Datorn startas om konstant innan bios ljudet

Permalänk
Medlem

Datorn startas om konstant innan bios ljudet

Hejsan nu har jag tröttnat på detta! Min dator har börjat bete sig som ett "lotteri" ibland kickar den igång, ibland startas den om konstant innan ens bios har hunnits ladda upp vid uppstart.. Och datorn kan hålla på så i 20 min innan den kickar igång.. Dessutom nollställs hela bios efter dom omstarten.. sjukt irriterade problem.. har bytt ram, har kopplat ut usb, kopplat ut alla diskar förutom ssd med windows på, kopplat även ut mina gpu men problemet kvarstår... håller mitt moderkort på att dö?? Bios batteriet är helt dessutom, testat ta ut den men problemet kvarstår.. :/ någon som känner igen detta? Hjäälp!! Vågar inte stänga av datorn för då kommer den bete sig så igen.. vill påpeka dock att när jag väl är inloggad i windows och startar om systemet då kickar datorn igång normalt..
Snälla Hjälp en tokig och förvirrad man!

Moderkort: gigabyte ga-z97x-gaming 3
CPU: i7 4790K (stock)
Nätagg: evga 700B (hyfsat nytt)

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

@CreativeX:
Kan vara nätdelen som håller på att dö, och inte alltid orkar dra igång datorn.
Så om du har möjlighet prova med en annan.

Med tanke på att UEFI/BIOS nollställs, kan det även vara CMOS batteriet som är slut, fast den ska inte bete sig så då, utan det ända som sker är att UEFI/BIOS nollställs, samt att det varnas att bl.a tiden (klockan) är fel.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@redmike:
Kan vara nätdelen som håller på att dö, och inte alltid orkar dra igång datorn.
Så om du har möjlighet prova med en annan.

Med tanke på att UEFI/BIOS nollställs, kan det även vara CMOS batteriet som är slut, fast den ska inte bete sig så då, utan det ända som sker är att UEFI/BIOS nollställs, samt att det varnas att bl.a tiden (klockan) är fel.

Men mitt nätagg ör inte så gammalt lite över 1 år , kan det verkligen vara det? Angående batteriet så verkar den fungera då klockan, datum är ej nollställt, bara biosen som nollställs

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

@CreativeX:
Klockan styrs av CMOS (dvs. UEFI/BIOS) så om den inte återställs, vad är det för inställningar som återställs?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@redmike:
Klockan styrs av CMOS (dvs. UEFI/BIOS) så om den inte återställs, vad är det för inställningar som återställs?

Alla inställningar nollstölls till fabrik, testade att flasha biosen till senasre bios,men problemen kvarstår och dessutom så backar den biosversionen till den äldre versionen.. börjar bli skogstokig.. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

@CreativeX:
Enda gångerna jag har varit med om att en dator beter sig på det viset, är när jag har gjort inställningar som inte alls gillas, så det görs en automatisk reset av UEFI/BIOS tillbaka till standard inställningarna.

Så prova att köra med standard inställningarna, och se om problemet kvarstår.

Sen angående nätdelen, det kan vara den, även fast den är relativt ny.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@redmike:
Enda gångerna jag har varit med om att en dator beter sig på det viset, är när jag har gjort inställningar som inte alls gillas, så det görs en automatisk reset av UEFI/BIOS tillbaka till standard inställningarna.

Så prova att köra med standard inställningarna, och se om problemet kvarstår.

Sen angående nätdelen, det kan vara den, även fast den är relativt ny.

Problemet kvarstår vid standard inställningarna med, ska testa att resetta cmos med hjälp av en skruvmejsel , men om problemet kvarstår då vet jag ej.. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Jag har haft liknande problem förr med ett nätagg. Men det var inte agget självt utan kablarna som var sådär.
Har du någon strömkabel till norsbryggan (CPU delen) som är väldigt böjd eller följer en rätt snäv bana?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Jag har haft liknande problem förr med ett nätagg. Men det var inte agget självt utan kablarna som var sådär.
Har du någon strömkabel till norsbryggan (CPU delen) som är väldigt böjd eller följer en rätt snäv bana?

