3dfx Rampage-prototyper testas i Unreal Tournament och 3DMark 2001

Permalänk
Melding Plague

3dfx Rampage-prototyper testas i Unreal Tournament och 3DMark 2001

Författaren till boken The Legacy of 3dfx har lyckats lägga vantarna på prototyper av 3dfx osläppta grafikkort Rampage. Följaktligen bjuds det både på bilder och prestandatest.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Herre j-drar dubbla 60mm fläktar på gpun, undrar vad utvecklingen är på väg när man behöver ha aktiv kylning till grafikkortet.

Annars historisk sett inom datateknik tycker jag att vi har gått ifrån en väldigt massa olika tillverkare till enbart några få. Det var ju inte länge sedan folkdatorn var en svensktillverkad Luxor ABC 80.

Idag är det få som har cpu/gpu från kretstillverkare som Motorola, IBM, Mitsubishi, Sharp Corporation, Texas Instruments, MIPS i sin persondator.

Permalänk
Medlem

Ni ungdomar kommer aldrig att förstå denna svunna tiden.
Sade han och svingade med sin rullator.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag minns så väl när jag fick mitt 3dfx Voodoo Banshee. Jag hade inte önskat mig något annat än det i födelsedagspresent det året och jag blev helt paff att jag fick det (vi badade inte i pengar).

Sann lycka att få spela alla spel med det kortet

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Kompis: Har du provat (insert various new game here)?
Jag: Nä. Köper och provar kan vara kul ju.
*2 timmar senare efter besök till TVSpelsbörsen*
Jag: Hörrö det gick inte. Kräver Pixel shaders 4.1.
Kompis: Köpte du inte nytt grafikkort för 5 månader sedan?
Jag: Jo.
*2 timmar senare och nu ett nytt grafikkort i datorn. SMILEYFACE det fungerar*.

Repeat var 6e månad. Jo du SCORPIUS nog minns jag tiden. Fy... fan...

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Annars historisk sett inom datateknik tycker jag att vi har gått ifrån en väldigt massa olika tillverkare till enbart några få. Det var ju inte länge sedan folkdatorn var en svensktillverkad Luxor ABC 80.

Idag är det få som har cpu/gpu från kretstillverkare som Motorola, IBM, Mitsubishi, Sharp Corporation, Texas Instruments, MIPS i sin persondator.

Tillverkare tycker jag det finns många av, men sen att alla bygger på nVidias/AMD's kretsar, är en annan femma

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Använder fortfarande GLIDE genom en s.k. "wrapper" när jag lirar Diablo 2 : )

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Kompis: Har du provat (insert various new game here)?
Jag: Nä. Köper och provar kan vara kul ju.
*2 timmar senare efter besök till TVSpelsbörsen*
Jag: Hörrö det gick inte. Kräver Pixel shaders 4.1.
Kompis: Köpte du inte nytt grafikkort för 5 månader sedan?
Jag: Jo.
*2 timmar senare och nu ett nytt grafikkort i datorn. SMILEYFACE det fungerar*.

Repeat var 6e månad. Jo du SCORPIUS nog minns jag tiden. Fy... fan...

Det fanns mao en "anledning" att köpa nytt

Var helt klart en go tid.
Man har lite sånt kul på vinden än... voodoo 2 och 5 bla.

Permalänk
Inaktiv

De som hade Voodoo 1, cd-brännare och zip-drive 1996. Blev helt riktigt uppvaktad av damerna lite som om Justin Bieber hade besökt i skolan när han var som störst. Det är nog svårt att få folk idag att se hur stort detta en gång var. En polare tog med sig sin zip-drive till skolan för att ladda hem "skolmaterial" från internet och folk dräglade över den. De andra hade 10st 1.5MB disketter, han hade 10st 100MB zip-disketter med sig till skolan runt 1995. Voodoo 1 var det mer rykten och alla ville hem och kolla in denna.

