Permalänk
Medlem

Router hittar ej nätkabel

Hej

Hos mina föräldrar gick huvudsäkringen förra veckan medans de var borta och nu fungerar inte internet längre. Min telefon hittar routern men när jag öppnar webbläsaren står det att nätverkskabeln ej är ansluten till routern. Jag har testat att stänga av och sätta på, ta ut och sätta in kabeln och nog resettat hela routern men den hittar fortfarande inte kabeln. Kan verkligen jordfelsbrytaren slå ut en router och om inte, vad kan jag göra för att få igång den?

Routern är en Asus RT-N66U

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

@Vigge50: Vilken kabel är det som inte hittas, den som routern får internet via eller den som går från router till dator?
Prova att byta kablar och kolla så att alla inställningar är korrekta.
Kolla även om routern får ip-adress från leverantören.

Edit: Jordfelsbrytaren i sig skadar inte routern, men anledningen till att den utlöst kan göra det.

Permalänk
Rekordmedlem

Det behöver inte ens vara routern för enheten i andra änden på kabeln kan vara skadad, du bör prova med nått som garanterat fungerar för annars är det inte nån pålitlig felsökning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kan kanske vara så att tjänstefördelaren har pajat i samband med strömavbrottet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Vigge50: Vilken kabel är det som inte hittas, den som routern får internet via eller den som går från router till dator?
Prova att byta kablar och kolla så att alla inställningar är korrekta.
Kolla även om routern får ip-adress från leverantören.

Edit: Jordfelsbrytaren i sig skadar inte routern, men anledningen till att den utlöst kan göra det.

Jag använder min telefon så borde vara kabeln till routern eller modemet. Tyvärr så har jag inte så bra koll på hur det är kopplat då routern står i ett rum samtidigt som modemet är uppe på vinden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swed_Ghost:

Kan kanske vara så att tjänstefördelaren har pajat i samband med strömavbrottet.

Det var inte ett strömavbrott i området, bara vår jordfelsbrytare som gick pga utebelysning och ett helsike regn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Jag använder min telefon så borde vara kabeln till routern eller modemet. Tyvärr så har jag inte så bra koll på hur det är kopplat då routern står i ett rum samtidigt som modemet är uppe på vinden.

Skickades från m.sweclockers.com

Då bör du nog kolla modemet på vinden, kan vara så att det inte ens startat igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Då bör du nog kolla modemet på vinden, kan vara så att det inte ens startat igen.

Har varit uppe där och dragit ut strömkablarna, väntat någon minut och sen anslutit de igen, ingen skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Då routern uppenbarligen fungerar är det troligast kabel eller port på valfri enhet.
Vad får datorn/telefonen för IP-adress om någon?

När du skriver 'hittar' menar du att telefonen ansluter OK till den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Har varit uppe där och dragit ut strömkablarna, väntat någon minut och sen anslutit de igen, ingen skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Börja då med att kolla om routern får en ip-adress, får den ip är länken mellan modem och router ok.
Får den inte ip är antingen modemet skadat eller tappat inställningar alternativt att kabel mellan modem och router behöver bytas.
Jag förutsätter att du kopplat in alla kablar rätt och ordentligt när du gjort dina "återställningar", annars kolla på detta också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Då routern uppenbarligen fungerar är det troligast kabel eller port på valfri enhet.
Vad får datorn/telefonen för IP-adress om någon?

När du skriver 'hittar' menar du att telefonen ansluter OK till den?

Jag har inga problem att gå in på 192.168.1.1 för att göra inställningar på routern så det kan knappast vara routern som är trasig om inte just vid ingången för LAN.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Jag har inga problem att gå in på 192.168.1.1 för att göra inställningar på routern så det kan knappast vara routern som är trasig om inte just vid ingången för LAN.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingången för LAN?
Om modemet endast är ett modem skall routern kopplas via WAN porten, inte LAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ingången för LAN?
Om modemet endast är ett modem skall routern kopplas via WAN porten, inte LAN.

