Har inte SVT-play och TV4-play Dolby-ljud ?

Permalänk
Medlem

Har inte SVT-play och TV4-play Dolby-ljud ?

Hej
När jag först preumererade på Netflix, så hade jag inget Dolby eller DTS-ljud.
Jag blev mycket besviken.
Ringde upp Netflix och frågade.
Dom sa att man kan bara få Dolby/DTS-ljud om man laddar ner deras APP.
Jag gjorde det och nu har jag Dolby/DTS på varenda film.
Anser att ljudet är väl så viktigt som bilden.
Någon som vet...?

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Inaktiv

~$ mpv https://www.svtplay.se/video/20305230/jalla-jalla Playing: https://www.svtplay.se/video/20305230/jalla-jalla (+) Video --vid=1 (*) (h264 1280x720) (+) Audio --aid=1 (*) 'DASH audio' (aac 2ch 48000Hz) (external) Subs --sid=1 --slang=sv 'vtt' (webvtt) (external) AO: [pulse] 48000Hz stereo 2ch float VO: [gpu] 1280x720 yuv420p (Paused) AV: 00:00:10 / 01:28:44 (0%) A-V: 0.000 Cache: 42s+14MB

Permalänk
Medlem

dom har ju inte ens 1080p..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Förstår inte vad Netflix har med rubriken att göra.
Svtplay är i stereo (vilket mycket väl kan vara "Dolby" eftersom det finns flera olika Dolby-format som inte är surround) i marknätet sänds det med DD 5.1 om källmaterialet har det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Nu är det inte frågan om vad som sänds i marknätet.
Det handlar om vad man kan hitta på nätet och där finns SVT-play och TV4-play mm.
Man tar emot signalen via bredbandskopplingen, typ 100 MB och mer.
Visserligen står det på recivern "Stereo", men signalen orkar inte ens driva en subb, rena skitljudet.
Därför undrade jag om dom nämnda playkanalerna har någon APP som man kan ladda ner, så som jag fick göra med Netflix.....
som dessutom sänder 1080P ock även 4K !!!plus Riktig dolby 5.1 och DTS

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

dom har ju inte ens 1080p..

Det är nog inte så konstigt eftersom de valde att prioritera bildhastighet med 720p istället för 1080i för sändningarna.

Permalänk
Avstängd

Har du testat att köra dolby Pro logic (2)? Vet inte om de har det men då borde du få hyfsat surround i alla fall.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hawk:

@mrqaffe:
Nu är det inte frågan om vad som sänds i marknätet.
Det handlar om vad man kan hitta på nätet och där finns SVT-play och TV4-play mm.
Man tar emot signalen via bredbandskopplingen, typ 100 MB och mer.
Visserligen står det på recivern "Stereo", men signalen orkar inte ens driva en subb, rena skitljudet.
Därför undrade jag om dom nämnda playkanalerna har någon APP som man kan ladda ner, så som jag fick göra med Netflix.....
som dessutom sänder 1080P ock även 4K !!!plus Riktig dolby 5.1 och DTS

Då blir svaret att det inte finns.
Du skrev inte heller nått om att du bara undrade om playkanler i frågan och om du bortser från play så finns det iptv som använder diskret surroundljud.

Vad som driver din sub är din dekoder och har inget direkt samband med vilka ljudformat som insignalen har, .1 i 5.1 är inte en subkanal utan .1 är LFE. sub och lfe ät inte samma sak och det är upp till dekodern att hantera dem och de flesta dekodrar kan utan problem driva en sub utan att den får in en lfe kanal från signalkällan, det handlar om att dekodern inte är konfigurerad som du vill om du vill att suben ska spela när lfe kanalen inte är aktiv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Har du testat att köra dolby Pro logic (2)? Vet inte om de har det men då borde du få hyfsat surround i alla fall.

Jo då, jag köpte den första DOLBY apparaten 1985, en Yamaha DSP1.
Den hade inte prologic, så jag fick använda TV´n ljud som mittkanal, men f*n va häftigt det var. ( Läs över 34 år sedan )
Glömmer aldrig "wow effekten" från filmen "Top Gun (1986) "när grabbarna gick in på nattklubben....!

Det gick ett par år och så kom Yamaha DSP-E300, med Dolby Prologic ( mittkanalen tillkom för dialogen.)
Jag köpte en sådan. Man var tvungen att ha separeat preamp förstärkare och slutsteg.

Men min nyaste Reciver ( Marantz NR1509 ) har inte stöd för dessa format, tyvärr, men har ett fantastiskt härligt ljud.
Netflix har kanonljud, om man inte är audiofil, vilket jag har varit, men är inte det längre.

Kan tillägga att min högtalaranlägning kostar över 40.000

Köpte min första CD-spelare 1983, det fanns fyra titlar att köpa på bengans..
Jag har lagt emorma pengar på HiFi.

