Permalänk

Router setup fråga

Hej
Jag har idag i min lägenhet ett elskåp där wan porten för mitt fiber sitter tillsammans med en inbyggd switch för att få trådbundet i alla rum. Jag har idag en router placerad i skåpet där wifi är avslaget (plåtskåp) och sedan har jag kopplat ethernet kablar till den inbyggda switchen för att få trådat i alla rum. I rum 1 har jag ytterligare en router som är satt i AP läge och från den kör jag mitt wifi.

Nu till min fråga. Jag har inget behov av trådat i alla rum så jag funderar på om följande fungerar:

Kan jag göra mig av med routern i elskåpet och bara dra en ethernetkabel från wanporten till den inbyggda switchen i elskåpet för rum 1 och sedan sätta en router i rum 1? Eller måste jag ha nåt mellan wanporten och den inbyggda switchen?

Visa signatur

MacBook Pro Retina, Mac Mini, iPhone, iPad, iPod, Apple TV, Apple Cinema Display

Permalänk
Medlem

Du bör ha en router i mellan. Anledningen, förutom rent säkerhetsmässigt, är att inte alla internetleverantörer tillåter så många utlånade ip-adresser till samma port samtidigt. Ibland 5, ibland 2 och inte helt sällan en i taget.

Har du två nätverkskablar till samma rum från elskåpet så kan du leda ut wan-porten till det rummet, sätta i routern och sedan leda tillbaks från en LAN-port till switchen och därifrån till övriga rum. (För att då slippa en extra AP)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk: Fast som jag tolkar TS så vill hen bara nyttja en IP adress på WAN, resten är NAT från Routern i rum 1 (som jag då förutsätter inte längre kommer vara i AP läge).

TS, sett till att du redan verkar ha all utrustning, kan du inte bara testa?

Permalänk

Du kan strunta i routern i skåpet under en förutsättning, att den andra routern som nu står som en AP är den enda trådbundna enhet ikopplad, ska du ha fler trådbundna enheter så behöver du ha din router kvar i skåpet.

Finns det någon anledning till att du inte vill ha routern kvar i skåpet?

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk

Hehe jo men jag är lat Det är ju lite inställningar att fippla med men visst skulle jag kunna testa.

Anledningen till att jag vill göra mig av med routern i skåpet är för att jag inte nyttjar några andra rum trådbundet sen jag flyttade om nas och server. Dessutom är det ytterligare en källa till fel när något strular så det skulle underlätta för frugan.

Jag kommer bara vilja nyttja 1 ip adress och routern i rum 1 kommer givetvis inte vara i AP läge. Om det funkar att koppla om så hade jag tänkt göra mig av med befintliga routrar och köpa en ny att ställa i rum 1. Hade varit skönt å veta om jag kan göra så här och bara glida ner på stan och tjacka en ny men som jag tolkar svaren så borde det inte vara några problem, yes?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MacBook Pro Retina, Mac Mini, iPhone, iPad, iPod, Apple TV, Apple Cinema Display

Permalänk

Du kan direktkoppla uttaget i det rummet till fiberuttaget och sen in i routern, inga problem, men du kommer inte kunna använda några andra uttag då din ISP troligen inte bara ger dig ett publikt IP.

så står du ut med att du är lite "låst" med att bara kunna koppla in saker där routern står så.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Gurk: Fast som jag tolkar TS så vill hen bara nyttja en IP adress på WAN, resten är NAT från Routern i rum 1 (som jag då förutsätter inte längre kommer vara i AP läge).

TS, sett till att du redan verkar ha all utrustning, kan du inte bara testa?

Det nämns inte IP-adresser men "vi" alla här vet om begränsningen.

Frågan är:

Kan jag göra mig av med routern i elskåpet och bara dra en ethernetkabel från wanporten till den inbyggda switchen i elskåpet för rum 1 och sedan sätta en router i rum 1? Eller måste jag ha nåt mellan wanporten och den inbyggda switchen

Vilket är: wan-> switch-> rum 1-> router

Mitt svar var: wan -> router -> switch -> rum 1 -> ap alternativt wan->kabel till rum 1 -> router -> kabel tillbaks till elskåp -> switch

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk: Fast sett till att TS verkar villa köra WiFi kanske det inte är den bästa iden att ställa basen för det i ett plåtskåp

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Gurk: Fast sett till att TS verkar villa köra WiFi kanske det inte är den bästa iden att ställa basen för det i ett plåtskåp

Switchen kan inte stå i ett skåp? Routern står ju där idag utan att det är några problem. Eller missförstod du vad jag skrev så grovt?

