Permalänk

Lenovo Legion Y530

Hej!

Undrar om någon har erfarenhet av en Legion y530?

Hur är temperaturerna?
Vad för fps får ni?
osv osv...

Modellen jag kikat på är:
https://www.webhallen.com/se/product/288762-Lenovo-Legion-Y53...

Permalänk
Medlem

@fredrikkk: Jag har för närvarande inte en Lenovo men hade en för två år sedan, och mina erfarenheter tycks stämma överens med vad andra säger idag. Mer precist har Lenovo-laptops följande egenheter:

Ljusstarka och bra skärmar, som kan vara för blanka för vissas smak, ofta med ordentlig upplösning för pengarna
Relativt snygg design för jämnan
Rätt bra hastighet/startup-tider. Inget som imponerar eller irriterar
Lenovo är en stor tillverkare som gillar att investera i FoU så det är oftast bra komponenter.

En del onödig bloatware
Jidder med drivers och nätverkskort, där man behöver starta om datorn eller vänta när datorn plötsligt "glömmer bort" att den har wifi-funktionalitet
Deras laptops blir varma och låter. Inget som gör att man tror att datorn är på väg att gå i bitar, men definitivt märkbart. Det är troligen en av anledningarna till att Lenovo föredrar gummiaktigt material istf metallchassin.
Lätt plastiga och "stumma" tangentbord

Om du hittar en Lenovo-modell med bra recensioner till ett passande pris så borde du inte ha något att vara orolig för. Alla tillverkare har sina plus och minus.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Castanea:

@fredrikkk: Jag har för närvarande inte en Lenovo men hade en för två år sedan, och mina erfarenheter tycks stämma överens med vad andra säger idag. Mer precist har Lenovo-laptops följande egenheter:

Ljusstarka och bra skärmar, som kan vara för blanka för vissas smak, ofta med ordentlig upplösning för pengarna
Relativt snygg design för jämnan
Rätt bra hastighet/startup-tider. Inget som imponerar eller irriterar
Lenovo är en stor tillverkare som gillar att investera i FoU så det är oftast bra komponenter.

En del onödig bloatware
Jidder med drivers och nätverkskort, där man behöver starta om datorn eller vänta när datorn plötsligt "glömmer bort" att den har wifi-funktionalitet
Deras laptops blir varma och låter. Inget som gör att man tror att datorn är på väg att gå i bitar, men definitivt märkbart. Det är troligen en av anledningarna till att Lenovo föredrar gummiaktigt material istf metallchassin.
Lätt plastiga och "stumma" tangentbord

Om du hittar en Lenovo-modell med bra recensioner till ett passande pris så borde du inte ha något att vara orolig för. Alla tillverkare har sina plus och minus.

Rätt säker på att Lenovo lovade efter skandalen som var för typ 1-2 år sedan att inte inkludera något bloatware i sina installationer.

Min X1 är ren t.ex

Lenovo har lite plastig känsla men håller länge.

Permalänk
Medlem

Bra att veta då jag ska skaffa en ny laptop under 2019. Jag har för närvarande 3000x2000 i upplösning och kan inte återgå till lägre upplösningar och Lenovo har ofta mäktig upplösning utan att vrida upp priset så fasligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk

Hej!
Försöker liva upp tråden igen då jag oxå kikar på en y530

Köpte du den, blev du nöjd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej!

Jaa, jag är jättenöjd!

Jag spelar för det mesta ”e-sport-spel”, så som cs och overwatch! Dessa spel fungerar utmärkt, så kan dock inte uttala mig om nyare, mer krävande spel

Kan även rekommendera att ladda ner throttlestopper, då cpun blir väldigt varm och fläktarna går på högvarv då den boostar till 4ghz! Googla bara på t.ex. lenovo legion y530 undervolt/underclock! Så kommer mängder med tutorials upp.

Har du mer frågor är det bara att fråga på!

Skrivet av IndianaJonte:

Hej!
Försöker liva upp tråden igen då jag oxå kikar på en y530

Köpte du den, blev du nöjd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kanon!
Kul att du blev nöjd!

Är jävligt sugen. Känns som en bra "lagom" gamingdator som man även kan ha till film, surf, lättare redigering osv.

Tack för svar och tips om fläktarna, har läst att de skulle va lite högljudda!

Har du 60 Hz skärmen? Upplever du den som för mörk om du kollar film? Eller det funkar bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Yes, 60hz skärmen!

Tycker att skärmen är helt ok! Ljusstyrkan kan jag heller inte klaga på, men det beror kanske på att jag inte har använt någon ”top-notch” skärm med perfekt färg och ljusstyrka.

Men överlag så anser jag att skärmen funkar bra till alldagligt bruk!

