Fedora förstörde min USB minne, HJÄLP!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Under din säng!
Registrerad
Mar 2013

Fedora förstörde min USB minne, HJÄLP!

Hej,

jag försökte skapa en Fedora installation USB på min Sandisk 32Gb och nu min Windows 10 dator känner inte igen USB minnet, då testade jag att stoppa in de i min gamla Windows Vista dator och den känner igen minnet men namnet på USB blev ANACONDA och när jag försökte formatera den blev max 9,70Mb det som var 32Gb förut.

Går det att fixa det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Reborn.swe:

Hej,

jag försökte skapa en Fedora installation USB på min Sandisk 32Gb och nu min Windows 10 dator känner inte igen USB minnet, då testade jag att stoppa in de i min gamla Windows Vista dator och den känner igen minnet men namnet på USB blev ANACONDA och när jag försökte formatera den blev max 9,70Mb det som var 32Gb förut.

Går det att fixa det?

Japp.
Windows egna diskpart brukar ordna det mesta.
Skrev en kort guide hur det funkar här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1541351-problem-med-at...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

Är antagligen ett filsystem på som Windows inte förstår. Om du tar bort det och skapar ett nytt då ska du se att allt utrymme kommer tillbaka.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/17418/windows-7-crea...

https://support.hp.com/se-sv/document/c03529139

Skickades från m.sweclockers.com

Länk till guide

WS: Antec P182B | FSP Aurum 500W | Asus P8Z77-V PRO | i5 3570k | 16GB DDR3 | GeForce 450GTS | Intel 320 80GB SSD | HDD 5TB | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2736W
HTPC: Compucase 8K01BS | Asus H87I-Plus | Intel i3 4330T | 8GB DDR3 | HDD 3TB | Arch Linux (x86_64) | LG 42LH3000
Server: Raspberry Pi 2 model B | 1GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

@Reborn.swe: Det är inte förstört utan har bara filer som Windows inte kan läsa. Windows har ett program som heter Diskpart som går att använda för att återställa minnet. Googla på det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Maj 2010
Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
~/
Registrerad
Dec 2005

Ditt USB-minne är inte förstört. Anledningen att Windows inte kan se det är att Fedora använder ett filsystem som Windows inte kan hantera.

Anaconda är förövrigt namnet på Fedoras installeringsprogram.

PRIME X370-PRO | R7 1700X | NH-D15 | 32GiB DDR4-2400 CL14 | 500GiB 850 EVO | 3TiB WD Red | 500GiB HDD | Nitro R9 Fury | SuperNOVA 750 G2 | Define S | MG279Q | HD650 | Ducky Secret | Ducky One 2 | Debian Sid

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Under din säng!
Registrerad
Mar 2013

Yo!

Det är inte första gång att jag skriver på forum och se sen att det jag hade skrivit inte kom ut, konstigt.

Ja... det som jag hade skrivit var det att jag stack in USB minne som hade problem och öppnade Fedora Media Writer och fick val att ta tillbaka original filsystem till minnet och det blev som vanligt igen "och alla blev lyckliga i sina dagar"

Tack alla som tog sin tid och svarade på tråden, ni är bäst!