Discords spelbutik sänker avgiften till tio procent för samtliga utvecklare

Permalänk
Melding Plague

Discords spelbutik sänker avgiften till tio procent för samtliga utvecklare

Nyheterna kring butiker för speldistribution haglar tätt, och Discord meddelar nu att bolagets butik under 2019 utökas med ett nytt publiceringssystem samt en lägre avgift för utgivare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

På lång sikt kommer det här påverka Steam. 25% är obsent mycket för att tillhandahålla en nedladdningsfunktion plus betalsystem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

På lång sikt kommer det här påverka Steam. 25% är obsent mycket för att tillhandahålla en nedladdningsfunktion plus betalsystem.

Skickades från m.sweclockers.com

Plus in home streaming, plus steam link, plus family sharing etc.

Permalänk
Avstängd

Discord vs steam! Fight!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Hörde någonstans att det bara finns två sorters företag i världen, de som kastar omkull. Eller de som blir omkull kastade. Antar att Valve numera hör till den senare kategorin.

Half-life tog Valve dit dom är idag, varför skulle inte Fortnite kunna ta t.ex Epic dit Valve är idag? Tror inte att discord kommer att bli den dominerande plattformen dock, men vem vet?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

På lång sikt kommer det här påverka Steam. 25% är obsent mycket för att tillhandahålla en nedladdningsfunktion plus betalsystem.

Skickades från m.sweclockers.com

Plus tillgång till den största spelplatformen med största spelarbasen, in-home streaming, diskussionsforum, screenshot sharing, workshop, achievements, användarprofiler, family sharing, kundtjänst, "öppet köp", recensioner och så vidare och så vidare

Epic launchern är självklart attraktiv för utvecklare. De kan enkelt undanhålla information från köpare tack vare att recensioner och forum inte existerar där, mycket lägre % sats som tas av platformen. Men som konsument ser jag inte fördelarna med just Epic Store

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Äh, man är så kluven för detta. O ena sidan är det jätte bra med konkurrans och flera aktörer inom spel marknaden medan o andra sidan så blir det störande att ha så otroligt många konton och lösenord. Och så är det ja ganska störande att måsta ha flera olika klienter för att spela alla sina otaliga spel.

Antagligen samma tankesätt som många har nu när Amazon kommer till Sverige.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att iaf 80% av alla gamers använder discord idag så kan detta nog ha en chans att lyckas. Jag hoppas personligen det, dock inte för att jag kommer att byta.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Plus in home streaming, plus steam link, plus family sharing etc.

Det är dock tjänster som majoriteten kan leva utan. Man skulle kunda vända på steken och fråga varför Steam i så fall inte sänker avgiften för utvecklarna och sedan gör en betalmodell för de konsumenter som vill använda extratjänster, så som steam link och home streaming.

Missförstå mig inte - jag föredrar Steam som plattform. Men de kommer bli tvingade att antingen sänka sina marginaler, eller acceptera att tappa användare till andra plattformar som konkurrerar med lägre avgifter.

Skrivet av Vinolik:

Plus tillgång till den största spelplatformen med största spelarbasen, in-home streaming, diskussionsforum, screenshot sharing, workshop, achievements, användarprofiler, family sharing, kundtjänst, "öppet köp", recensioner och så vidare och så vidare

Achievements, användarprofiler, family sharing m.m. är av intresse för redan existerande användare. Om stora utvecklare väljer bort Steam kommer nya spelare inte bry sig om dessa faktorer i sitt val av klient, om de inte redan har Steam sedan tidigare. Streaming, steam-link etc är bra tjänster, men jag tror det främsta skälet att använda Steam är att "allt" finns där. Nu när allt inte längre kommer finnas där framöver blir det intressant att se hur Valve väljer att agera.

Kort sagt: antingen får de släppa Halflife 3, eller så får de sänka priset för utvecklare.

