Kaffespill på dator - värt att lämna in på service?

Permalänk
Medlem

Kaffespill på dator - värt att lämna in på service?

Hej!

Spillde för en tid sedan kaffe på min XPS 13 från 2015. Tangentbordet har sedan dess slutat fungera ordentligt. Det som händer är att tangentbordet fungerar som det ska ett tag, säg att jag kan skriva i genomsnitt 200 ord. Efter det lyser tangentbordet upp, tangenterna slutar helt fungera och jag tvingas stänga av datorn. Efter en omstart (och efter att ha brutit strömmen) fungerar tangentbordet igen.

Ringde två lokala datorservicecenter för att se vad som kunde göras. Den ena påstådde att moderkortet var skadat och att det inte var lönt att ens titta på datorn. Den andra sade att problemet skulle kunna lösas med en rengöring.

Det jag undrar är om någon har varit med om något liknande, och om det är värt de 700 kronorna det kostar att lämna in datorn på en undersökning. Vem av servicepersonerna har troligtvis rätt helt enkelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av velva:

Hej!

Spillde för en tid sedan kaffe på min XPS 13 från 2015. Tangentbordet har sedan dess slutat fungera ordentligt. Det som händer är att tangentbordet fungerar som det ska ett tag, säg att jag kan skriva i genomsnitt 200 ord. Efter det lyser tangentbordet upp, tangenterna slutar helt fungera och jag tvingas stänga av datorn. Efter en omstart (och efter att ha brutit strömmen) fungerar tangentbordet igen.

Ringde två lokala datorservicecenter för att se vad som kunde göras. Den ena påstådde att moderkortet var skadat och att det inte var lönt att ens titta på datorn. Den andra sade att problemet skulle kunna lösas med en rengöring.

Det jag undrar är om någon har varit med om något liknande, och om det är värt de 700 kronorna det kostar att lämna in datorn på en undersökning. Vem av servicepersonerna har troligtvis rätt helt enkelt?

Ingen kan svare på noe slik uten å se inn i laptopen til hvor kaffet ha havnet. Sitter det kun på det første laget der elektronikken til tastaturet sitter, så kan det være kortslutning i selve den delen.

Kan du koble til en ekstern tastatur for å se dersom laptopen fungerer som normalt?

Kanskje en rengjøring eller bytte av det er tilstrekkelig eller så har det havnet helt ned på SSD/hard disk, GPU eller RAM og skaper tilfeldige feil etter en tid? En må åpne kabinettet på laptopen for å kunne si noe mer kvalifisert om hvor eventuelt problemet ligger og hvilken løsning som er best.

[EDIT: Ettersom det er du spillet kaffe, så kan du ikke regne med at dette vil gå reklamera eller få på garanti ettersom det er et handhavende feil fra brukeren (deg) og ikke gjennom tilvirkning (produsent). Du må regne med å betale for det hele, så det kan gå på mer enn bare avgiften på 700 kr. Det er opp til deg hva du finner er beste løsning.

Permalänk
Rekordmedlem

Vem som har rätt vet man inte innan det är undersökt, kaffet kan ju ha kladdat ner bara tangentbordet och då räcker det med en rengöring eller så har det runnit genom det och nått fler delar och orsakat elektriska skador men det går inte att se utan att öppna och undersöka.

Som sagt prova med ett externt tangentbord, ev kan du kanske också behöva koppla bort det interna tangentbordet, de brukar vara anslutna med en kabel så det är nog inte så svårt.
Du kan ju också försöka rengöra tangentbordet själv och om det inte funkar så använda externt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.