Skrivet av IndianaJonte:

Kanon!
Kul att du blev nöjd!

Är jävligt sugen. Känns som en bra "lagom" gamingdator som man även kan ha till film, surf, lättare redigering osv.

Tack för svar och tips om fläktarna, har läst att de skulle va lite högljudda!

Har du 60 Hz skärmen? Upplever du den som för mörk om du kollar film? Eller det funkar bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikkk:

Hej!

Undrar om någon har erfarenhet av en Legion y530?

Hur är temperaturerna?
Vad för fps får ni?
osv osv...

Modellen jag kikat på är:
https://www.webhallen.com/se/product/288762-Lenovo-Legion-Y53...

Precis köpt en sådan, och bara testat 3 spel än så länge i WoW pvp får jag runt 60 på ultra med med de saker man kan ha disabled på är av . ESO får jag typ Samma fps,inget lagg eller ryck. Bf4 ultra Msaa off 80-100 fps.
Temperaturen är under 80,runt 73c i alla fall medans hw monitor visar Spikes på 92c på vissa kärnor men gpun ligger ofta runt 65 men ibland nått 75c. Funderar på kylplatta ,men jag är förvånad att den presterar typ lika bra som min 5960x,1070 i wow.... 😂
Men mer än det har jag inte hunnit kolla men jag är nöjd so far, den låter även mimdre än jag förväntade mig
Edit : Kollade inte så noga så jag såg inte att du redan köpt den.
Jo den gör 4ghz och den funkar riktigt bra, gillar att man fick med en 512GB M2 ssd men jag har svårt att förstå varför den får samma fps som minm spelburk på samma settings XD

Permalänk
Medlem

Har också samma dator där. Har enbart provat sims 4 på den och det rullar på fint. Den är tyst och snabb. Har aldrig några problem med temperaturer.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Skrivet av fredrikkk:

Yes, 60hz skärmen!

Tycker att skärmen är helt ok! Ljusstyrkan kan jag heller inte klaga på, men det beror kanske på att jag inte har använt någon ”top-notch” skärm med perfekt färg och ljusstyrka.

Men överlag så anser jag att skärmen funkar bra till alldagligt bruk!

Perfekt!
Är inte nån expert eller finsmakare men skönt att höra att det inte varit nåt du stört dig på. 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av magma86:

Har också samma dator där. Har enbart provat sims 4 på den och det rullar på fint. Den är tyst och snabb. Har aldrig några problem med temperaturer.

Tack för infon 👍
Skönt att höra!

Vill ju kunna köra typ Witcher 3 men enligt siffrorna borde det funka bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

Precis köpt en sådan, och bara testat 3 spel än så länge i WoW pvp får jag runt 60 på ultra med med de saker man kan ha disabled på är av . ESO får jag typ Samma fps,inget lagg eller ryck. Bf4 ultra Msaa off 80-100 fps.
Temperaturen är under 80,runt 73c i alla fall medans hw monitor visar Spikes på 92c på vissa kärnor men gpun ligger ofta runt 65 men ibland nått 75c. Funderar på kylplatta ,men jag är förvånad att den presterar typ lika bra som min 5960x,1070 i wow.... 😂
Men mer än det har jag inte hunnit kolla men jag är nöjd so far, den låter även mimdre än jag förväntade mig
Edit : Kollade inte så noga så jag såg inte att du redan köpt den.
Jo den gör 4ghz och den funkar riktigt bra, gillar att man fick med en 512GB M2 ssd men jag har svårt att förstå varför den får samma fps som minm spelburk på samma settings XD

Aha! Låter ju väldigt bra!
Tack för all info!
Vad tror du om att köra Witcher 3 på den?
Borde funka bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kom och tänka på en sak till:

Var det mycket bloatware?
Ingår ju en 512 gb ssd, vill jag installera Witcher 3 går ju 100gb bara där.

Jag är inte så haj på att vilka förinstallerade program som är riskfria att ta bort heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av IndianaJonte:

Aha! Låter ju väldigt bra!
Tack för all info!
Vad tror du om att köra Witcher 3 på den?
Borde funka bra?

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.youtube.com/watch?v=6F4ioiN9cIQ
så här borde det funka

Mvh

Edit: Laptopen kommer med 1 sticka på 8gb så det påverkar nog en del.
2 minnen kanske funkar bättre då det blir Dual Channel "?".
Inte provat men som sagt värt att tänka på tror jag
Edit 2: Ingår en M2 SSD på 512gb , går att sätta dit en 2.5" hdd eller SSD

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

https://www.youtube.com/watch?v=6F4ioiN9cIQ
så här borde det funka

Mvh

Edit: Laptopen kommer med 1 sticka på 8gb så det påverkar nog en del.
2 minnen kanske funkar bättre då det blir Dual Channel "?".
Inte provat men som sagt värt att tänka på tror jag
Edit 2: Ingår en M2 SSD på 512gb , går att sätta dit en 2.5" hdd eller SSD

Tack för svar! 🙏

Du menar att det egentligen är lite för fattigt RAM-minne för W3? Men att jag kan uppgradera det genom att helt enkelt peta in en sticka till (läste att det fins en tomt kortplats)? Bara följa https://www.komplett.se/kampanj/33761/saa-har-enkelt-uppgrade...
Samt uppa lagringen på liknande sätt?

