Förlorar man något på att installera på annan disk än C?

Permalänk
Medlem

Förlorar man något på att installera på annan disk än C?

Korkad fråga möjligen men skitsamma... Funderar på om spel, program osv presterar bättre av att vara installerade på just systemdisken?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Korkad fråga möjligen men skitsamma... Funderar på om spel, program osv presterar bättre av att vara installerade på just systemdisken?

Nej.
I teorin kan det vara bättre att skilja systemdisken från program/spel disk då både systemet och program kan behöva läsa samtidigt.
Men numera med snabba SSD'er är det vilket som.

Den största fördelen med att ha spel på en separat disk är ju att om du installerar om systemet kanske du slipper ladda hem massor av GB av spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Nej.
I teorin kan det vara bättre att skilja systemdisken från program/spel disk då både systemet och program kan behöva läsa samtidigt.
Men numera med snabba SSD'er är det vilket som.

Den största fördelen med att ha spel på en separat disk är ju att om du installerar om systemet kanske du slipper ladda hem massor av GB av spelen.

Instämmer till 100%. Höll precis på att skriva ett mer eller mindre identiskt inlägg men du han före!

Permalänk
Medlem

Stort tack för era svar!!!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Under XP tiden så körde jag ett tag med windows på C: och flyttat program mappen/arna till D:
Dvs så att det blir D:\Program istället för C:\Program som kommer upp vid frågan var man vill installera program/spel

Jag hade problem med 4-5 olika program ett av dom var office kommer dock ej ihåg dom andra samt 1-2 spel (glömt vilka) och det var problem som tex gick bra o installera men gick ej att starta till funkade ok men nån enstaka funktion funkade inte alls.
Man fick då installera dessa prg under C: så funkade dom bra och det behövde inte ens vara installerat i windows program mapp utan det gick lika bra med tex C:\test bara det var under C: så funkade det men inte på nån annan drive än C:.

När jag läste runt om detta så hittade jag även en hel del liknande men även andra problem folk haft när dom installerat windows på annat än C: (och samma prg hade samma problem då dvs dom funkade bara om dom fanns på C:).

Det är troligen bättre idag men jag skulle gissa att det i vissa scenarion finns en del problem kvar.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666: idag har jag hela steam, gog och andra launchers på andra enheter än C inga problem med spel iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Under XP tiden så körde jag ett tag med windows på C: och flyttat program mappen/arna till D:
Dvs så att det blir D:\Program istället för C:\Program som kommer upp vid frågan var man vill installera program/spel

Jag hade problem med 4-5 olika program ett av dom var office kommer dock ej ihåg dom andra samt 1-2 spel (glömt vilka) och det var problem som tex gick bra o installera men gick ej att starta till funkade ok men nån enstaka funktion funkade inte alls.
Man fick då installera dessa prg under C: så funkade dom bra och det behövde inte ens vara installerat i windows program mapp utan det gick lika bra med tex C:\test bara det var under C: så funkade det men inte på nån annan drive än C:.

När jag läste runt om detta så hittade jag även en hel del liknande men även andra problem folk haft när dom installerat windows på annat än C: (och samma prg hade samma problem då dvs dom funkade bara om dom fanns på C:).

Det är troligen bättre idag men jag skulle gissa att det i vissa scenarion finns en del problem kvar.

Skulle tror att det snarare är värre idag. Eskalerat senaste ~10 åren tyvärr. Program och spel använder sig av %my documents% eller %apps% system-genvägarna istället för var man installerat. Otroligt korkat då filerna inte är mer skyddade där än vad de skulle vara i spel:\namn mappen.
Och vid ominstallation ställer till att man lätt glömmer inställningar/saves som lika gärna kunnat ligga i spel/program -undermappen.

Skrivet av HappyPie:

@grizzly666: idag har jag hela steam, gog och andra launchers på andra enheter än C inga problem med spel iaf.

Förutom saves och eventuella inställningar som många spel/program sparar i mappar under systemgenvägar. Aka C:\ om du inte pekat om alla symbol länkar till annan partition.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

@grizzly666: idag har jag hela steam, gog och andra launchers på andra enheter än C inga problem med spel iaf.

Samma här, kan bekräfta Origin & Battle.net också

Skrivet av Kotan:

Skulle tror att det snarare är värre idag. Eskalerat senaste ~10 åren tyvärr. Program och spel använder sig av %my documents% eller %apps% system-genvägarna istället för var man installerat. Otroligt korkat då filerna inte är mer skyddade där än vad de skulle vara i spel:\namn mappen.
Och vid ominstallation ställer till att man lätt glömmer inställningar/saves som lika gärna kunnat ligga i spel/program -undermappen.

Förutom saves och eventuella inställningar som många spel/program sparar i mappar under systemgenvägar. Aka C:\ om du inte pekat om alla symbol länkar till annan partition.

