderna, Trodde inte att det skulle hända men dom har verkligen lyckats göra ett riktigt bra spel, Bäst i sin genre utan tvekan.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Avstängd

Köpte detta när det kom och skulle inte rekommendera någon att köpa spelet för fullpris.

Känns som ett försök till att mjölka spelet på pengar bara vilket är synd för om de lade till battle royale hade eller liknande hade folk kanske kunnat spela det.

Permalänk
Avstängd

Fortfarande sjukt mycket buggar. Det sagt har DayZ något andra spel inte har. Pulsen när man hamnar i strid är helt annorlunda än i PUBG osv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur