Ghettomod på 2080 TI för lägre ljud och bättre kylning

Permalänk
Medlem

Ghettomod på 2080 TI för lägre ljud och bättre kylning

Hallå.

Jag byggde nyligen en ny dator med följande spec:

Min rigg
9900K@5.2 ghz (msi z390)
Palit 2080 TI ( http://www.palit.com/palit/vgapro.php?id=2999&lang=en)
32gb Ram
970 pro och lite andra diskar.
Corsair RM1000i nätagg
Massor av noctuafläktar
Acer 38" 3840x1600@75hz

2080TI't har fungerat utmärkt, men kylningen har varit "sådär" och fläktarna på kortet har varit högljudda på allt över 60% effekt.

Efter att ha snubblat över denna video ( https://www.youtube.com/watch?v=-yQHAMz1v5g ) så bestämde jag mig för att göra det samma.

Svängde förbi webhallen och köpte nya noctuafläktar till grafikkortet. Valde Noctua NF-A12x25 PWM Premium Fan då de har låg ljudnivå och är i stort sett helt tysta på lägre varv.

När jag ändå hade fått av fläktarna så tog jag även av kylaren för att kolla kylpastan, och den var inge vidare. Helt stenhård och såg inte ut att täcka till 100%
Bytte ut den mot Noctua's dito

Efter lite rengöring:

Nästa steg är att fästa fläktarna på kortet.
Enklaste sättet att göra detta utan att göra någon åverkan på kortet (garanti etc) är att använda smala buntband / stripes / kärtbarnharmånganamn

Viktigt är att tänka på så att fläktarna inte sitter för långt in mot PCIE-sockeln då moderkortet ev kan ha något i vägen.

Bilder:

Monterat och klart!

Jag styr hela systemet med en Corsair Commander PRO. Kör Noctua rakt igenom utom på radiatorn till CPU som är en Fractal Design S36 (360mm AIO). Eftersom Fractal Design R6 har en inbyggd PWM-hubb i chassiet så matar jag radiatorfläktarna via den, dvs 3 fläktar på en kanal i Commandern, kör pumpen på en separat. Får även med 3 separata tempgivare som ni ser som tex "CP GFX Fläns" i LINK.

Samma lösning med fläktarna på grafikkortet via en splitter (y-kabel).

Bild på min setup i Corsair LINK

Exempel på fläktkurva

Temperaturer

Jag gjorde mest denna mod för att få ner ljudnivån i datorn, och att få full kontroll över alla fläktar. Jag personligen älskar Corsair LINK så därför valde jag den controllern. Gå enkelt att kopiera profiler mellan olika fläktar etc.

Jag spelar just nu uteslutande Path of exile 3.5, och såhär blev tempen

Spelar i windowed mode på 3840x1600@75hz. Enligt rivatuner så lastar kortet ca 55-80% cpu load

Innan mod
65-80 grader beroende på situation i spelet , med originalfläktar på mellan 70-100%. Hög ljudnivå!

Efter mod
58-70 grader grader beroende på situation i spelet, med med en fläktkurva som har MAX 1/3 av ljudnivån från innan. Inte ljudlöst men lågfrekvent behagligt brus istället.

Om jag justerar fläktarna på GFX och resten av chassiet för att matcha ljudnivån som den var innan, så kommer kortet ner så lågt som 45-55 grader så om man väger in ljudet så är denna lösning långt över förväntan!

Värt att nämna dock är att en del av denna förbättring kan vara pga av kylpastan!

Summering och slutsats
Jag detta mest för att få en lägre ljudnivå, och för att få kontroll på alla fläktar i en och samma programvara. Temperaturerna blev på köpet rejält mycket lägre och jag personligen älskar noctua och deras fläktdesign.
En stor bonus nu är att när jag inte spelar, så kör all fläktar på strax under 500 rpm, och datorn är då så gott som helt tyst
Om ni bestämmer er för att låna denna idé så tänk på garantier etc. Tar inget ansvar

Permalänk
Medlem

@justize: Trevlig genomgång!
Har egentligen bara en undran; Har inte S36 en inbyggd fläkthub, så varför kör du inte radiatorfläktarna genom den istället för chassits hub?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: Det har den, och det skulle jag kunna ha gjort, men jag hade redan stripat fast 3 st separata kablar med förlängare på ett snyggt sätt jag orkade inte dra om dem... Ghetto?

Permalänk
Medlem

@justize: helt rimlig förklaring

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@sweisdapro:
grymt. länge funderar på hur mycket bättre det hade varit med 2st 120mm fläktar
undrar vad som är bäst att montera direkt på eller med en PCI-E Fan bracket .någon som testat ? https://www.ebay.co.uk/itm/Evercool-PB-01-PCI-slot-Fan-bracke...

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