När voodoo 2 kom så var den imponerande, men oj så många som hade en sådant grafikkort, typ alla som hade en bättre speldator ett tag tills vissa som mig köpte Nvidiakort.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Haha ja så får man väl se på det antar jag Hela pixelshader tramset kom med T&L, det var runt Geforce 2 vevan. Sen vart det pixelshader 3, 4, 4.1(?) osv. Där man kunde ha det senaste men så fort ett spel kom så hade man får låg version/stöd. Och då bytte man GPU. Sågs skillnaden mellan pixelshader 4.0 och 4.1, nope, men det var ändå befogat somehow. Märkliga tider.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

De som hade Voodoo 1, cd-brännare och zip-drive 1996. Blev helt riktigt uppvaktad av damerna lite som om Justin Bieber hade besökt i skolan när han var som störst. Det är nog svårt att få folk idag att se hur stort detta en gång var. En polare tog med sig sin zip-drive till skolan för att ladda hem "skolmaterial" från internet och folk dräglade över den. De andra hade 10st 1.5MB disketter, han hade 10st 100MB zip-disketter med sig till skolan runt 1995. Voodoo 1 var det mer rykten och alla ville hem och kolla in denna.

När voodoo 2 kom så var den imponerande, men oj så många som hade en sådant grafikkort, typ alla som hade en bättre speldator ett tag tills vissa som mig köpte Nvidiakort.

Jag var bland de första i skolbekantskapen med CD-brännare. Några damer som uppvaktade (av denna orsak) lyste helt med sin frånvaro, dock "uppvakades" jag av både kända och okända herrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

@Paddanx: Haha ja så får man väl se på det antar jag Hela pixelshader tramset kom med T&L, det var runt Geforce 2 vevan. Sen vart det pixelshader 3, 4, 4.1(?) osv. Där man kunde ha det senaste men så fort ett spel kom så hade man får låg version/stöd. Och då bytte man GPU. Sågs skillnaden mellan pixelshader 4.0 och 4.1, nope, men det var ändå befogat somehow. Märkliga tider.

Jag var personligen lite sent på det, då jag hade först GF4 (höll på att köpa ett GF3 men det blev aldrig av)
Hade dock vänner som hade dessa problem, så jag minns dem så väl

Och det var ju lite pga DX var extremt omoget vid den tiden och de behövde några nya instruktioner hit o dit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dannesthlm:

Jag var bland de första i skolbekantskapen med CD-brännare. Några damer som uppvaktade (av denna orsak) lyste helt med sin frånvaro, dock "uppvakades" jag av både kända och okända herrar.

ok, på min skola blev den första uppvaktade av precis alla, killar, tjejer, lärare etc. En som uppvaktade upp honom var son till en polis, dennas polisfarsa och hans kollegor blev så imponerade så de ville han skulle ta med utrustningen till deras jobb.. Jag vet inte vad som hände, men han slutade därefter att bränna cd-skivor åt oss.

Nå Voodoo 1 var lite likadant, folk trodde ej på de som hade köpt denna och följde med hem för att verkligen se hur grym de var.
Undra hur många okända som idag gör likadant med de som köper en 2080Ti grafikkort?

Permalänk

Jag kommer ihåg under 1995-2000 så köpte jag min första cd-rom, en 2x som kostade 2300:-

Har även 2 st Voodoo 2 12MB liggandes, kanske har ett 3:e nånstans.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

De som hade Voodoo 1, cd-brännare och zip-drive 1996. Blev helt riktigt uppvaktad av damerna lite som om Justin Bieber hade besökt i skolan när han var som störst. Det är nog svårt att få folk idag att se hur stort detta en gång var. En polare tog med sig sin zip-drive till skolan för att ladda hem "skolmaterial" från internet och folk dräglade över den. De andra hade 10st 1.5MB disketter, han hade 10st 100MB zip-disketter med sig till skolan runt 1995. Voodoo 1 var det mer rykten och alla ville hem och kolla in denna.

När voodoo 2 kom så var den imponerande, men oj så många som hade en sådant grafikkort, typ alla som hade en bättre speldator ett tag tills vissa som mig köpte Nvidiakort.

Svunna tider, minns det i omgångar när någon var först i klassen. Mobiltelefon, Mini-disc, DUBBLA ISDN. Värsta rikemanschocken fick jag dock i sena tonåren när en bekant köpte nyaste och värsta datorn... med dvd-brännare! Bara den enheten kostade över 10 papp.

Som när jag köpte min första dator 92 och fick nöja mig med trespinns för cdn eftersom fyrspinns var för dyr :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trickeh2k:

Svunna tider, minns det i omgångar när någon var först i klassen. Mobiltelefon, Mini-disc, DUBBLA ISDN. Värsta rikemanschocken fick jag dock i sena tonåren när en bekant köpte nyaste och värsta datorn... med dvd-brännare! Bara den enheten kostade över 10 papp.

