Permalänk
Medlem

Uppgradera gaming dator.

Skulle behöva uppgradera burken lite. Någon som har koll på vad jag bör kika på?
Får låga fps I tex. Battlefield 5. Samt att spelet fryser emellanåt.
Känns som att det främst är processor och moderkort som behöver uppgraderas. Eller är jag helt fel ute? Processorn jag har nu ska väl gå att överklocka, blir det stor skillnad? Påverkar moderkortet något större?
Är inte på jakt efter några värsting komponenter. Har en budget på ca. 4000kr.

Intel Core i5 3750K
MSI Z77A-G41
Palit GeForce 1070 8gb
Corsair Vengeance 1600MHz 2x8gb
Noctua nh-d14
Samsung 860 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalix923:

Skulle behöva uppgradera burken lite. Någon som har koll på vad jag bör kika på?
Får låga fps I tex. Battlefield 5. Samt att spelet fryser emellanåt.
Känns som att det främst är processor och moderkort som behöver uppgraderas. Eller är jag helt fel ute? Processorn jag har nu ska väl gå att överklocka, blir det stor skillnad? Påverkar moderkortet något större?
Är inte på jakt efter några värsting komponenter. Har en budget på ca. 4000kr.

Intel Core i5 3750K
MSI Z77A-G41
Palit GeForce 1070 8gb
Corsair Vengeance 1600MHz 2x8gb
Noctua nh-d14
Samsung 860 EVO 250GB

Svårt med bara 4000:- i budget !
Man vill ju inte reka sniksaker direkt.
Men:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12132625

Snikvarianten skulle vara att leta reda på en I7'a, t.ex. en 3770 för 500:- eller så.
3770K är svårare att hitta och är eftertraktade så priserna blir därefter.
Lägg sedan till 2133 eller 2400 minnen för 5-600:-.
Då får du de extra trådarna som BF5 skriker efter och det snabbare minnet hjälper även det att jämna ut FPS drops.

Du kan såklart överklocka din CPU (konstigt att du inte gjort det redan !), 3570K fixar oftast utan vidare en bit över 4GHz och ibland 4.5GHz.
Det kräver en vettig kylare, Intels variant duger inte.
Men grundproblemet är ju att BF5 behöver flera trådar är vad din i5'a kan erbjuda.
Så oavsett vilken frekvens du lyckas få upp den i så kommer du att ha liknande FPS drops

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Svårt med bara 4000:- i budget !
Man vill ju inte reka sniksaker direkt.
Men:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12132625
https://www.inet.se/kundvagn/bild/12132625

Snikvarianten skulle vara att leta reda på en I7'a, t.ex. en 3770 för 500:- eller så.
3770K är svårare att hitta och är eftertraktade så priserna blir därefter.
Lägg sedan till 2133 eller 2400 minnen för 5-600:-.
Då får du de extra trådarna som BF5 skriker efter och det snabbare minnet hjälper även det att jämna ut FPS drops.

Du kan såklart överklocka din CPU (konstigt att du inte gjort det redan !), 3570K fixar oftast utan vidare en bit över 4GHz och ibland 4.5GHz.
Det kräver en vettig kylare, Intels variant duger inte.
Men grundproblemet är ju att BF5 behöver flera trådar är vad din i5'a kan erbjuda.
Så oavsett vilken frekvens du lyckas få upp den i så kommer du att ha liknande FPS drops

Har inte haft datorn så länge, köpte begagnat och uppgraderade lite i våras. Har inte orkade mig på att överklocka.
Kylare har jag en vettig en.
https://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14

Ryzen säger du. Inte ens haft en tanke på det, antog att de lirade dåligt med nvidia-kort.
Men efter en snabb sökning så var det visst inte så.
Jag är jävligt novis.

Budgeten är vad den är. =/
Jag har ju inga värsting saker annars, men lite bättre vill jag trycka i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalix923:

Har inte haft datorn så länge, köpte begagnat och uppgraderade lite i våras. Har inte orkade mig på att överklocka.
Kylare har jag en vettig en.
https://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14

Ryzen säger du. Inte ens haft en tanke på det, antog att de lirade dåligt med nvidia-kort.
Men efter en snabb sökning så var det visst inte så.
Jag är jävligt novis.

Budgeten är vad den är. =/
Jag har ju inga värsting saker annars, men lite bättre vill jag trycka i.

Skickades från m.sweclockers.com

Med en Noctua är det bara att ratta så lång det går.
Du kan säkert sätta multipeln mellan 40 och 42 utan att röra några andra inställningar.

AMD Ryzen äger helt budgetsegmentet just nu.
Framförallt i spel som gillar många trådar.
Men det finns såklart undantag där Intel kan konkurrera (typ CS:GO).

Skulle själv inte snåla mer på sakerna jag länkade.
Moderkortet har 4 minnesplatser mot 2 på snikvarianterna.
Och minnet är 2666MHz som inte är raketsnabbt men betydligt bättre än 2133MHz som det billigaste "skräpet" körs i.
Och att välja 8GB är ju även det dumsnålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Med en Noctua är det bara att ratta så lång det går.
Du kan säkert sätta multipeln mellan 40 och 42 utan att röra några andra inställningar.

AMD Ryzen äger helt budgetsegmentet just nu.
Framförallt i spel som gillar många trådar.
Men det finns såklart undantag där Intel kan konkurrera (typ CS:GO).

Skulle själv inte snåla mer på sakerna jag länkade.
Moderkortet har 4 minnesplatser mot 2 på snikvarianterna.
Och minnet är 2666MHz som inte är raketsnabbt men betydligt bättre än 2133MHz som det billigaste "skräpet" körs i.
Och att välja 8GB är ju även det dumsnålt.

