Uppdatering med Ryzen 5 2600 eller något annat?

Permalänk
Medlem

Uppdatering med Ryzen 5 2600 eller något annat?

Idag har jag följande specs:
- Processor: AMD64 A10-5800K Socket FM2
- Moderkort: Asus f2a85-M LE
- Minnen: DDR3 2x4GB 667MHz
- Grafikkort: GTX 1050 2GB
- Disk: 180GB Intel 520 SSD
- Nätagg: Cooler Master B400W
- Chassi: Cooler Master N200 mATX
- Skärm: AOC 2757M 1920x1080

Det jag vill uppgradera:
- Processor: AMD Ryzen 5 2600 1789:-
- Minnen: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 2x8GB 1629:-
- Moderkort: MSI B450M GAMING PLUS 990:-
- Disk: Intel 545s 512GB (redan köpt) 799:-
Tot: 5207:-

Användningsområden:
- Äldre spel
- Fortnite
- Kontorsdator/jobba-på-distans-burk

Fråga: Är ovan en rimligt uppdatering eller finns det andra bättre alternativ för runt 5K?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

R5 2600 är nog det bästa du kan köpa just nu om man ser till pris/prestanda.
Moderkortet du valt är extremt snikigt med bara 2 minnesplatser.
Enligt mina erfarenheter är det oftast värt det att spendera lite mer och komma ifrån bottenskrapet vad gäller moderkort.
För en väldigt liten peng kan du få ett kort som är lite mer framtidssäkert:
t.ex. https://www.inet.se/produkt/1901231/msi-b450-a-pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

R5 2600 är nog det bästa du kan köpa just nu om man ser till pris/prestanda.
Moderkortet du valt är extremt snikigt med bara 2 minnesplatser.
Enligt mina erfarenheter är det oftast värt det att spendera lite mer och komma ifrån bottenskrapet vad gäller moderkort.
För en väldigt liten peng kan du få ett kort som är lite mer framtidssäkert:
t.ex. https://www.inet.se/produkt/1901231/msi-b450-a-pro

Ok, men jag har bara plats för mATX moderkort, tips på ett sånt?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Ok, men jag har bara plats för mATX moderkort, tips på ett sånt?

https://www.inet.se/produkt/1901235/msi-b450m-bazooka
Kanske, om du står ut med designen ?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Jag byggde ganska nyligen en ny speldator med en r5 2600. Den funkar hur bra som helst, med tanke på priset. Jag kunde klocka den till 3,9ghz på alla kärnor med kylaren som följer med. Men har sen dess bytt kylaren till en Fractal Design s24 aio. Så nu kör jag i 4,1ghz på alla kärnor och väldigt bra temperaturer, men den ville inte klocka det minsta över 4,1ghz.

Edit: Jag har dock ett Asus rog strix x-470-f gaming moderkort. Så överklockning på ett billigare b-450 kort kan ju mycket väl vara sämre.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vad är skillnaden på moderkorten som ni länkar mot det som jag länkar förutom antalet minnesplatser?

Designen spelar ingen roll då chassit står i ett skåp

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Vad är skillnaden på moderkorten som ni länkar mot det som jag länkar förutom antalet minnesplatser?

Designen spelar ingen roll då chassit står i ett skåp

Tycke och smak skulle jag säga.
Själv föredrar jag ASUS, men kan inte säga att dom skulle vara bättre

Permalänk
Medlem

Lite att kolla på kan vara anslutningar, usb, sata osv. Annars är det i denna prisklass som ovan talare säger, en smaksak.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

MSI har bäst VRM lösning på de billigaste B450 moderkorten enligt denna video iaf. MSI B450 Mortar är det som rek för matx och B450 chipset.

https://www.youtube.com/watch?v=MMJoLyrWa7E

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Vad är skillnaden på moderkorten som ni länkar mot det som jag länkar förutom antalet minnesplatser?

Designen spelar ingen roll då chassit står i ett skåp

Kommer du behöva mer än 2 minnes platser? själv har jag ofta köpt moderkort med 4 platser men ALDRIG använt mer än 2. dels för att jag sällan köper likadan storlek på det nya minnet och dels för att man får låg hastighet på alla minnen om man tex blandar 2133mhz minnen med nya snabba 3200mhz minnen. eller jo en gång använde jag 4 minnen MEN då fick jag stabiltets problem, fast det var längesedan, en gammal core2duo e8400.

mitt nästa mobo kommer nog vara ett litet med 2 platser.

det som är mest intressant är hur många usb samt sata platser du kan tänkas behöva och eventuella andra in och ut portar.

i övrigt är AMD ett prisvärt val.

vill du spela mycket skulle jag rekommendera att lägga mest pengar på grafik kortet.

vill du spara pengar kanske du kan använda samma nätagg, låda och samma grafik kort tills du har råd med ett bättre. (det kanske är planen?)

såg nu att du har en del nya saker och det bara är cpu,minne samt mobo som behöver uppdateras.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kommer du behöva mer än 2 minnes platser? själv har jag ofta köpt moderkort med 4 platser men ALDRIG använt mer än 2. dels för att jag sällan köper likadan storlek på det nya minnet och dels för att man får låg hastighet på alla minnen om man tex blandar 2133mhz minnen med nya snabba 3200mhz minnen. eller jo en gång använde jag 4 minnen MEN då fick jag stabiltets problem, fast det var längesedan, en gammal core2duo e8400.

mitt nästa mobo kommer nog vara ett litet med 2 platser.

det som är mest intressant är hur många usb samt sata platser du kan tänkas behöva och eventuella andra in och ut portar.

i övrigt är AMD ett prisvärt val.

vill du spela mycket skulle jag rekommendera att lägga mest pengar på grafik kortet.

vill du spara pengar kanske du kan använda samma nätagg, låda och samma grafik kort tills du har råd med ett bättre. (det kanske är planen?)

såg nu att du har en del nya saker och det bara är cpu,minne samt mobo som behöver uppdateras.

Resonerar likadant, sist jag köpte en ny processor var 2012, kommer troligtvis dröja några år innan det är dags igen och då är troligtvis AM4 inte längre aktuellt. Grafikkort kommer rimligtvis att uppgraderas tidigare om det dyker upp spel eller applikationer som kräver det.

Tack för hjälpen allihop!

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Resonerar likadant, sist jag köpte en ny processor var 2012, kommer troligtvis dröja några år innan det är dags igen och då är troligtvis AM4 inte längre aktuellt. Grafikkort kommer rimligtvis att uppgraderas tidigare om det dyker upp spel eller applikationer som kräver det.

Tack för hjälpen allihop!

Om du inte är en "klockare" så kan det vara värt att lägga några minuter på att läsa på om det. Finns många gratis mhz att hämta. Jag gick från att min cpu körde turbo på 1 kärna 3.7ghz till att den gjorde det på alla 8 med stock kylaren. Eftersom volten inte behövde höjas blev skillnaden i värme marginell. Stock var 3ghz på alla. Sen köpte jag kraftigare doningar och då tog det stop vid 3.9ghz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Detta nya kort fick bästa betyg till pris och större vrm
https://www.webhallen.com/se/product/294231-ASUS-TUF-B450-PRO...

Skickades från m.sweclockers.com