Bästa programm 2018 för att flytta filer till ny hårddisk verifierat.

Permalänk
Medlem

Bästa programm 2018 för att flytta filer till ny hårddisk verifierat.

Hej!
Rubriken kan låta konstig.
Jag har äntligen fått hem två stora diskar och tänkte migrera rätt mycket data till de nya hårddiskarna.
Eftersom jag inte vill klona mindre diskar till större, utan vill ha filerna hela och verifierade flyttade till en ny filstruktur så undrar jag om det finns någon mjukvara av "Explorer"/filhanteringstyp som gör det bättre än vanliga filhanteraren?
Typ Total Commander x64 versionen?
Eller något annat?
Eller räcker det med vanliga Windows filhanterare idag? Kör Windows 8.1
Behöver få med alla eventuella dolda filer, thumbnails osv, samt själva filerna med samma datum som de har nu.

/Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Hej!
Rubriken kan låta konstig.
Jag har äntligen fått hem två stora diskar och tänkte migrera rätt mycket data till de nya hårddiskarna.
Eftersom jag inte vill klona mindre diskar till större, utan vill ha filerna hela och verifierade flyttade till en ny filstruktur så undrar jag om det finns någon mjukvara av "Explorer"/filhanteringstyp som gör det bättre än vanliga filhanteraren?
Typ Total Commander x64 versionen?
Eller något annat?
Eller räcker det med vanliga Windows filhanterare idag? Kör Windows 8.1
Behöver få med alla eventuella dolda filer, thumbnails osv, samt själva filerna med samma datum som de har nu.

/Regert

Hej!

Kör själv Tablacus Explorer v18.8.2 Gaku som filhanterare, samt
TeraCopy v3.26 för kopiering/flyttning med verifiering av stora filer.

Tablacus Explorer har tillgång till en mängd olika tillägg, så jag har
konfat den efter mina egna behov. Mycket smidig att arbeta med,
då jag själv kör med 4 skrivbord (som var för sig har 4-6 st fönster).
Så istället för att hatta runt i Explorers enda fönster, så har jag nu
tillgång till minst 20 st fönster.

TeraCopy kör stabilt kopiering och flyttning av stora som små filer/mappar,
med eller utan verifiering.

Mycket nöjd med denna kombinationen, som tagit mig många år att finna.

Väl värt att testa, då båda programmen dessutom är gratis.

//KenzoM

Visa signatur

"Hopefully another 25 years with AMD!"

Permalänk
Medlem

robocopy med /mir kanske? Var försiktig dock

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske är rätt, men det är command line.... jag är inte säker på sådana grejer. Lite för hardcore för mig tyvärr (trots att jag gjorde sådan för rätt länge sedan med).
Finns sånt med GUI?

Tittat annars på
Total Commander x64 (långa filnamn etc)
Robocopy med något GUI liknande.
Ultracopy tex.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Nu är jag opartisk då jag använt total commander i evigheter.

Kör först copy sedan compare efter kopieringen.

Dock låter det som du inte har någon backup på dina filer, jag fick en hårddisk krasch nyligen och efter +30år av dator användande sved det att inte ha en backup....

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Nu är jag opartisk då jag använt total commander i evigheter.

Kör först copy sedan compare efter kopieringen.

Dock låter det som du inte har någon backup på dina filer, jag fick en hårddisk krasch nyligen och efter +30år av dator användande sved det att inte ha en backup....

Hej!
Ah. Jodå, jag har typ en sorts backup. Iaf en stor men som inte är så bra som man skulle vilja. Jobbar på det. Detta är del 1 av en stor migreringsplan för data. Men det skulle svida ändå.

Men om man gör så i Total Commander, kommer originaldatum och andra attribut med?

Mvh
/Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KenzoM:

Hej!

Kör själv Tablacus Explorer v18.8.2 Gaku som filhanterare, samt
TeraCopy v3.26 för kopiering/flyttning med verifiering av stora filer.

Tablacus Explorer har tillgång till en mängd olika tillägg, så jag har
konfat den efter mina egna behov. Mycket smidig att arbeta med,
då jag själv kör med 4 skrivbord (som var för sig har 4-6 st fönster).
Så istället för att hatta runt i Explorers enda fönster, så har jag nu
tillgång till minst 20 st fönster.