Som när jag köpte min första dator 92 och fick nöja mig med trespinns för cdn eftersom fyrspinns var för dyr :>

Ja när man tänker efter finns det ännu mer riktigt stora saker.. Den jag tänkte på som köpte cdspelare gav runt 20 000kr för sin.. Varje cdrw skiva tom kostade över 100kr... Och det blev en hel del felbrända..

Annars är Modem en klassisk sak. När internet blev populärt så skaffade många modem, men innan detta så köpte folk dessa för BBSer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bulletin_board_system När jag besökte en polare runt 1995 och fick se han ringde upp en annan dator för att ladda hem saker blev jag paff.

Det är detta jag tycker är lite tråkigt idag med datorer, man hör träffar aldrig på någon som har riktigt imponerade prylar som man ej visste om fanns. Vilket delvis beror på att vi tack vare internet är mer upplysta idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ja när man tänker efter finns det ännu mer riktigt stora saker.. Den jag tänkte på som köpte cdspelare gav runt 20 000kr för sin.. Varje cdrw skiva tom kostade över 100kr... Och det blev en hel del felbrända..

Annars är Modem en klassisk sak. När internet blev populärt så skaffade många modem, men innan detta så köpte folk dessa för BBSer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bulletin_board_system När jag besökte en polare runt 1995 och fick se han ringde upp en annan dator för att ladda hem saker blev jag paff.

Det är detta jag tycker är lite tråkigt idag med datorer, man hör träffar aldrig på någon som har riktigt imponerade prylar som man ej visste om fanns. Vilket delvis beror på att vi tack vare internet är mer upplysta idag.

Usch, nämn inte det där. Jag hade en kille i klassen som hette Erik, han hade tillgång till flertalet BBSer och hade så mycket spel. Jag var så avundsjuk och han gav mig aldrig access till någon av dessa :<

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Detta måste röra sig om väldigt lågt klockad hårdvara med många funktioner avstängda, samt väldigt ineffektiva drivrutiner. T.o.m. Voodoo 3 presterade bättre än så i UT och 3DMark.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

That is pretty much awesome.

Såg någon skrev nått om BBS:er...
I en värld med Facebook så är det nästan comeback tid för BBS:er, fast hårt krypterade och anonyma. Kanske sätta krav att användaren måste vara bakom VPN? Facebook tog död på nästan alla communities jag var med i från '95-98.

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag Rendition! Hade både ett 3D Blaster PCI (V1000) och sedan ett Diamond Stealth II (V2200). Native-stöd för Quake med AA, det var grejer det.

Permalänk
Medlem

nGlide + Ignition = LOVE (2018)!

Jag kommer ihåg känslan av att gå till en datoraffär och köpa ett Voodoo kort. Shit vad coolt det kändes och så grymt kunna välja GLIDE i inställningarna.

Kommer ihåg hur "stort" det var att ha en 2x CD brännare(scsi/plextor!)! Shit asså. Bränna spel åt "kompisar" och rippa musik uppleva Napster/Kazaa/DC/Irc/början av Winamp etc etc. Är något jag nu är glad över att ha fått uppleva. 33.6k till 1Gbps internet (tidigt ute med ISDN 128Kbps. 2x så kul 2x s dyrt!). Att gå ifrån modem och timkostnad till ADSL med fast avgift. Så mycket som hänt under 90-2000. Om CPUn "överhettade" så brann den upp, nu så "throttlar" den. Minns hur glad jag var då min AMD Barton CPU hade throttling som skydd och inte brann upp då jag tidigt en morgon lekte med OC/kylning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

nGlide + Ignition = LOVE (2018)!

Jag kommer ihåg känslan av att gå till en datoraffär och köpa ett Voodoo kort. Shit vad coolt det kändes och så grymt kunna välja GLIDE i inställningarna.

Kommer ihåg hur "stort" det var att ha en 2x CD brännare(scsi/plextor!)! Shit asså. Bränna spel åt "kompisar" och rippa musik uppleva Napster/Kazaa/DC/Irc/början av Winamp etc etc. Är något jag nu är glad över att ha fått uppleva. 33.6k till 1Gbps internet (tidigt ute med ISDN 128Kbps. 2x så kul 2x s dyrt!). Att gå ifrån modem och timkostnad till ADSL med fast avgift. Så mycket som hänt under 90-2000. Om CPUn "överhettade" så brann den upp, nu så "throttlar" den. Minns hur glad jag var då min AMD Barton CPU hade throttling som skydd och inte brann upp då jag tidigt en morgon lekte med OC/kylning.