Utvecklare bryr sig relativt lite om vad spelarna vill, det är bara att titta på Bethesda, Origin, EA m.fl. Folk köper deras spel i drivor, trots att de blivit allt bättre på att premiera micro transactions framför bra och buggfritt innehåll. Profit driver branschen och då är skillnaden mellan 20-30% vs 10-12% enormt betydelsefull.

Skrivet av Vinolik:

Epic launchern är självklart attraktiv för utvecklare. De kan enkelt undanhålla information från köpare tack vare att recensioner och forum inte existerar där, mycket lägre % sats som tas av platformen. Men som konsument ser jag inte fördelarna med just Epic Store

Inte jag heller. Jag har aldrig spelat Fortnite och lär aldrig pröva, på samma sätt som jag aldrig lirat Minecraft. Det hade kvittat för min del om Mojang hade tagit fram en egen klient för 5-6 år sedan. Jag gillar t.ex. CD Projekt Red, retrospel och avsaknaden av DRM... men det innebär inte att jag har valt att flytta till GOG. För min del är investeringen för stor i Steam just nu för att lämna.

Så länge det finns tillräckligt många som resonerar likadant kommer Steam kunna hålla högre marginaler än övriga. Kontinuitet är också viktigt, framförallt med digital distribution. Men i slutändan tror jag utvecklarna skiter i vad vi vill om det innebär lägre intäkter på kort sikt.

Skrivet av ZothOmmog:

Antagligen samma tankesätt som många har nu när Amazon kommer till Sverige.

Amazon Web Services. Men visst, de kommer förmodligen hit så småningom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Med tanke på att iaf 80% av alla gamers använder discord idag så kan detta nog ha en chans att lyckas. Jag hoppas personligen det, dock inte för att jag kommer att byta.

Bullcrap säger jag, långt ifrån så många. Varför ska man använda discord? Visst, fin chat, men i alla jävla discord "grejer" jag sitter i så pratar ingen ändå alla bara sitter där. Jämfört med Teamspeak så pratar folk i en jäkla kanal åtminstone.
Och Varför är det gratis?? Vad tjäntar discord på att tillhandahålla en så stor tjänst för alla? bulcrap säger jag, någonting är fel.

Jag undviker discord så hårt jag kan och dom flesta i min cirkel, visst att några få använder det men långt ifrån ala..

Sen nya kriget: Alla ska ha en jävla launcher och tillhandahålla sina spel, använd steam och var nöjda, vem fan orkar ha med 10a andra saker. Då måste den plattformen vara bättre för mig som användare.

Om skiten håller sig automatiskt uppdaterad är jag nöjd, men mest nöjd om jag slipper 300 olika launchers.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Plus in home streaming, plus steam link, plus family sharing etc.

Så du och alla som gillade ditt inkägg tycker att 30-25% är en rimlig avgift för tjänsten? Om ni som konsumenter kunde köpa billigare mot att ni gick miste om home streaming o liknande, hade ni inte gjort det? (Och jag förutsätter att de nya plattformarna får lika stort spelbibliotek, annars är det en annan femma)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

På lång sikt kommer det här påverka Steam. 25% är obsent mycket för att tillhandahålla en nedladdningsfunktion plus betalsystem.

Skickades från m.sweclockers.com

Valve ändrade ju sina gränser nyligen, det är väl 30% till $10E6, sedan 25% till $50E6 och därefter 20%, rent feature-mässigt så har ju Steam betydligt mer att erbjuda och större kundbas, självklart kan det påverka men tror det kommer vara lite som Netflix vs Hulu/HBO etc dvs att det kommer vara splittrad marknad men med en aktör som redan är så etablerad att det är väldigt svårt att slå bort den från tronen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Amazon Web Services. Men visst, de kommer förmodligen hit så småningom.

Som är ett dotterföretag till Amazon.

Vet inte vad folk får ut av det.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

30% till $10E6, sedan 25% till $50E6

Du använder en ovanligt notation, dessutom felaktigt tror jag. E6 betyder väl upphöjt till 6 (E för exponent). Om du menar 10 miljoner så blir det 10E7 eller 10*10E6. 50E6 blir 15625000000, men jag antar att du menar 50*10E6, dvs 50 miljoner.

