Mixtrade med fläktkontrollern, hårddisk dog

Permalänk

Mixtrade med fläktkontrollern, hårddisk dog

Hej Sweclockers! Är tyvärr min tur att vända mig hit med lite död hårdvara.

Jag höll på och flytta om mina fläktar lite, ena till moderkortets fan header, de andra till chassits inbyggda 5V/7V/12V kontroller. Kommer inte ihåg exakt om jag drog ner eller upp strömmen på chassits kontroller, men medans jag gör det slår datorn av, sedan sätts den på för en sekund och sedan slås den av igen. Här någonstans drar jag ut strömmen.

När jag sedan pluggar i och startar datorn hör jag till min fasa ett klickande ljud från en av mina hårddiskar, som att disken spinner upp, sedan försöker den läsa, klick, försöker läsa, klick. Mycket riktigt syns inte HDDn i windows, och i bios läser hårddisken som "0gb", utan namn och modellnummer. Så, det är väl bara att anta att jag haft ihjäl disken?

Den är köpt här på marknaden för några månader sedan, så garanti är inte att tala om. Dock så tycker jag att det hela är märkligt, är det en ren tillfällighet att datorn stängdes av när jag höll på med fläktkontrollern, samt att disken dog? Eller är det diskens död som gjorde att datorn startade om? (Den andra disken på samma sata-kabel fugerar utan problem för övrigt. har även pluggat in en annan disk där den döda satt, och den kommer upp i bios.)

Vad har ni för tankar om detta?
Tycker att det är lite skumt själv. Är iallafall sur över att ha förlorat min disk där jag lagrat alla spel,
och har varken lust eller stora pengar att jaga hårddisk för... Får kanske ta och jaga runt lite på marknaden igen.

Tack på förhand!