Alltså själva CPU kabeln ligger och vilar på kylningen (cooler master hyper 212 evo) och ja den är som en banan, kanske lite värre , kollade lite på dom andra kablarna och såg nu att jag har en ledig plats för den lilla "P4" kabeln som inte är isatt.. har den någon betydelse överhuvudtaget ? Här länkar jag bild https://imgur.com/a/WSAwUgP Och ja det ser lite stökigt ut i kablarna, minns inte när jag senast rensade datorn från damm haha

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk

Drar ett långskott och frågar om du mot förmodan har ett extra bios batteri hemma? Från ett äldre moderkort eller så

Testa med det isf

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Drar ett långskott och frågar om du mot förmodan har ett extra bios batteri hemma? Från ett äldre moderkort eller så

Testa med det isf

Du det var ingen dum ide.. Jag kom på att jag har ett hyfsat gammalt moderkort (innan jag uppgraderade till nuvarande) som ligger hemma.. Kanske borde testa att byta ut batteriet, batteriet borde väl fungera trots att den inte har används på länge ?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Drar ett långskott och frågar om du mot förmodan har ett extra bios batteri hemma? Från ett äldre moderkort eller så

Testa med det isf

Det hjälpte inte... datorn spökar återigen ..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Jag kopplade ut ALLT även SSD med systemet på.. Och problemet kvarstår, jag är nog villig att tro min nätagg håller på att ge upp...

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Eh..den där P4 skall nog vara i. Den är väl en del av ATX standardförsörjningen?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

kollade lite på dom andra kablarna och såg nu att jag har en ledig plats för den lilla "P4" kabeln som inte är isatt.. har den någon betydelse överhuvudtaget ?

Den är rätt viktig ja, den ger extra ström till moderkortet. Utan den kan moderkortet mycket väl ha problem att starta, och det finns ingen som helst anledning att inte ha den inkopplad. 20-pin är en relik från förr, 24-pin har varit standard sen ~15 år tillbaka.

4-pin kontakten är tänkt att haka i den stora 20-pin kontakten, så du behöver troligtvis dra ur den stora och sätta i båda samtidigt för att få i dem ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Den är rätt viktig ja, den ger extra ström till moderkortet. Utan den kan moderkortet mycket väl ha problem att starta, och det finns ingen som helst anledning att inte ha den inkopplad. 20-pin är en relik från förr, 24-pin har varit standard sen ~15 år tillbaka.

4-pin kontakten är tänkt att haka i den stora 20-pin kontakten, så du behöver troligtvis dra ur den stora och sätta i båda samtidigt för att få i dem ordentligt.

Har samma problem oavsett om den är i eller ej, antigen är moderkortet kasst, eller så håller mitt nätagg på att ge upp.. Suurt... :/

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Drar ett långskott och frågar om du mot förmodan har ett extra bios batteri hemma? Från ett äldre moderkort eller så

Testa med det isf

Jag tankade ner Open Hardware Monitor bara för att kolla mer eller mindre mina voltages, och jag såg att VBat är på jätte låg volt "0,072V" . När jag läser på olika forum så säger folk att det ska vara minst 3V ? Och det får tydligen ej vara under och inte Över.. Och jag har 0,072V , här är en bild: https://imgur.com/a/g4jHkoC

Och vad jag vet så är VBat bios batteri? Grejen är att jag bytte batteri från mitt gamla moderkort. Kan det vara så att bios batteriet från mitt gamla moderkort kan vara för "gammalt" och också slitet ? Vill påpeka att det var jätte länge sen jag använde förra moderkortet. Kan det vara VBat som är felet? (för låg spänning) ?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Vill påpeka att det var jätte länge sen jag använde förra moderkortet. Kan det vara VBat som är felet? (för låg spänning) ?

