Hjälp ljudkort [GSP 600]

Permalänk
Medlem

Hjälp ljudkort [GSP 600]

Då texten togs bort när jag var klar så kommer jag skriva lite snabbare och konkretare.

Jag har en prebuilt-pc från 2013, använder Sennheisers GSP 600. Spelar väldigt mycket och spelar oftast CS, då ljud är viktigt i CS så är det otroligt frustrerande då mina vänner hör steps jag inte hör även om jag har högre volym i både windows och spelet. Dom har från 10-30% i windows. Jag maxar windows och det är fortfarande inte jättehögt och hör allmänt mindre steps.

Efter väldigt många timmar duckduckgo så hittade jag någon tråd som påstod att ett ljudkort vad var jag behövde.

Hittade 2 rekommendationer ~
Sennheiser GAME BOOSTER GSX 1000 samt 1200 men fattar inte riktigt om det är vad jag behöver.

även Creative Sound BlasterX AE-5 Vet inte riktigt skillnaden mer än att GSX är externa ljudkort och AE-5 är internt ljudkort.

Hoppas någon kan ge lite tips och idéer på vad som skulle vara bäst för mig.
Ganska säker på att jag använder det inbyggda ljudkortet.

Nu kanske texten ser konstig ut då jag skrev väldigt mycket mer detaljerat innan men jag klantade mig och texten försvann. Samt att jag inte har en aning om vad jag pratar om.
Tack

Permalänk
Medlem

@Tibbe123: Ett creative ljudkort kommer att de dig extremt bra ljus både med musik och i spel. AE-5 kommer funka bra för dig. har själv ett ljudkort från creative som jag riktigt älskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@Tibbe123: Ett creative ljudkort kommer att de dig extremt bra ljus både med musik och i spel. AE-5 kommer funka bra för dig. har själv ett ljudkort från creative som jag riktigt älskar.

Vad har du för ljud? Tänker på om du känner stor skillnad mellan ljudkort och inte?

Permalänk
Medlem

Det finns ingen equalizer till ditt nuvarande ljudkort? Tänker att du kan ställa upp diskanten så lär du höra mer detaljer.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Det finns ingen equalizer till ditt nuvarande ljudkort? Tänker att du kan ställa upp diskanten så lär du höra mer detaljer.

Tack, equalizer är aktiverat, dock är det ingen jätteökning.
Vad skulle behöva göras för att höja standarden ytterligare?

Permalänk
Medlem

@Tibbe123: Jag använder en soundblaster G6:a

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack, jätteintressant video, kommer garanterat att gå för något som inte är ett headset i mitt nästkommande köp, tills dess behöver jag komma på en lösning dock.

Permalänk
Rekordmedlem

Skulle du vilja leka med en seriös eq så finns https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/
Den går nog att ha till spel också och den körs ju i datorn och inte i separat hårdvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.