Discords spelbutik sänker avgiften till tio procent för samtliga utvecklare

Permalänk
Inaktiv

@Maysay: Huvudsaken för Tencent är att konkurrera med Steam. De skiter nog i om det är Epic eller Discord som kommer vinnande ut ur striden så länge det är en av dem.

Permalänk
Medlem

Det som talades om Steams "mervärde", och samma med Blizzard, Discord och Twitch och alla dagens bloatade program. Skulle nästan kunna betala extra för att slippa alla extra funktioner och slippa programfönster som tar upp 10x mer plats än vad som skulle behövas..

Spelbibliotek och textchatt med sina vänner är det enda som dessa program behöver.

Var bättre förr med IRC + Ventrilo 1-2.x.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Sötast

Medans avgiften Valve tar är för hög så anser jag att det är den mest kompletta plattformen.

De har flera olika verktyg som streaming, bra kontroller support och inte minst deras enorma arbete för att få spel att fungera i Linux. Fortfarande all respekt till Valve i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

@Maysay: Huvudsaken för Tencent är att konkurrera med Steam. De skiter nog i om det är Epic eller Discord som kommer vinnande ut ur striden så länge det är en av dem.

Det är jag också ganska säker på. De kommer göra samma sak som kina har gjort med t.ex mobilmarknaden. Marknaden kommer översvämmas med billiga modeller (spel) gjorda i Unreal. Det kommer bli svårt för företag att överleva om man släpper ett spel och sedan släpps det 10 liknande (men billigare) spel på en annan plattform. Steam ser ut att gå Apples & Nintendos väg och satsar på just större IP:n eftersom de har valt att sänka priset för större utvecklare. Ska bli intressant att se hur detta slutar. Om man kollar Apple så ser de ut att tappa på marknaden. Tencent kanske får monopol i väst snart.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Medans avgiften Valve tar är för hög så anser jag att det är den mest kompletta plattformen.

De har flera olika verktyg som streaming, bra kontroller support och inte minst deras enorma arbete för att få spel att fungera i Linux. Fortfarande all respekt till Valve i min mening.

Absolut. Steam är så mycket mer än bara en "launcher". De flesta är nog inte medvetna om att en del av de 30% de tar t.ex. går till att anställa folk som jobbar heltid med att göra Linux spelvänligt för att man inte ska behöva vara beroende av M$, och det är bara ett av många exempel.

Permalänk
Medlem

Det många missar (tror jag) är att Steam har en ganska stor användarbas. Att erbjuda en sådan pass komplett plattform 24/7 kostar ganska mycket. Jag tror dessa nya konkurrenter kommer höja sin andel i takt med att de får fler kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

"Privat", hehe. Allt du gör på Discord går genom ett av Discords många datacenter som fångar upp allt du gör. Se inlägget ovan.

Teamspeak låter dig iallafall köra en egen server så att du själv kan ha full kontroll över all data som passerar genom systemet. Ett privat samtal kan du ha i Teamspeak genom att göra en lösenordsskyddad kanal, och om du själv har kontroll på servern och forcerar kryptering så blir det 100% privat.

Det är privat i det anseendet att jag menar one-to-one. Inte att din data är privat.
Och då måste du ändå sätta upp en sån kanal i Teamspeak, och du kan inte ha det för personer som går mellan två olika servrar. Ni måste vara på samma.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv

@Christley: One-to-one with a man-in-the-middle om man ska vara tekniskt korrekt. Visst, jag fattar att de flesta föredrar bekvämlighet framför frihet och integritet och det är upp till var och en, men personligen tillhör jag inte den kategorin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Hörde någonstans att det bara finns två sorters företag i världen, de som kastar omkull. Eller de som blir omkull kastade. Antar att Valve numera hör till den senare kategorin.

Half-life tog Valve dit dom är idag, varför skulle inte Fortnite kunna ta t.ex Epic dit Valve är idag? Tror inte att discord kommer att bli den dominerande plattformen dock, men vem vet?

Av just den anledningen köpte steam upp ett par spelstudion för ett tag sen. Tror att de har insett att de måste satsa på att utveckla spel igen. Så vi får se vad de kommer ut med.

Men håller tummarna för Epic själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

På lång sikt kommer det här påverka Steam. 25% är obsent mycket för att tillhandahålla en nedladdningsfunktion plus betalsystem.

Skickades från m.sweclockers.com

Det handlar inte om att tillhandahålla en nedladdningsfunktion och betalsystem. Det handlar 8m att Valve erbjuder dig tillgång till hela deras kundgrupp + marknadsföring.
Sedan är det såklart bra med konkurrens och Valve har säkert tagit överpriser när de varit ensamma på marknaden. Men jag skulle inte påstå att det är så otroligt orimligt. 25% på AAA-titlar för all del, ser gärna att de sänler extremt på indie-titlar däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Valve ändrade ju sina gränser nyligen, det är väl 30% till $10E6, sedan 25% till $50E6 och därefter 20%, rent feature-mässigt så har ju Steam betydligt mer att erbjuda och större kundbas, självklart kan det påverka men tror det kommer vara lite som Netflix vs Hulu/HBO etc dvs att det kommer vara splittrad marknad men med en aktör som redan är så etablerad att det är väldigt svårt att slå bort den från tronen.