Fullt möjligt, köp ett nytt på te.x Kjell & Co, kostar inte många kronor.
Om jag inte missminner mig så är CMOS batteri ett 2032.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med en Core2Duo propp. Det var processorn som var defekt i mitt fall :/
Prova även att ta ut ram minnet, ett åt gången.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Jag hade samma problem med en Core2Duo propp. Det var processorn som var defekt i mitt fall :/

O gud defekt CPU är ju mardröm.. Jag vill påpeka att min i7 4790K är strax över 1 år gammalt och ej slitet.. Ja vill inte tro att min CPU är defekt :/ Finns det något sätt som man kan testa CPU om den är defekt? Göra någonslags Stresstest/felsökning?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

O gud defekt CPU är ju mardröm.. Jag vill påpeka att min i7 4790K är strax över 1 år gammalt och ej slitet.. Ja vill inte tro att min CPU är defekt :/ Finns det något sätt som man kan testa CPU om den är defekt? Göra någonslags Stresstest/felsökning?

Bästa är om du kan testa med en annan CPU. Du kan även kolla om någon pin på sockeln är böjd/tillplattad. Kan vara svårt att se, så kolla noga! Prova även utesluta ram minnet.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Bästa är om du kan testa med en annan CPU. Du kan även kolla om någon pin på sockeln är böjd/tillplattad. Kan vara svårt att se, så kolla noga! Prova även utesluta ram minnet.

i7 4790K har inga pins, det är plan yta som "chip" om man säger så det är nog inte det. Sen så har jag aldrig haft problem med datorn för ens någon vecka tillbaka :/

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

@CreativeX: Det är på moderkortet man får kolla Okej, ja då borde det ju inte vara det heller. Du har inte plockat loss processorn? Var försiktig om du gör det, man böjer pinsen väldigt lätt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Har du 8pins kontakten monterad uppe i vänstra hörnet å finns ju ingen anledning att inte sätta tillbaka 4pinnaren åxå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

Har du 8pins kontakten monterad uppe i vänstra hörnet å finns ju ingen anledning att inte sätta tillbaka 4pinnaren åxå.

Skickades från m.sweclockers.com

Har fungerat utmärkt utan 4pin, men kopplade in den också för några dagar sen men utan några effekter. Jag bytte ut batteri från ett gammalt moderkort och har samma problem också.. Men råkade märka en sak via Open Hardware Monitor, att batteriet har EXTREMT låg spänning än vad den borde ha enligt massa forum.. Har inte kollat hur mkt Voltage min "originala batteri har" men ska nog kolla upp det också. Återkommer med svar. För att om båda batterier har extremt låg batteri spänning så då betyder det att det kan vara batteriets fel... Frågan är bara om ett batteri kan orsaka så mycket problem.

God Jul

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Hej!

Hur har det gått? Jag sitter med ett liknande, oberäkneligt problem att ibland visar bildskärmen; "DP No Signal" när jag startar datorn och efter det fastnar datorn i en 4-5 sekunders auto-reboot loop utan att kunna posta BIOS. Inga F-panel funktioner reagerar, så jag tvingas slå av/på nätagget. Sen kan datorn boota/reboota och fungera som den ska. (Det senaste jag gjort är att installera 3st RGB fläktar med Corsair Link och märkte strul med alla övriga USB enheter, men efter lite rensning så fungerar allt jag behöver)

För mig är det lätt att komma runt problemet genom att slå av/på nätagget om booten loopar, men följer gärna upp hur det går för dig utifall det är något även jag skulle kunna dra nytta av..

Visa signatur

Intel Core i7 9700K @5Ghz | Noctua NH-D15 Chromax | Asus ROG Strix Z390-f | Asus ROG Strix RTX2080 Gaming OC
HyperX Fury 32Gb DDR4 | 2x Samsung 850 Evo 250Gb | Crucial MX500 1Tb | Fractal Design Define C TG Dark
EVGA Supernova G2 750W | 27" ROG PG278QR | Corsair K70 RGB | Logitech G Pro Wireless