Hur skiljer sig en UHD vs HD i samma tum?

Permalänk
Avstängd

Hur skiljer sig en UHD vs HD i samma tum?

Tjena! Ponera att du har två olika TV-apparater i samma tum (t.ex. 49") vars färgåtergivning är exakt lika (samma RGB, färgdjup, osv).

Hur skiljer sig dock bilden åt om ena TV:n är UHD (3840x2160) och andra HD (1920x1080) när du tittar på samma HD-material?

Kommer UHD att använda fyra så många pixlar som ett sätt att skala upp HD-källan och är HD-tv:n helt enkelt större i sina pixlar? Alltså, mm-storlek per pixel? Vilken TV kommer att visa "bäst" eller "minst suddigast" bild? Eller blir det i princip exakt samma "bildupplevelse"?

Tack för svar! / AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Exakt. Pixeldensiteten är ju högre. Men spelar du upp en film som är i 1080p så kommer upplevelsen vara som om du hade en 1080 skärm. Den skalar upp. Men skaffa 4K det är den nya standarden och du tjänar på att vara redo.

Permalänk
Avstängd

Gamla gamyler skulle säga att ingen ser skillnad på 1280x720 @24 Hz och 3840x2160 @60 Hz Men sanningen är vi kan se skillnad upp till 8K om jag minns rätt och frekvenser upp till 240 Hz (Vid noll eftersläpp ofc)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Pratar vi om nya TV-apparater så är allt UHD bortsett från de absolut enklaste modellerna så det finns alltså inga bra HD-TV att köpa nya längre.

Permalänk
Medlem

Svaret är att det kommer variera mellan olika modeller när man skalar upp bilden. En del UHD-TVs kommer visa 1080p genom att bara använda fyra pixlar för varje pixel i bildsignalen. Andra hanterar 1080p som vilken annan upplösning som helst och utför någon form av interpolation, ibland med "bildförbättringar" inslängda. Det går alltså inte att säga något generellt om just det fallet, utan man får kolla på hur specifika modeller uppför sig.

Notera för övrigt att HD är 1280x720, medan FHD är 1920x1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Gamla gamyler skulle säga att ingen ser skillnad på 1280x720 @24 Hz och 3840x2160 @60 Hz Men sanningen är vi kan se skillnad upp till 8K om jag minns rätt och frekvenser upp till 240 Hz (Vid noll eftersläpp ofc)

Du menar folk som aldrig sett något annat än 20" CRT över marknätet via en TV-antenn där blixten slår ner när du tittar ?

Jag har en relativt billig 50" UHD TV och skillnaden är ... påtaglig.

Men en sak är säker, FHD material med hög kvalité kan se väldigt bra ut också, UHD som inte är bra producerat eller sönderkomprimerat kommer inte automagiskt att se bättre ut för att det är mer pixlar, men välproducerat UHD material kan vara näst intill obehagligt skarpt när man är ovan

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Du menar folk som aldrig sett något annat än 20" CRT över marknätet via en TV-antenn där blixten slår ner när du tittar ?

Jag har en relativt billig 50" UHD TV och skillnaden är ... påtaglig.

Men en sak är säker, FHD material med hög kvalité kan se väldigt bra ut också, UHD som inte är bra producerat eller sönderkomprimerat kommer inte automagiskt att se bättre ut för att det är mer pixlar, men välproducerat UHD material kan vara näst intill obehagligt skarpt när man är ovan

Tyvärr kan ju mycket "4k demo" material ha dragit lite väl mycket i kontrast och skärpa för att få den "onaturligt skarpa"

Men annars håller jag med. Innan man köper en 4k för att uppgradera från en 1080p så bör man först fundera på om man kommer kolla på källor som utnyttjar 4k.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AplAy:

Vilken TV kommer att visa "bäst" eller "minst suddigast" bild? Eller blir det i princip exakt samma "bildupplevelse"?

I denna hypotetiska jämförelse där allting i TV:n är exakt likadant, förutom just antalet pixlar, kommer det att vara ungefär samma bildupplevelse. Det är kvaliteten på källan som är avgörande i båda fallen, men 4K-panelen kommer att tillgodogöra sig mer detaljinnehåll ifall det finns i källmaterialet samt att avståndet är tillräckligt nära.

I praktiken existerar inte den här jämförelsen för det man jämför är två olika produkter med olika egenskaper och helt olika tillverkning. Och som utbudet ser ut idag använder alla TV av någorlunda klass UHD-paneler. Därför att det är vad som tillverkas.

Frågeställningen är ofta att man sitter med random Full HD-XYZ-modell från förr och vill jämföra med random UHD-ABC-modell från 2018 och undrar vad som är "bäst". Då är svaret en enda stor axelryckning: beror helt på vad du jämför. Det har inte nödvändigtvis med pixlarna att göra.