Jag har flyttat hela min användarmapp till D: för att slippa det där problemet.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Skulle tror att det snarare är värre idag. Eskalerat senaste ~10 åren tyvärr. Program och spel använder sig av %my documents% eller %apps% system-genvägarna istället för var man installerat.

Det var just det jag menade med.

Skrivet av grizzly666:

Under XP tiden så körde jag ett tag med windows på C: och flyttat program mappen/arna till D:

Dvs jag flyttade/ändrade "system genvägarna" i XP och om jag minns rätt så var det document/bild/video och program/temp mapparna jag flyttade.
Dvs hela användar mappen plus program mappen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jag har flyttat hela min användarmapp till D: för att slippa det där problemet.

Jo, också haft så förut, installerat så lite spel/program senaste åren så inte blivit av att göra det denna gång.

Men oavsett så är det så jävla korkad lösning (i min mening) av utvecklarna att spara inställningar/saves/progress i generella systemmappar (som svensson inte ens ser eftersom de är dolda+system).

Skrivet av grizzly666:

Det var just det jag menade med.
Dvs jag flyttade/ändrade "system genvägarna" i XP och om jag minns rätt så var det document/bild/video och program/temp mapparna jag flyttade.
Dvs hela användar mappen plus program mappen.

Jo du gjorde ju rätt då, eller du fick rätta till deras lathet. Och i dagens läge är ju utvecklarna ännu latare när det gäller var saves/progress osv ska sparas.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Skulle tror att det snarare är värre idag. Eskalerat senaste ~10 åren tyvärr. Program och spel använder sig av %my documents% eller %apps% system-genvägarna istället för var man installerat. Otroligt korkat då filerna inte är mer skyddade där än vad de skulle vara i spel:\namn mappen.
Och vid ominstallation ställer till att man lätt glömmer inställningar/saves som lika gärna kunnat ligga i spel/program -undermappen.

Det är värre ur synpunkten "default" om du är van vid att rota och flytta allt själv, men samtidigt behöver du inte rota igenom alla spelmappar efter dessa filer. Som andra föreslagit ovan, flytta istället din användarmapp till en plats du anser du har mer säkrat, och ta backup på bara den så får du med 99% av det.

Det sätt som man gör nu är fördelen att det inte är hårdkodat, utan %...% är en relativ genväg som du kan välja plats på, som sen fungerar oavsett program.

Detta gör också att man slipper ha tex:
Program
Progra~1
Progra~2
"Program Files"
"Program fFiles" (hade det då en mjukvara gjort ett typo i sin install)

Att man gick över till junctions och symboliska länkar gör också att du kan ha "Användare"/Dokument/Bilder och "Användare"/Bilder utan att få problem. Det sker genomskinligt. Detta gör också att man kan ha kvar de gamla XP länkarna och låta dem peka rätt, även i moderna OS.

Så idag är det helt klart fördel att inte ha allt på C: och det är rätt enkelt att flytta det mesta till var du vill ha det. Enda som behöver vara intakt är Windows och HAL (hårdvaru lagret) och Registret i sig. Dessa bör man ha på samma partition.

För okunnig dock, fungerar det så klart att bara låta allt vara på C: om man så vill.

Permalänk
Medlem

När ni säger D menar ni då en partition på en helt annan disk? Kör ni flera SSD i era riggar? Om C är en biffig SSD och D är en traditionell hårddisk påverkas skrivning/läsning för resurser som läggs på D negativt jämfört med C.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_S:

När ni säger D menar ni då en partition på en helt annan disk? Kör ni flera SSD i era riggar? Om C är en biffig SSD och D är en traditionell hårddisk påverkas skrivning/läsning för resurser som läggs på D negativt jämfört med C.

Skickades från m.sweclockers.com

I mitt fall menar jag nog båda alt.

I ena datorn är det separata diskar.
I andra är det en stor 1TB SSD som jag splittat så jag får enklare att hantera backup.

Sen ja, ingen här argumenterar emot att en HDD är långsammare än en SSD, men som frågan är skriven tolkar jag det som skild från systemdisken rent allmänt. Alltså inte en fråga om snabb vs långsam disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_S:

När ni säger D menar ni då en partition på en helt annan disk? Kör ni flera SSD i era riggar? Om C är en biffig SSD och D är en traditionell hårddisk påverkas skrivning/läsning för resurser som läggs på D negativt jämfört med C.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja och ja
en SSD för os och två för övriga program (spel). Har inga interna HD längre utan bara som USB diskar för backup och liknande.

Av någon konstig anledning så behöver jag inte lika mycket utrymme efter spotify och netflix som innan... så det enda som tar mycket plats idag är spel.

Edit:
samma sak i den bärbara första SSDn för os och den andra för övriga program, plockade ut CDspelaren och stoppade in en disk till istället.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.