Jag vet inte exakt hur det är kopplat mellan modem och router, bara att det är exakt samma som de senaste åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Vigge50:

Jag vet inte exakt hur det är kopplat mellan modem och router, bara att det är exakt samma som de senaste åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Då får du en IPadress av routern, detta via Wifi och/eller LAN?
Vad får din dator/telefon för IP?
Kan du surfa runt på nätet med telefon? Om nej, kolla kabel mellan modem och router. Byt ut den också

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Då får du en IPadress av routern, detta via Wifi och/eller LAN?
Vad får din dator/telefon för IP?
Kan du surfa runt på nätet med telefon? Om nej, kolla kabel mellan modem och router. Byt ut den också

Jag kan inte surfa på telefonen om jag har den kopplat till wi-fi, måste slå av wi-fi och surfa över 4g.
Vad för IP-adresser bör jag kolla upp?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Vigge50:

Jag kan inte surfa på telefonen om jag har den kopplat till wi-fi, måste slå av wi-fi och surfa över 4g.
Vad för IP-adresser bör jag kolla upp?

Skickades från m.sweclockers.com

Speciellt den din dator får men också WAN i routern, kommer du åt routerns gränssnitt från dator?
Oavsett gör du det från telefonen, rätt?

Felet ligger i andra änden, alltså bakom routern.

Permalänk
Rekordmedlem

Logga in i routern via telefonen och läs av statusen på routerns wanport, har den ip eller inte ?
Jag tror iofs att det är fel på routern om den inte nås från lan och du inte får internetaccess via wifi från den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Logga in i routern via telefonen och läs av statusen på routerns wanport, har den ip eller inte ?
Jag tror iofs att det är fel på routern om den inte nås från lan och du inte får internetaccess via wifi från den.

Var hittar jag ifall wanport har någon IP?

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Vigge50:

Var hittar jag ifall wanport har någon IP?

http://i.imgur.com/dI51Lzu.jpg

Ska stå under 'internetstatus' men meddelandet uppe till höger säger att en kabel inte är ansluten!
Dubbelkolla dessa, byt mellan portarna. Kabeln ska normalt sitta i WAN.

Sitter det en kabel där redan, sätt nätverkskabel direkt från datorn i modemet. Vänta ca 10min först för en "macadresslåsning" att släppa, kan iofs vara längre.

Permalänk
Medlem

Kolla på din tjänstefördelare på vinden. Vilka lampor som lyser och vilken modell. Troligen den som pajat. Eller ingående porten (WAN) i routern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Var hittar jag ifall wanport har någon IP?

http://i.imgur.com/dI51Lzu.jpg

Den dumpen säger ju allt, du får ingen signal från modemet till routern, sen vad det beror på kan vara ett antal olika anledningar.
Om du redan kollat så att alla sladdar sitter som dom skall så får du prata din leverantör och se om dom kan få kontakt med modemet, det kan ju ha tagit skada vid strömavbrottet.
MAC-bindning bör inte vara problemet eftersom MAC-adressen inte ändras av att en enhet stängs ner.
Sladden mellan modem och router kan ha tagit skada.
Inställningar kan ha ändrats, både i modem och router, som gör att du inte får signal.

Permalänk
Medlem

Ett par saker du ska kolla:
1. Leta upp routern, kolla så rätt kabel är i rätt port. Porten du ska koppla till modemet/fiberkonvertern (eller vad ni har på vinden) är märkt "internet" / "WAN" och är oftast blå medans dom andra portarna är i regel gula eller (2-4 portar oftast).
Lyser det någon lampa brevid porten för WAN/INTERNET när kabeln är i? Testa anslut den porten till en annan port på router för att se om länk-lampan tänds (på asus brukar du ha lampor som är märkta 1-4, en för varje LAN port. Tänds dom så har du link). Får du inte link? Då är kabeln skadad eller enheten på anda sidan trasig, avstängd eller på annat sätt ej kontaktbar.

Gå upp på vinden, kolla så konverter är igång. Ta en bild på den när du endå är där.