Edit: Som många säger nedan så är det tydligen en normal notation och du använder den korrekt. Jag tar tillbaka min rättelse
https://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_notation#E-notation

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Bullcrap säger jag, långt ifrån så många. Varför ska man använda discord? Visst, fin chat, men i alla jävla discord "grejer" jag sitter i så pratar ingen ändå alla bara sitter där. Jämfört med Teamspeak så pratar folk i en jäkla kanal åtminstone.
Och Varför är det gratis?? Vad tjäntar discord på att tillhandahålla en så stor tjänst för alla? bulcrap säger jag, någonting är fel.

Jag undviker discord så hårt jag kan och dom flesta i min cirkel, visst att några få använder det men långt ifrån ala..

Sen nya kriget: Alla ska ha en jävla launcher och tillhandahålla sina spel, använd steam och var nöjda, vem fan orkar ha med 10a andra saker. Då måste den plattformen vara bättre för mig som användare.

Om skiten håller sig automatiskt uppdaterad är jag nöjd, men mest nöjd om jag slipper 300 olika launchers.

Foliehatten av?
Dom tjänar troligen inte allt för mycket just nu, därför dom expanderar.
Vad har tomma discord kanaler att göra med fulla teamspeaks? Inte så att de bevisar något. Och du kanske är i fel discords? Min egna har alltid 1 eller 2 gående normala tider på dygnet. En jag jobbar med har 3-6 kanaler gående hela tiden.

Och genom discord kan du ringa privat. Det kan du inte på teamspeak. Kanske därför det är tommare på discord?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Du använder en ovanligt notation, dessutom felaktigt tror jag. E6 betyder väl upphöjt till 6 (E för exponent). Om du menar 10 miljoner så blir det 10E7 eller 10*10E6. 50E6 blir 15625000000, men jag antar att du menar 50*10E6, dvs 50 miljoner.

Så ovanlig är den väl inte, E6 brukar väl tolkas som *10^6 där det är underförstått att det är basen tio? Och 10 miljoner kan då skrivas 10E6 eller 1E7=E7.

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falukorvig:

Så ovanlig är den väl inte, E6 brukar väl tolkas som *10^6 där det är underförstått att det är basen tio? Och 10 miljoner kan då skrivas 10E6 eller 1E7=E7.

1 upphöjt till 7 är fortfarande 1 (1*1*1*1*1*1*1=1)

Edit: Sen är det ju ovanligt utanför akademiska kretsar, eftersom man vanligtvis noterar antalet signifikanta siffror med hjälp av första delen. Om jag skriver 3.25 *10^12 så menar jag ju inte EXAKT siffran 3250000000000, utan att jag inte har bättre siffror än till närmaste tiotal miljard. I det här fallet med när Steams gränser går är det väl exakt vid ett visst antal dollar, och då bör man skriva det så istället.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så du och alla som gillade ditt inkägg tycker att 30-25% är en rimlig avgift för tjänsten? Om ni som konsumenter kunde köpa billigare mot att ni gick miste om home streaming o liknande, hade ni inte gjort det? (Och jag förutsätter att de nya plattformarna får lika stort spelbibliotek, annars är det en annan femma)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle köpa om det var billigare men nu kommer det inte att bli det. Spel kostar nu 60€$ även på PC. Trro du verkligen att spel kommer säljas billigare när platformen tar mindre betalt?

Permalänk
Avstängd

Synd att man är så beroende av Steams SDK, hade varit nice kunnat lägga spelet både på Epics och Discords butiker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Bullcrap säger jag, långt ifrån så många. Varför ska man använda discord? Visst, fin chat, men i alla jävla discord "grejer" jag sitter i så pratar ingen ändå alla bara sitter där. Jämfört med Teamspeak så pratar folk i en jäkla kanal åtminstone.
Och Varför är det gratis?? Vad tjäntar discord på att tillhandahålla en så stor tjänst för alla? bulcrap säger jag, någonting är fel.

