Permalänk
Avstängd

Asus XG32VQ - värd sitt pris?

Hej

Funderar på att köpa en ny skärm för att ersätta min Benq XL2411 då den har börjat visa "myrornas krig" emellanåt så har tittat på ovan skärm men är lite osäker på om det är en bra skärm och om den verkligen är värd priset - hade hoppats att den skulle komma ner till 5490kr under mellandagsrean som på BF. Skärmen kommer användas till det vanliga spel/arbete/surf är medveten om att många av dessa VA/IPS paneler lider av ghosting men det kanske man kan acceptera när bildskärmen är så stor och att upplevelsen ändå blir bättre än med min nuvarande Benq eller så blir det helt fruktansvärt pga storleken

Vad tycker ni?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Goofa: Svaret är tyvärr inte roligare än att det endast är du som kan avgöra hur upplevelsen blir.

Alla har sina saker de uppskattar och stör sig på med olika paneltekniker och skillnader mellan produkter. Vad du kommer få är exakt samma skala på allting, ca 90 ppi. En 32-tums 2560x1440-panel kommer att ge mer arbetsutrymme jämfört med innan. Det blir som mer pixlar åt sidorna och på höjden. Asus XG32VQ kommer att ha högre kontrast och bättre färgåtergivning och en annan subpixelstruktur jämfört med XL2411. Det kommer att vara en annan upplevelse på många sätt.

Huruvida det släpar mer eller inte beror på panelmodellen och hur väl tillverkarna applicerar sådant som overdrive. Rent jämförelsemässigt med testbilder lär det vara en försämring, men det är inte självklar att just du reagerar på det. Din gamla skärm har troligtvis en hög med nackdelar som du kanske inte betraktat som nackdelar utan "så som det är". Då kan detta blir ett stor lyft. Fast det är fortfarande bara du som kan avgöra vad som upplevs som vad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@Goofa: Svaret är tyvärr inte roligare än att det endast är du som kan avgöra hur upplevelsen blir.

Alla har sina saker de uppskattar och stör sig på med olika paneltekniker och skillnader mellan produkter. Vad du kommer få är exakt samma skala på allting, ca 90 ppi. En 32-tums 2560x1440-panel kommer att ge mer arbetsutrymme jämfört med innan. Det blir som mer pixlar åt sidorna och på höjden. Asus XG32VQ kommer att ha högre kontrast och bättre färgåtergivning och en annan subpixelstruktur jämfört med XL2411. Det kommer att vara en annan upplevelse på många sätt.

Huruvida det släpar mer eller inte beror på panelmodellen och hur väl tillverkarna applicerar sådant som overdrive. Rent jämförelsemässigt med testbilder lär det vara en försämring, men det är inte självklar att just du reagerar på det. Din gamla skärm har troligtvis en hög med nackdelar som du kanske inte betraktat som nackdelar utan "så som det är". Då kan detta blir ett stor lyft. Fast det är fortfarande bara du som kan avgöra vad som upplevs som vad.

Tack för bra svar. Det är lite så jag också tänker att fördelarna är säkert fler på en XG32VQ och troligen kan jag leva med 4ms istället för 1ms. Jag får helt enkelt lämna tillbaks den om det känns helt fel.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Goofa:

Tack för bra svar. Det är lite så jag också tänker att fördelarna är säkert fler på en XG32VQ och troligen kan jag leva med 4ms istället för 1ms. Jag får helt enkelt lämna tillbaks den om det känns helt fel.

"4 ms" och "1 ms" är endast påhittade siffror. Säger ingenting om hur skärmen kommer att upplevas i form av eftersläp. XG32VQ använder en VA-panel och dessa tenderar att ge mer eftersläpsskuggor, särskilt när mörka nyanser är inblandande. Men det beror inte på "4 ms" eller "1 ms", utan på att VA-paneler ofta visar upp den egenskapen.

Om detta sedan är något du märker av? Och ifall du märker av det, kommer det störa just dig? Där är svaret hos just dig.