Så har familjelaptopen gått sönder...

Permalänk
Medlem

Så har familjelaptopen gått sönder...

Har haft en Lenovo Ideapad 320 som "familjedator" ett tag, men nu har den gått sönder lagom inför julen (tänk: barn är hårda, laptopar är mjuka). Är därför intresserad av att ersätta denna med något liknande för Netflix, enklare barnspel, facebook,... för max runt 6000kr.
Enligt Prisjakt har jag ca 14 att välja på om jag vill ha en hyfsat ny i5:a.
På grund av en kommande resa vore det bra om den fanns att hämta ut i butik i Stockholm/Uppsala under helgen även om man kanske kunde få en bättre deal genom att beställa online.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan en i3:a och en i5:a är minimal som familjedator så länge de har samma antal kärnor. Tror hälften av dina val på prisjakt är dual core och hälften quadcores.

Jag hade personligen satt gränsen på en dual core i3 och sedan försökt hitta en dator med andra detaljer som förbättrar den. Metallchassi gör ju den grymt stadig i förhållande till plats, och som du säger så är barn hårda och laptops mjuka (oftast). Bättre högtalare ifall man kollar på youtube eller netflix är ju en bra bonus. Andra saker som ett bekvämt tangentbord att skriva på tycker jag gör grymt mycket för upplevelsen.

Jag tar hellre en volvo med bekväma säten, bra ljudsystem och tyst ljudvolym än en obekväm ferrari eftersom maxhastigheten är 120 oavsett hur snabbt bilen går Fungerar ju inte som en perfekt liknelse för datorer men nära nog.