Permalänk
Medlem

Problem med Freenas

Hej!
Köpte mig en HP Proliant N54L och har installerat freenas på den.
Har gjort en användare, en grupp, SMB share och satt permissions och guest access.
Allt enligt alla guider jag hittat på olika forum och youtube. Men när jag ska skriva till min share
så står det att jag inte har behörighet. Har hållit på i en vecka nu och provat allt jag kan tänka mig men
fungerar ändå inte.

Är nybörjare inom det här området och vill bara ha en simpel filserver till att börja med.
Snälla hjälp <3

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Hedersmedlem

Har din användare lösenord?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robins:

Hej!
Köpte mig en HP Proliant N54L och har installerat freenas på den.
Har gjort en användare, en grupp, SMB share och satt permissions och guest access.
Allt enligt alla guider jag hittat på olika forum och youtube. Men när jag ska skriva till min share
så står det att jag inte har behörighet. Har hållit på i en vecka nu och provat allt jag kan tänka mig men
fungerar ändå inte.

Är nybörjare inom det här området och vill bara ha en simpel filserver till att börja med.
Snälla hjälp <3

Kommer du åt din share från din dator genom att skriva \\server\share?

Prova att mappa upp din share med en enhetsbokstav och kryssa i "anslut med andra authentiseringsuppgifter"

Tänk på att när du delar en mapp så har du två nivåer av behörighet. Dels på share nivå men även ntfs. Under fliken "sharing" kan du sätta på läs och skriv för everyone och sedan sätter du hårdare behörigheter under fliken "security"

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har din användare lösenord?

root har lösen men inte användaren jag skapa. Klicka i "Disable password login"
Har provat ha lösen också men ingen skillnad.

Skrivet av jocke92:

Kommer du åt din share från din dator genom att skriva \\server\share?

Prova att mappa upp din share med en enhetsbokstav och kryssa i "anslut med andra authentiseringsuppgifter"

Tänk på att när du delar en mapp så har du två nivåer av behörighet. Dels på share nivå men även ntfs. Under fliken "sharing" kan du sätta på läs och skriv för everyone och sedan sätter du hårdare behörigheter under fliken "security"

Jag prova det men den säger att det inte går att komma åt den.
Har satt read, write execute på owner, group, other på alla ställen jag hittat.
Nån "security" flik har jag inte hittat.

Igår så fanns freenas och min share under Nätverk i utforskaren men idag är den helt borta.
Lämna datorn och servern på över natten. Boota om båda nu men fortfarande borta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har haft problem med användare utan lösenord tidigare. Fått det att funka ibland och ibland inte. Inte lyckats reda ut varför.

Annars hade jag kollat så att Sambaversionerna stämmer. Jag gissar att du har Windows 10 på datorn och i den har Microsoft droppat support för vissa tidiga versioner av SMB.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Här är flera olika frågor/problem. en del har med varandra att göra och andra inte.

* Att FreeNAS:en inte syns när man bläddrar i utforskaren är ett litet windowsproblem. Det har inget med åtkomst att göra så det kan vi lämna därhän (så länge).

* Det viktiga är att du kan komma åt din utdelade share genom att skriva \\server\share i utforskaren. Eftersom du inte kan det så börjar vi där.

1) funkar det att pinga servern från din dator? dvs öppna ett kommandofönster och skriv ping servernamn, alternativt ping och ipnumret som servern har. Om det fungerar med namn eller enbart med ip har med din router att göra och har inget med åtkomst att göra till din FreeNAS.

- om det funkar att pinga har de kontakt och problemet är antingen utdelningen, eller rättigheter på den.
- funkar det inte att pinga är det ett nätverksproblem som måste lösas först.

om vi antar att ping funkar så är det dags att titta på rättigheterna under FreeNAS.

nedanstående förutsätter v11.2 men inställningarna är samma i tidigare versioner, bara navigeringen är lite annorlunda).
Under Accounts - Groups
+ skapa en grupp (i mitt fall har jag gett gruppen namnet familj). Bocka inte i några av rutorna utan bara skapa gruppen

Under Accounts - Users
+ skapa en användare, epost behövs inte, men ange ett lösenord, bocka ur "new primary group" och välj istället den grupp du nyss skapade som primär grupp. Resten av inställningarna blir bra som de är default.

Under Sharing - Windows shares
markera ditt share i listan och välj edit. Välj advanced mode om det inte är gjort redan, alla rutor ska vara urbockade utom "Browsable to network clients".

Under Storage - Pools
välj det dataset som du delar ut, dvs expandera så långt det går. Där väljer du edit permissions.
ACL ska vara unix.
Välj din användare och din grupp och bocka i alla tre apply rutorna.
I accessrutorna längst ner rekommenderar jag att du bockar i alla nio rutor utom write för other.
och sen apply permissions recursively.

och save.

när FreeNAS slutat rassla igenom rättigheterna på disken skulle jag rekommendera att du startar om smb tjänsten under Services / smb.

Och när vi ändå är där kan vi ta en titt på inställningarna där också innan vi startar om tjänsten.
De flesta inställningarna här påverkar inte själva accessen, utan bara hur det funkar sen :), men några pointers.
Workgroup, är denna fel funkar inget mot windows, dessutom anges den alltid med stora bokstäver. (Default i windows är väl fortfarande WORKGROUP antar jag, men har du angett något annat måste det stå samma i FreeNAS).
Local Master ska vara ibockat och Time server for Domain.
Guest account ska vara nobody
En bit ner finns det sex kryssrutor, jag har alla ibockade förutom Hostnames Lookups.

spara och starta sedan om smb-tjänsten.

Efter det skulle jag direkt prova att skriva in \\servernamn\share (eller\\ ipadress\share) i windows för att testa, om det funkar som det ska så borde den nu fråga efter lösenord. Du behöver då ange din FreeNAS hostname/usernamn och lösen. Men det är inte omöjligt att du behöver starta om din windowsdator först för att den ska fatta.

Lycka till och kom ihåg att vara tydlig med hur långt det går, och med vilka eventuella felmeddelanden du får om du vill ha hjälp

Permalänk
Medlem

@hjälpsam:

Det fungerade!! Tack så mycket!!
Du lever verkligen upp till ditt användarnamn

Tack till er andra också!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/RxggaE935PM
Gamla UI men funkar fortfarande

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kul att du fick ordning på det

samba är inte så svårt egentligen, men eftersom man ska göra inställningar på så många ställen är det lite pilligt, och man kan ju inte kolla om det funkar steg för steg heller utan allt måste vara rätt för att det ska funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjälpsam:

Kul att du fick ordning på det

samba är inte så svårt egentligen, men eftersom man ska göra inställningar på så många ställen är det lite pilligt, och man kan ju inte kolla om det funkar steg för steg heller utan allt måste vara rätt för att det ska funka.

Yep, och sen pillar man bara på det max var tredje år eller så, så man hinner ju glömma bort det mesta mellan varven.