Indies lär ha väldigt svårt att nå de siffrorna. Man är väl glad om ens spel säljer en kopia med tanke på all dynga som släpps in i steam. Median inkomst per spel låg förut på runt 2000 $, år 2017 var det runt 500$ nu är det knappt 50$, pga allt skit släpps igenom = svårt att synas på marknaden = svårt för spelare att hitta kvalitet spel.

Hoppas de övriga satsar på kvalitet före kvantitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Discord saknar mycket som inte steam har men kan lycka då många har bytt till discord. Om inte discord gör något unikt som gör de bättre har har jag någ öndp svårt att byta från steam.

Permalänk

Ökad konkurrens är bra!
Dock känner jag samma plattformatrötthet här i spelvärlden, som i film/serie världen. Jag vill inte ha 6st olika plattformar för att spela mina 10 favoritspel, lika lite som jag vill behöva använda 4st olika tjänster för att se mina 6st favoritserier.
Skillnaden är att spelklienterna är gratis (även om man betalar för spelen).

Värsta är ändå dock när ett spel finns på Steam, men ändå kräver att en till plattform för att spela (tex Farcry 5, som går att köpa och starta via Steam, men kräver Uplay installerat för att spela..)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Svaret finns i Discords ToS:
Kort sagt, det är gratis för att de gör användaren till en produkt de kan sälja. Samma affärsmodell som Facebook, Google och så vidare...

Tack
En anledning att hålla sig borta det vill säga. Fan att alla företag ska leva på att sälja allt om sina kunder\produkter. Räcker med att Google och Microsoft känner mig bättre än en själv.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Tack
En anledning att hålla sig borta det vill säga. Fan att alla företag ska leva på att sälja allt om sina kunder\produkter. Räcker med att Google och Microsoft känner mig bättre än en själv.

Steam samlar nog in en hel del de också. Tänk hur mycket information man kan dra ut av folks spel och köpvanor.

Scenario: Sven startar Steam varje dag klockan 18, alltså har han troligtvis ett dagtidsjobb. Folk med dagtidsjobb är till 85% motttagliga för annonser som handlar om leksaksbilar. Sven öppnar även steam applikationen på sin telefon 10 gånger om dagen, då har han säkert ett kontorsjobb, speciellt när han är ansluten till samma ip varje dag från företaget x:s wifi nät. Dessa personer är mottagliga för reklam för bilar. På steam är Sven mest intresserad av Action och rollspel och är därför mottaglig för reklam om katter. Sven stänger sedan av steam vid 10, och appen visar ingen kommunkikation mellan 22-06, så Sven har disciplin och sover ordentligt. Då är Sven mottaglig för reklam klockan 10 på morgonen för målarfärg. Sven har ett 970 i sin dator. Relativt gammalt grafikkort, alltså bör vi börja skicka annonser om att uppgradera datorn.

Osv osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dumbullen:

Det handlar inte om att tillhandahålla en nedladdningsfunktion och betalsystem. Det handlar 8m att Valve erbjuder dig tillgång till hela deras kundgrupp + marknadsföring.
Sedan är det såklart bra med konkurrens och Valve har säkert tagit överpriser när de varit ensamma på marknaden. Men jag skulle inte påstå att det är så otroligt orimligt. 25% på AAA-titlar för all del, ser gärna att de sänler extremt på indie-titlar däremot.

För 30 procent av revenue Kan man tycka det borde vara upp till utvecklarna att få välja att ha free weekend

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vad hände med att cd-skivan är så himla dyr, köper man digitalt kan man pressa priserna. Tycker det snarare ökat ju fler tjänster som kommer till

Permalänk
Hedersmedlem

Ser bara positivt på det här. Även om det kanske inte kommer leda till att Valve tappar användare (jag själv kommer hålla kvar vid Steam) är det skönt att se att det äntligen sätts lite press på dem. De har haft monopol så länge och kunnat göra lite vad de vill, så hoppas det här kan leda till lite förändring.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så du och alla som gillade ditt inkägg tycker att 30-25% är en rimlig avgift för tjänsten? Om ni som konsumenter kunde köpa billigare mot att ni gick miste om home streaming o liknande, hade ni inte gjort det? (Och jag förutsätter att de nya plattformarna får lika stort spelbibliotek, annars är det en annan femma)

Skickades från m.sweclockers.com

Nu kommer dock spelen inte vara mycket billigare utan publishers kommer plocka ut mer vinst.
Använder själv både family sharing och in home streaming med big screen, kollar på recensioner av spelen för att se vad folk tycker om spelet, läser även vissa diskussioner direkt i steam ibland.
Så för att svara på din fråga: ja alla gånger