Spelar ju betydligt mer csgo överlag. Har legat rätt lågt i fps där 120-150. Men ryzen borde väl inte prestera sämre än den jag har? Tyckte jag läste att spelet inte drar nytta av fler kärnor.?

Sen ang. Ram. Blir de problem att köra med de jag redan har plus de du länkade?

Tror jag ska lägga en beställning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

dem du har är ddr3 så dem kan inte användas i det nya moderkortet, det kräver DDR4

Visa signatur

Dator 1:Ryzen 5 1600 @3.9ghz| Giabyte 1070 G1 @2023mhz | 16gb 2400mhz | Corsair 650W | NZXT s340 | 120gb ssd | 1 tb hdd | asus rog strix b350-F gaming am4
Dator 2: Ryzen3 1300| Msi 1050TI| 8gb 2666mz| Corsair 550W| Eclipse P400| 120gb ssd| 320gb HDD| Msi b350 AM4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkan0039:

dem du har är ddr3 så dem kan inte användas i det nya moderkortet, det kräver DDR4

Okej de var ju synd..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du går ryzen vägen. Så är det viktigt med snabbt ram, skulle säga min 3000mhz gärna 3200mhz. Jag har nyligen byggt en egen speldator med ryzen och jag råkade göra bort mig då. Jag köpte 8gb ram (2x4) till en början sen köpte jag 2st likadana månaden efter. Men det gick inte att köra med 4st moduler. Ram/moderkort lirade tydligen inte ihop, så kunde bara köra minnet i 2133mhz. Så det va bara att byta ut mot 2st 8gb moduler.

Tillverkarna av moderkorten har listor på sin hemsida, där dom listar alla ram minnen och om man kan köra 2 eller 4 moduler.

Och för övrigt så blev det en jävla skillnad på fps'en med 16gb istället för 8gb.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Om du går ryzen vägen. Så är det viktigt med snabbt ram, skulle säga min 3000mhz gärna 3200mhz. Jag har nyligen byggt en egen speldator med ryzen och jag råkade göra bort mig då. Jag köpte 8gb ram (2x4) till en början sen köpte jag 2st likadana månaden efter. Men det gick inte att köra med 4st moduler. Ram/moderkort lirade tydligen inte ihop, så kunde bara köra minnet i 2133mhz. Så det va bara att byta ut mot 2st 8gb moduler.

Tillverkarna av moderkorten har listor på sin hemsida, där dom listar alla ram minnen och om man kan köra 2 eller 4 moduler.

Och för övrigt så blev det en jävla skillnad på fps'en med 16gb istället för 8gb.

Låter ju lite omständigt att man måste kolla vad som lirar bra med vad. Moderkortet måste visst stödja minnet för att man ska komma upp i rätt hastighet?
Får väl riktad in mig på 3000/3200 MHz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalix923:

Låter ju lite omständigt att man måste kolla vad som lirar bra med vad. Moderkortet måste visst stödja minnet för att man ska komma upp i rätt hastighet?
Får väl riktad in mig på 3000/3200 MHz

Skickades från m.sweclockers.com

Snabbare RAM ger ju bra resultat på just Ryzen.
Men lägg inte ner för mycket mer på RAM då du t.ex. kanske kan spendera samma extra slant på att få en snabbare CPU.
Det är en balansgång att handla datorprylar, och framförallt om man har en budget att hålla

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Ändrade till snabbare minnen som är med på QVL för PRIME B450-A
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12141587

[URL="https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/TUF_B450M-PLU..."]

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Bör jag uppgradera GTX950 givet befintlig processor?

Hej,
Har en gaming dator med AMDFX6300 som ger dåglig fps vid spel av Fortnite.

Tänker att jag borde uppgradera till en 1070 eller 1080.

Eller är det så att CPUen då inte längre orkar med?

David

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Snabbare RAM ger ju bra resultat på just Ryzen.
Men lägg inte ner för mycket mer på RAM då du t.ex. kanske kan spendera samma extra slant på att få en snabbare CPU.
Det är en balansgång att handla datorprylar, och framförallt om man har en budget att hålla

Jo. Ett jävla pusslande. Läste att det visst är "problem" med att få RAMet att köra i 3000/3200mhz. Så har sökt massa för att försöka hitta ram och moderkort som lirar bra ihop. Utan lycka =(

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Schysst. Så alla lirar bra ihop så man får ut max på RAMet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@kalix923: Ja, bara att gå in och aktivera D.O.C.P i BIOS så kommer de köra stabilt i 3000Mhz (samma som Intel XMP)

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@kalix923: Ja, bara att gå in och aktivera D.O.C.P i BIOS så kommer de köra stabilt i 3000Mhz (samma som Intel XMP)

Gött.

Jag får tacka för alla svar och för att ni tagit er tid att bistå mig med er visdom. Riktigt schysst (=
Har googlat mig grå och inte blivit klokare, snarare mer förvirrad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Snabbare RAM ger ju bra resultat på just Ryzen.
Men lägg inte ner för mycket mer på RAM då du t.ex. kanske kan spendera samma extra slant på att få en snabbare CPU.
Det är en balansgång att handla datorprylar, och framförallt om man har en budget att hålla

Snabbare ram ger bra resultat på båda sidorna idag, inte unikt för just ryzen.

Vad gäller TS så kommer i5an innebära vissa begränsningar för dig tyvärr. Försöka klämma in en CPU-uppgradering kan vara ett gångbart alternativ som sagt innan i denna tråden. Bäst hade varit att vänta, men det är inte något man kan göra för evigt... och DDR-priserna ser inte ut att ljusna på ett tag.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.