//edit - basen för wifi betyder väl inte routern? Eller hur menar du? Det är väldigt vanligt att över PoE ha en AP en bit ifrån "basen".

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag antar att du menar patchpanel när du säger switch? Då kan du koppla inkommande till det uttag som går till det rum som du vill ha routern i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Switchen kan inte stå i ett skåp? Routern står ju där idag utan att det är några problem. Eller missförstod du vad jag skrev så grovt?

//edit - basen för wifi betyder väl inte routern? Eller hur menar du? Det är väldigt vanligt att över PoE ha en AP en bit ifrån "basen".

Nu spekulerar vi i vad TS vill och hur det ser ut hos TS, men som jag förstod det så vill TS avskaffa en av routrarna och köra med Wifi till klienterna. Det borde innebära att ditt förslag "wan -> router -> switch -> rum 1" skulle medföra att den enda kvarvarande routern då befann sig i plåtskåpet eftersom WAN och Switch är där (som jag förstått det). Då skulle även Wifi utgå ifrån plåtskåpet rimligtvis. Sen kan det vara så att jag missförstått vad TS har och vad TS vill ha

(Som många vet är det eg tekniskt inkorrekt att säga att en router har Wifi men då enheten som innehåller dessa funktioner ofta brukar kallas för router i dagligt tal använder jag den betydelsen här också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag antar att du menar patchpanel när du säger switch? Då kan du koppla inkommande till det uttag som går till det rum som du vill ha routern i

TS: Jag misstänker, precis som jocke92 här, att du fått terminologin fel och därmed får felaktiga eller otydliga svar.
Det du kallar switch i skåpet där WAN kommer in, har den boxen några lysdioder eller strömförsörjning?
Om den inte har det är det en patchpanel och då kan du koppla WAN till valfritt rum och sätta din "hemmarouter" (gateway/brandvägg/router/switch/AP/mm-burk) där och köra trådlöst i resten av lgh.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nu spekulerar vi i vad TS vill och hur det ser ut hos TS, men som jag förstod det så vill TS avskaffa en av routrarna och köra med Wifi till klienterna. Det borde innebära att ditt förslag "wan -> router -> switch -> rum 1" skulle medföra att den enda kvarvarande routern då befann sig i plåtskåpet eftersom WAN och Switch är där (som jag förstått det). Då skulle även Wifi utgå ifrån plåtskåpet rimligtvis. Sen kan det vara så att jag missförstått vad TS har och vad TS vill ha

(Som många vet är det eg tekniskt inkorrekt att säga att en router har Wifi men då enheten som innehåller dessa funktioner ofta brukar kallas för router i dagligt tal använder jag den betydelsen här också)

Det finns bara en burk som agerar router i TS första inlägg och den burken har wifi avstängt.
Den andra burken är en router, men den är ställd till accesspunkt.

Därav Wan-> router -> switch -> rum 1 (med en AP) - är den topologiskt korrekt vägen att koppla grejerna, till skillnad från TS fråga som skulle innebära WAN -> switch -> router -> rum 1 -> AP.

Det andra förslaget från mig är att man flyttar ut routern till rum1 och slår på wifi på den, och leder ut wankontakten till det rummet, in i routern och sedan tillbaks till skåpet med switchen.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Om jag förstår behovet rätt kanske detta vore ett vettigt sätt att koppla in det på. Verkar som du redan fått vettiga instruktioner, men jag ritade en -jättefin- bild så det vore synd att inte posta den.

Edit: Läste TS post igen, verkar som att det enda du undrar är ifall du kan koppla från fibern in i patchpanelen och vidare till routern. Detta går alldeles utmärkt, patchpanelen är bara en nätverkskabel fast i väggen med uttag på andra sidan. Inte annorlunda än att förlänga en nätverkskabel egentligen. Däremot så hade du behövt koppla "tillbaka" ändå om du vill fortsätta nyttja din AP, men hade kunnat skippa switch helt om du nu inte behöver trådburet nätverk alls och istället kopplat en liten kabel direkt från port 2 till port 3 enl exempel nedan.