Jag undviker discord så hårt jag kan och dom flesta i min cirkel, visst att några få använder det men långt ifrån ala..

Sen nya kriget: Alla ska ha en jävla launcher och tillhandahålla sina spel, använd steam och var nöjda, vem fan orkar ha med 10a andra saker. Då måste den plattformen vara bättre för mig som användare.

Om skiten håller sig automatiskt uppdaterad är jag nöjd, men mest nöjd om jag slipper 300 olika launchers.

Ganska enkelt, discord tjänar pengar genom deras "nitro" program (som ger perks som exempel att använda server emotes från andra servrar), och nu lite extra genom att ta 10% av sålda spel (en stor del av denna vinst borde försvinna genom att bara ha igång "butiken").

Jag kan inte tala för andra men för mig har upplevelsen varit positiv i överlag, till en början så var discord ett kraftigt mycket bättre alternativ till skype (som i stort sett dog ut), nästan alla jag känner använder discord då vi kan köra ihop servrar för allt från klasskamratsgrupper till diskussionskanaler för twitch, visst använder jag inte röstchatten så mycket, men det har jag aldrig gjort (blir hellre bunden till irc chatter).

Att alla skapar sin egen launcher är för att steam har gett upp på sin egen, och för att full integrering med en platform är lockande ur ett användarperspektiv. Om (t.ex.) 0.1% av användarbasen i genomsnitt skaffar nitro kommer procentökningar i användarbasen öka chansen att någon faktiskt köper nitro, vilket jag inte ser problen med, har man lockande skäl till att använda tjänster gör det inget att folk använder detta.

På någon nivå är det likt Unity, gratis för det mesta om man inte verkligen behöver vissa perks.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Du använder en ovanligt notation, dessutom felaktigt tror jag. E6 betyder väl upphöjt till 6 (E för exponent). Om du menar 10 miljoner så blir det 10E7 eller 10*10E6. 50E6 blir 15625000000, men jag antar att du menar 50*10E6, dvs 50 miljoner.

Ovanlig beror på inom vilket fält, det är E-notation där E representerar 10^, exponent är litet e. Det är en snabb förenkling som används, om du använder t.ex. en graf-räknare kommer du stöta på den.
Den skrivs nEm.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

1 upphöjt till 7 är fortfarande 1 (1*1*1*1*1*1*1=1)

Edit: Sen är det ju ovanligt utanför akademiska kretsar, eftersom man vanligtvis noterar antalet signifikanta siffror med hjälp av första delen. Om jag skriver 3.25 *10^12 så menar jag ju inte EXAKT siffran 3250000000000, utan att jag inte har bättre siffror än till närmaste tiotal miljard. I det här fallet med när Steams gränser går är det väl exakt vid ett visst antal dollar, och då bör man skriva det så istället.

E-något betyder just upphöjt till 10 inte något annat, så 5E5 är alltså 5*10^5.
Det är iallafall så det fungerar på alla miniräknare samt under alla kurser i matematik och fysik. Det kanske inte var så när du studerade men det är så det är idag.

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

1 upphöjt till 7 är fortfarande 1 (1*1*1*1*1*1*1=1)

Edit: Sen är det ju ovanligt utanför akademiska kretsar, eftersom man vanligtvis noterar antalet signifikanta siffror med hjälp av första delen. Om jag skriver 3.25 *10^12 så menar jag ju inte EXAKT siffran 3250000000000, utan att jag inte har bättre siffror än till närmaste tiotal miljard. I det här fallet med när Steams gränser går är det väl exakt vid ett visst antal dollar, och då bör man skriva det så istället.

E7 blir inte 1*1*1*1*1*1*1=1, det blir 10*10*10*10*10*10*10=10000000.

