Chassifläkten sitter fast i nätaggregatet?

Permalänk
Medlem

Chassifläkten sitter fast i nätaggregatet?

Hej,

Ska byta nätaggregatet på en gammal fujitsudator då den nuvarande börjar dö. Jag öppnade datorn och märker att chassifläkten är inkopplat i det nuvarande nätaggregatet som ska bytas ut. Nätaggregatet är inte modulärt och det jag ska sätta in i datorn är modulärt. Inte vågat ta bort fläkten men verkar det vara fast i nätaggregatet som jag förstår det. Hur kan jag lösa detta?

Borde jag ta bort det döende nätaggregatet + chassifläkten och sätta in det nya nätaggregatet + köpa en ny chassifläkt? Datorn är väldigt gammal så har aldrig varit med om detta förut då jag är van med att chassifläkten brukar kopplas in i moderkortet.

Hoppas förklaringen inte är allt för luddig!

Tack!

Permalänk
Medlem

Ska du ha den som nån sorts nostalgiprydnad/retro-leksak? Annars, släng hela burken och köp nytt. Mitt tips

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Menar du att chassifläkten faktiskt är kopplad till nätagget med en kabel som inte går att ta loss? Eller är den bara kopplat till t.ex. en Molex-kontakt?

Att koppla fläktar direkt itll nätagget är annars inget konstigt, men det var väl vanligare förr. Nackdelen är att man inte kan styra fläkten, men det är inte alltid man har behov av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Menar du att chassifläkten faktiskt är kopplad till nätagget med en kabel som inte går att ta loss? Eller är den bara kopplat till t.ex. en Molex-kontakt?

Att koppla fläktar direkt itll nätagget är annars inget konstigt, men det var väl vanligare förr. Nackdelen är att man inte kan styra fläkten, men det är inte alltid man har behov av det.

Den var kopplad till en Molex-kontakt! Såg ut som att det var bara en kabel men så var det inte, datorn fungerar som den ska nu
Tack!