TeraCopy kör stabilt kopiering och flyttning av stora som små filer/mappar,
med eller utan verifiering.

Mycket nöjd med denna kombinationen, som tagit mig många år att finna.

Väl värt att testa, då båda programmen dessutom är gratis.

//KenzoM

Hej!
Riktigt intressant faktiskt.
Tror i för sig att bara börja med TeraCopy skulle fungera.
Men:
- Är dess kopierings och verifieringsfunktion då samma som Xcopy som föreslaget tidigare?
Jag tänkte kopiera/synka kataloger med rätt många och allsköns filer åt gången.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Jag röstar på Total Commander, tycker det fungerar utmärkt efter att använt programmet i 23 år.

Bara slå på "show hidden" och "sytem files" under options.
Och sedan kryssa i "Verify" i kopiera rutan.

Använd sedan "Commands" sync dirs, med "by content / ignore dates" för att dubbelkolla att alla filer / kataloger är lika efter kopiering.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Hej!
Ah. Jodå, jag har typ en sorts backup. Iaf en stor men som inte är så bra som man skulle vilja. Jobbar på det. Detta är del 1 av en stor migreringsplan för data. Men det skulle svida ändå.

Men om man gör så i Total Commander, kommer originaldatum och andra attribut med?

Mvh
/Regert

Kopierade en fil nu i TC och datumet förblev det samma.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Bra GUI med köfunktion i TeracOpy!

Skrivet av Regert:

Hej!
Riktigt intressant faktiskt.
Tror i för sig att bara börja med TeraCopy skulle fungera.
Men:
- Är dess kopierings och verifieringsfunktion då samma som Xcopy som föreslaget tidigare?
Jag tänkte kopiera/synka kataloger med rätt många och allsköns filer åt gången.

Hej!

TeraCopy har ett bra och smidigt GUI, där man gör sina inställningar för programmet.

Den kör en mapp/fil i taget (spelar ingen roll om det finns många undermappar till huvudmappen).
Små mappar/filer kan köras parallellt, medan om mappen/filen är större läggs den i kön.
Har själv lagt många timmars kopierande/verifierande i kön.

Kör alla slags filer med TeraCopy, stora som små (jag behåller ursprungsdatum).
Programmet rapporterar ev. fel som uppstått under jobbet.
Arbetar smidigt i bakgrunden.

Absolut värt att testköra!

Trots att jag är IT-tekniker, så vill jag ha ett bra/smidigt GUI för denna typen av jobb.
För att få bra kontroll och översikt över filflyttningen.

//KenzoM

Visa signatur

"Hopefully another 25 years with AMD!"

Permalänk
Medlem

@xfade @KenzoM @svolter @lambdan @mrgaffe
OK. Det verkar som det finns en del trots allt att välja på.
Tack för alla svar och inlägg!
Jag tror jag provkör TeraCopy för detta, just att den hade också avrapportering av fel är bra.
Men jag kommer nog också fortsätta jobba en del med Total Commander. Fast Tablacus var en bra rekommendation som jag kan använda vidare eftersom jag letar efter något som är bättre än vanliga Explorern.

Sen om backup.
Detta är en del av en större migrering.
Kortfattat ser det ut så här:
1. Kopiera med behållda datum och attribut allt till större diskar.
2. Köpa Externa chassin som kan köra flera diskar (2-4 st) och detta via USB 3.1/Type C. Dvs gå över till externa chassin för lagring.
Dubbla detta och kryptera.
3. Med jämna mellanrum rotera mellan kluster 1 och 2 med synk imellan.

Så man får då egentligen inte en backup utan snarare två kluster som turas om att vara backup och som då också på så vis hålls i synk. Sen kommer gamla hårddiskar som tidigare suttit i datorn få agera långtidskallagring.

Så är iaf idén. Helst hade jag också flyttat in ett sorts kontrollerkort till varje kluster.
OS och dylikt är utanför detta. Detta är liksom filbibliotek dvs.

Kom gärna med åsikter eller så om det om ni vill. Men det är liksom utanför tråden och hör mer till Lagring än Windows.
Från början ville jag även att ett sådant kluster skulle köras på ZFS, men det gick inte.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.