Intel avlastar produktion på 14 nanometer med nya styrkretsen B365 på 22 nanometer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Då är vi överens Menade inte att låta otrevlig i mitt förra meddelande även om det kan låtit så. Är det ens möjligt att göra chipset på t.ex 7nm? Ltåter onödigt och dyrt imo. Både Intel och AMD ligger väl runt 20 där nånstans och kryper. Vad finns det för vinningar med att gå nedåt? Ser hellre billigar moderkakor än high tech moderkortt men spelar ingen roll om dom ligger ^ för dom som vill ha det och är beredda att betala.

Lugnt.
Att Intel tillverkar på 22nm har i princip ingen betydelse prestandamässigt, som andra påpekat, men detta är ännu en i raden lanseringar som pekar på Intels kapacitetsbrist. Rent fördelsmässigt hade det troligtvis blivit billigare att tillverka den på 14nm om det inte varit kapacitetsbrist då man får plats med fler kretsar på en skiva kisel. Men i och med att inte Intel fått igång 10nm som planerat måste allt tillverkas på 14nm i stället för att alla fabriker som tillverkat CPUer på 14nm kan gå över till att istället tillverka styrkretsar och annat som inte kräver det allra senaste medan 10nm-fabrikerna tar över CPUdelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Entusiast
Skrivet av the squonk:

Vaddå, är det ingen här som överklockar chipsetet

Jag minns gamla 939-chipsetet som kunde gå rejält för varmt när man FSB-klockade, satte dit biffigare chipset kylning på mina 939-brädor och hade chassifläkt som blåste rakt på från sidan. NF4-chipsetet kunde gå ännu varmare vill jag minnas.

Nvida 790i, 645 fsb vid 1.8 volt borde ha varit några watt också Skalade bra även med vattenkylning.

https://hwbot.org/submission/2635154_calathea_reference_frequ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Nvida 790i, 645 fsb vid 1.8 volt borde ha varit några watt också Skalade bra även med vattenkylning.

https://hwbot.org/submission/2635154_calathea_reference_frequ...

Ser skitbra ut ju. Skrämde du upp processorn till 5.1? Det är nästan så jag vill plocka ner min Quad Duo och se hur långt den går! Var den stabil?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Entusiast

@ClintBeastwood: Äh det är ett gammalt överklockningsresultat på kompressorkylning, så -50°C isch. Det var bara för att se hur långt man kunde pressa fsbn på ett Nvidia moderkort, så inget stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

@ClintBeastwood: Äh det är ett gammalt överklockningsresultat på kompressorkylning, så -50°C isch. Det var bara för att se hur långt man kunde pressa fsbn på ett Nvidia moderkort, så inget stabilt.

Ah fan vad tråkigt. Men det visar ju iaf att det finns lite krut och hämta där Aldrig klockat en av dom men det skulle väl inte vara så svårt att dra upp den till 4.0 -4.5 med en okej kylare? Ska testa bara för att. Återkommer med resultat!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Entusiast

@ClintBeastwood: Du får la skapa en tråd i Extreme-delen på forumet har du inte ett P45 moderkort så kommer du knappast ha någon större lycka med Core2 Quad tyvärr.