Jag måste vara äldre än dig för jag kommer t.o.m ihåg att jag hade ett 14 400 bps modem.
När jag köpte min vassa 486SX 25 MHz med fyra meg ram och 120 MB hårddisk för 10 000 utan skärm och senare kompletterade den med en cdrom och soundblaster pro 8 bitars ljudkort för 3 000 till. Jag överklockade den senare till 33 MHz genom att byta en kristall på moderkortet. 14 tums tjockmonitor var det som gällde och en 17 tums tjockis drömde man bara om, de kostade närmre 10000!!
Eller när en bärbar med tft färgskärm kostade från 20 000 och en med svartvit kostade 10 000 och hade eftersläpningar som en gameandwatch. Och när senaste Starwarsspelet tog upp 70 MB, det var nästan hela hårddisken på 120 MB och det var också en djävla massa disketter som skulle koppas..
Och när man borrade hål i billiga SD disketter (720 kB) för att de skulle bli HD (1,44MB). Det funkade sällan.. Kanske för att spånet letade sig in på skivan, Haha.. Nostalgi!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Annars är Modem en klassisk sak. När internet blev populärt så skaffade många modem, men innan detta så köpte folk dessa för BBSer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bulletin_board_system När jag besökte en polare runt 1995 och fick se han ringde upp en annan dator för att ladda hem saker blev jag paff.

Och Fidonet.

Ekonomin för hårdvara var ett stort svart hål ja. Men telefonräkningen var nog värre. Den var inte trevlig.

Permalänk

Kommer ihåg att jag köpte ett 3dfx-kort och hade problem med det så jag ringde supportnumret och fick prata med den svenska vd:n som hjälpte mig att få tag i en osläppt bios till det kortet som löste mina problem.
Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken korttillverkare det var, men lite kul att bli supportad av vd:n

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Jag var bland de första i skolbekantskapen med CD-brännare. Några damer som uppvaktade (av denna orsak) lyste helt med sin frånvaro, dock "uppvakades" jag av både kända och okända herrar.

Generellt funkar det nog mycket bättre för en tjej att imponera på killar med tekniska prylar än tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Generellt funkar det nog mycket bättre för en tjej att imponera på killar med tekniska prylar än tvärtom.

Ha ha, tror nog ändå inte att tekniska prylar är den stora grejen för att locka till relationer åt något av hållen egentligen 😁. Förutom bilar då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Ha ha, tror nog ändå inte att tekniska prylar är den stora grejen för att locka till relationer åt något av hållen egentligen 😁. Förutom bilar då!

Många killar som tror att om de skaffar motorcykel eller en häftig bil så kommer alla tjejer bli imponerade.
Ofta är det mera andra killar som tycker det är häftigt.
Men det finns motor/fordonsintresserade tjejer också, även om det inte är så vanligt.

Jag tycker iaf att detta är häftiga damer: Top 10 Best Female Bikers Of All Time (YouTube)

Det var motorcyklar och bilar jag tänkte på i första hand.
Men att fler killar generellt blir mera tekniknördar än tjejer, även inom annat än motorfordon.

Permalänk
Avstängd

@GuessWho: Det är nog mera att man visar att man är välgödd. Ungefär som "Titta här, detta kan jag köpa för min förmögenhet". Troligen det dom faller för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

@GuessWho: Det är nog mera att man visar att man är välgödd. Ungefär som "Titta här, detta kan jag köpa för min förmögenhet". Troligen det dom faller för.

Så de som lär sig stunta gör det för att visa att de har råd att byta däck oftare än de som eco kör?

Annars skulle man väl kunna ta ett RTX 2080Ti och sätta i någon kedja och ha som halsband.
Kanske kan göra ett örhänge av en Xeon, eller varför inte en RGB ramsticka.

Om man är ute efter att locka golddiggers.

Permalänk
Medlem

Nostalgi!
Minns första gången man körde Quake med Glide på VooDoo 1
Eller Mechwarrior Glide version.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"