Så fördel att den verkar vara relativt enkel att uppdatera hårdvaran på även för en okunnig som jag.
Men nackdelen att den är lite i tunnaste laget muskelmässigt ifall jag vill lira W3 och eventuellt Red Dead Redemption 2 om/när det kommer till PC?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tyckte inte att det var så mycket bloatware, mcafee och lite sånt, men inte så mycket annat onödigt!

Kan tillägga att det är lätt att uppgradera den också. Jag uppgraderade med en 2.5” ssd utan problem

Skrivet av IndianaJonte:

Kom och tänka på en sak till:

Var det mycket bloatware?
Ingår ju en 512 gb ssd, vill jag installera Witcher 3 går ju 100gb bara där.

Jag är inte så haj på att vilka förinstallerade program som är riskfria att ta bort heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av IndianaJonte:

Tack för svar! 🙏

Du menar att det egentligen är lite för fattigt RAM-minne för W3? Men att jag kan uppgradera det genom att helt enkelt peta in en sticka till (läste att det fins en tomt kortplats)? Bara följa https://www.komplett.se/kampanj/33761/saa-har-enkelt-uppgrade...
Samt uppa lagringen på liknande sätt?

Så fördel att den verkar vara relativt enkel att uppdatera hårdvaran på även för en okunnig som jag.
Men nackdelen att den är lite i tunnaste laget muskelmässigt ifall jag vill lira W3 och eventuellt Red Dead Redemption 2 om/när det kommer till PC?

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag menade med att det bara sitter 1 ram minne i är att man brukar få lägre fps med 1 sticka
Här har du ett exempel på skillnaden mellan 1 ram minne vs 2 stickor https://www.youtube.com/watch?v=a0jb0hCMXfo
Jag menade inte specifikt The Witcher 3 utan spel rent alment så brukar Dual Channel ge något bättre fps i spel.
Har 1 minne i min nu men jag funderar på att byta minnet till 2st nya men jag tvekar samtidigt då jag tycker laptopen presterar över mimn förväntan då jag ansåg att laptop är inte till för att spela på då de blir varma och är " långsamma"
Här har du ett klipp på hur du plockar isär laptopen om du någonsin skulle få för dig det

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikkk:

Tyckte inte att det var så mycket bloatware, mcafee och lite sånt, men inte så mycket annat onödigt!

Kan tillägga att det är lätt att uppgradera den också. Jag uppgraderade med en 2.5” ssd utan problem

Installerade om min lenovo ändå då jag föredrar en ren installtion visa USB stickan, funderar på att sätta in en av mina 850 Pro SSDer på 512GB men minnet får nog vara tills jag lessnar på prestandan

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

Det jag menade med att det bara sitter 1 ram minne i är att man brukar få lägre fps med 1 sticka
Här har du ett exempel på skillnaden mellan 1 ram minne vs 2 stickor https://www.youtube.com/watch?v=a0jb0hCMXfo
Jag menade inte specifikt The Witcher 3 utan spel rent alment så brukar Dual Channel ge något bättre fps i spel.
Har 1 minne i min nu men jag funderar på att byta minnet till 2st nya men jag tvekar samtidigt då jag tycker laptopen presterar över mimn förväntan då jag ansåg att laptop är inte till för att spela på då de blir varma och är " långsamma"
Här har du ett klipp på hur du plockar isär laptopen om du någonsin skulle få för dig det
https://www.youtube.com/watch?v=YoHfPc9fOlI

Ah, då begriper jag lite mer! ☺️👍
Jag har oxå alltid tänkt att stationär dator ger mer muskler för pengarna plus att det känts lite pluttigt att spela på en 15,6 tums skärm.
Men denna verkar ju va en bra allt-i-allo om man inte kräver det absolut värsta! Och det går såklart att plugga i en större skärm

Permalänk
Skrivet av fredrikkk:

Tyckte inte att det var så mycket bloatware, mcafee och lite sånt, men inte så mycket annat onödigt!

Kan tillägga att det är lätt att uppgradera den också. Jag uppgraderade med en 2.5” ssd utan problem

Skitbra ju!
Skönt att den verkar lätt att uppgradera efterhand oxå!