Om du skriver 3.25 *10^12 och kontexten inte klargör att det är något annat än just 3250000000000 så gör du fel (om du inte just menar det), för matematiskt så är det exakt vad du skriver.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

Eftersom jag är lat och dum i huvudet kommer jag även fortsättningsvis bara anskaffa spel via Steam. Men visst, helt sjukt att de kunde ta 40% under så lång tid. Konkurrens is the shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davisho:

E-något betyder just upphöjt till 10 inte något annat, så 5E5 är alltså 5*10^5.
Det är iallafall så det fungerar på alla miniräknare samt under alla kurser i matematik och fysik. Det kanske inte var så när du studerade men det är så det är idag.

OK, då lärde jag mig nåt nytt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sleepyoh:

Och Varför är det gratis?? Vad tjäntar discord på att tillhandahålla en så stor tjänst för alla? bulcrap säger jag, någonting är fel.

Svaret finns i Discords ToS:

Citat:

By uploading, distributing, transmitting or otherwise using Your Data with the Services, you grant to us a nonexclusive, transferable, royalty-free, sublicensable, and worldwide license to use Your Data, subject to the Company’s Privacy Policy.

Kort sagt, det är gratis för att de gör användaren till en produkt de kan sälja. Samma affärsmodell som Facebook, Google och så vidare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christley:

Foliehatten av?
Dom tjänar troligen inte allt för mycket just nu, därför dom expanderar.
Vad har tomma discord kanaler att göra med fulla teamspeaks? Inte så att de bevisar något. Och du kanske är i fel discords? Min egna har alltid 1 eller 2 gående normala tider på dygnet. En jag jobbar med har 3-6 kanaler gående hela tiden.

Och genom discord kan du ringa privat. Det kan du inte på teamspeak. Kanske därför det är tommare på discord?

"Privat", hehe. Allt du gör på Discord går genom ett av Discords många datacenter som fångar upp allt du gör. Se inlägget ovan.

Teamspeak låter dig iallafall köra en egen server så att du själv kan ha full kontroll över all data som passerar genom systemet. Ett privat samtal kan du ha i Teamspeak genom att göra en lösenordsskyddad kanal, och om du själv har kontroll på servern och forcerar kryptering så blir det 100% privat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

"Privat", hehe. Allt du gör på Discord går genom ett av Discords många datacenter som fångar upp allt du gör. Se inlägget ovan.

Teamspeak låter dig iallafall köra en egen server så att du själv kan ha full kontroll över all data som passerar genom systemet. Ett privat samtal kan du ha i Teamspeak genom att göra en lösenordsskyddad kanal, och om du själv har kontroll på servern och forcerar kryptering så blir det 100% privat.

Undrar vad ni sitter och pratar om som behöver all den krypteringen.
Själv sitter vi inte och pratar om terrordåd och annat iaf.

Vet typ ingen som använder TS längre, discord bättre allround program by far.
Men visst, finns de som använder skype fortfarande för sådant här så hey.

På med foliehatten och stäng av internet så the popo inte kommer.

Permalänk
Inaktiv

@Nivity: Har inte använt VoIP på åratal. Har ändå inga vänner att prata med. Ville bara påpeka att det du kallar "privat" enbart är en illusion. Tekniskt sett är inga samtal med Discord privata. Servern lyssnar på allt. Förövrigt kan man väl säga detsamma om Skype eftersom du nämnde det.

Vad man sitter och pratar om är egentligen helt o-relevant till hur man definierar "privat". Se det objektivt från ett rent tekniskt perspektiv så är det enda sättet att ha ett privat VoIP-samtal antingen end-to-end kryptering eller att man själv har full kontroll över servern. Allt annat blir per definition o-privat.

Har ingenting med foliehattar att göra. Glöm åsikter, känslor etc. och se det från ett rent tekniskt perspektiv istället.

typo
Permalänk
Medlem

Både Discord & Epic har Tencent som en stor investerare. Så de kommer förmodligen tjäna bra med pengar nu (konkurrerar med sig själva).

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)