Permalänk
Medlem

Lexip Pu 94 3D mus

Fick hem denna häromdagen.

Första intrycken ungefär som förväntat. Byggkvaliten verkar helt okay. Vilket man bör förvänta med tanke på priset. Riktigt skön analog joystick för tummen.

I användning:

Fötterna är typ glaskulor. Såphala. Får ta fram vattenpasset för att få musen att sitta kvar på min musmatta som sitter på en arm och tydligen inte är 100 % plan. Vilar handen på så är det inget direkt problem. Min Rival 310 har tillräckligt med friktion för att stanna kvar liksom mina andra möss.

Speciell känsla med mus med fjädring. Har inte hunnit testa något där jag fått användning för den. Profilerna som finns är för spel jag inte är intresserad av. Det jag möjligen kan tänka mig är turbaserade lir med karta typ CIV VI. Kan man få till de smidigt med Total War serien med panoreringar etc så vore det ju coolt.

Mjukvaran känns som den buggar lite eller så är jag korkad. Har försökt mappa joysticken som sitter under själva musen som man tiltar skalet runt med WASD med continous key presses eller progressive men får den inte att aktivera med dem av någon anledning. Den analoga joysticken har jag lyckats mappa dock. Har även hänt musen slutat reagera i applikationer. Har vart tvungen koppla in och ur igen.

Ergonomin: A och O och här stöts de på patrull. För att man ska kunna tilta musen utan att aktivera vänster och höger musknapp av misstag så är det en ram framtill. Ska jag ha tumjoysticken tillgänglig så vilar framfingrarna på den och då blir de ju svårt använda de primära musknapparna. Clawgrip känns helt okay löser det problemet men då får man sträcka sig efter tumjoysticken istället.

Överlag bra bökig vid användning så de krävs jag har nytta av de analoga axlarna för att använda den men de fungerar ju absolut. Att scrolla webbrowser är väldans mycket skönare med joysticken än traditionellt scrollhjul. Och i dess ursprungliga användningsområde studera 3D modeller så gör den sitt jobb.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet utifrån palmgrip

Tänkte bara fylla på med min egen erfarenhet som gamer då jag nyligen också införskaffade denna mus.
Viktigt att notera är att jag använder så kallat "palm grip" vilket musen inte verkar vara designad för, men man kan få det att fungera.
Jag har primärt testat musen med spelet "Absolver" som är ett fightingspel där musprecision inte spelar så stor roll, men reaktionsförmåga och snabb åtkomst till många knappar gör.

Min åsikt om musen:

Tumjoystick:
Tumjoysticken är också något jag märker att jag börjar använda intuitivt både när jag spelar och när jag använder datorn i övrigt så det är ett klart vinnande koncept i mina ögon även om själva utförandet kan förbättras.
Den ligger helt rätt i position men är lite väl lång (jag har kapat av min joystick något vilket ger en mycket skönare känsla, överväger att ta bort joysticken helt och bara köra med tummen direkt mot kulan).

Musens swivel-funktion:
Denna funktion har jag blandade känslor till. Jag har inte knutit funktionen till något då den är på tok för känslig och man triggar funktionen i tid och otid. Däremot kan jag tycka att det är rätt skönt att kunna luta musen lite lätt när man gör kraftiga musrörelser, en klar nackdel är dock att det gör att man ofrivilligt förflyttar musen så fort man försöker trycka ned vänster eller höger musknapp (detta kan man dock säkert vänja sig av med)

Ram i framkant:
Eftersom jag inte använder musens swivelfunktion så är denna ram enbart ivägen. Dock inte så mycket som man kan tro, eftersom jag använder ett palmgrip så tenderar jag att trycka ned vänster och höger musknapp med hela fingret och inte bara med toppen. Detta gör att ramen i framkant inte blir ett så stort hinder som man kan tro.

Ergonomin i övrigt:
Med ett palmgrip märker jag att både tumme och lillfinger släpar mot musmattan väldigt mycket vilket garanterat kommer att bli ett problem i längden, när man greppar hela musen i handen känner man även att musen inte följer handflatan särskilt bra vilket gör att musen känns väldigt klumpig i handen.

Summering:
Intressent mus som har potential, men tyvärr känns det som att hela musen är designad för swivel-funktionen vilket är någonting som jag själv känner inte är användbart, vilket är synd. Musen hade tjänat mer på att designa tumjoysticken lite mer och skippa swivelfunktionen helt.

Permalänk
Medlem

Det är en 3D Cad mus i grunden. Den där ramen är sjukt irriterande. Kul grej men samlat mycket damm.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x