Slutligen, så vill jag bara ha Riktig Dolby 5.1 och DTS på Playkanalerna vi bredband.
"diskret surroundljud" vär inget för mig.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Hedersmedlem

*Ohjälpsamma inlägg raderade*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

SVT strömmar inte Dolby på webben. Vill du spela in program och titta i efterhand med 5.1-ljud (där det finns) får du spela in TV-sändningarna. SVT har valt att inte utveckla någon separat tjänst för iOS/tvOS/Android/Android-TV/WebOS/Tizen o.s.v. Webbläsarna har begränsat stöd för multikanalsljud och ljudavkodare, bara Edge har stöd för Dolby Digital och Dolby Digital Plus. Dessutom måste SVT betala licenspengar för att få göra en app med Dolby Digital/AC-3-stöd. För dem finns det alltså inte riktigt någon drivkraft att börja skicka ut Dolby Digital/Dolby Digital Plus då det kräver en egen (extra) videoström och omkodning i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Efterfrågan är ganska liten. Det är en relativt liten klick människor i stugorna som sitter med ett fullt uppkopplat surroundsystem. De flesta kör med inbyggda ljudet i TVn eller en liten soundbar. De flesta tittare bryr sig inte så mycket, eller vet knappt vad det är, därför prioriteras det inte i tjänsterna.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hawk:

Jo då, jag köpte den första DOLBY apparaten 1985, en Yamaha DSP1.
Den hade inte prologic, så jag fick använda TV´n ljud som mittkanal, men f*n va häftigt det var. ( Läs över 34 år sedan )
Glömmer aldrig "wow effekten" från filmen "Top Gun (1986) "när grabbarna gick in på nattklubben....!

Det gick ett par år och så kom Yamaha DSP-E300, med Dolby Prologic ( mittkanalen tillkom för dialogen.)
Jag köpte en sådan. Man var tvungen att ha separeat preamp förstärkare och slutsteg.

Men min nyaste Reciver ( Marantz NR1509 ) har inte stöd för dessa format, tyvärr, men har ett fantastiskt härligt ljud.
Netflix har kanonljud, om man inte är audiofil, vilket jag har varit, men är inte det längre.

Kan tillägga att min högtalaranlägning kostar över 40.000

Köpte min första CD-spelare 1983, det fanns fyra titlar att köpa på bengans..
Jag har lagt emorma pengar på HiFi.

Slutligen, så vill jag bara ha Riktig Dolby 5.1 och DTS på Playkanalerna vi bredband.
"diskret surroundljud" vär inget för mig.

Jo, visst hade det förstås varit trevligt med bättre kvalitet men SVT har inte prioriterat det så det är inte så mycket vi kan göra åt det.

Å andra sidan borde du inte underskatta Pro Logic 2. Det innebär 5 distinkta (diskreta) kanaler utan direkta begränsningar. Ett stort steg upp från gamla Pro Logic som bara gav mycket begränsad mono i bakkanalerna. Det hjälper dock inte dig om din förstärkare inte stöder formatet förstås. Men vad jag kan se (här) så gör den det.

Permalänk
Medlem

@snajk: Är man entusiast så är ju en TV-mottagare lösningen, då kan du spela in sändningar med AC-3 från SVT och TV4-gruppen, titta på livesändningar o.s.v. Vet inte hur bra HDHomeRun-programvaran (tyvärr kräver den också prenumerationsavgift, 5.1-ljud stöds dock) är för t.ex. Windows, men en nätverksbaserad mottagare är nog det som är mest flexibelt idag. Silicondusts enheter är ju bara bra för s.k. fria kanaler också, men det finns ju andra enheter som stödjer CI/CA-modul. Vad kan det kosta? 1000-2500 kr kanske.

Att SVT inte trycker ut 5.1-ljud över webben och sina appar är för att alla plattformar inte stödjer det i dagsläget, ett argument för att införa det vore ju dock att relativt lite av det de sänder har 5.1-ljud. Fortfarande nya omkodningar och mer jobb dock. Cmore-appen (alltså TV4as betaltjänst) vet jag inte vad den stödjer, där kan jag tycka att stöd bör finnas – tjänsten kostar ju 139 kr/m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

dom har ju inte ens 1080p..

TV4 Play har 1080p material, däremot om det är uppskalat från 720p låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

TV4 Play har 1080p material, däremot om det är uppskalat från 720p låter jag vara osagt.

TV4 producerar och sänder i 1080i, så det är inte uppskalat från 720. Däremot är det deinterlaceat till 25fps. Mycket material idag är redan filmat progressivt, så där kan man säga att det är native 1080p25. Men på vissa program tappar man framerate från 50 till 25. Även SVT play kör 25fps på sin on-demand. Där har de inte skalat ner upplösningen på något vis, utan enbart slängt bort hälften av alla frames.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Numera så tittar jag aldrig på tv enligt tablåerna !

@Nioreh83: Hej
Tack för svaren.

Numera så tittar jag aldrig på tv enligt tablåerna.

Är det något program som jag vill se, så tar jag det via bredband SVT-play och övriga Playkanaler.

Hade det funnits en tjänst att abbonerra på som man fick Dolby 5.1, så hade jag gärna köpt den tjänsten, men det finns väl ingen sådan tjänst.

jag är mycket dissatisfied på både TV1-2 och TV4 mm, som inte kan fatta att det kanske ändå finns rätt många som sakanar det äkta Dolby-ljudet, på PlaykanalernaJag
Har kvar min Yamaha dolby Pro Logic 2 avkodare, men frågan är hur man skall koppla in den....

OK, visst kan jag spela in program på min dekoder från Bredbandsbolaget i äkta dolby Inbyggd hårddisk), men då är ju frihen helt borta.

TV skall vara enkelt, slippa följa tablå-TV.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

TV-direktsänt eller ionspelat på BBB-digitalbox

@Hawk:

Jag struntar i om det är dolby eller inte. Jag ger upp.
Om man prenumererar på Netflix så får man i vart fall riktit ljud inkl DTS/Dolby 5.1

Om jag bara visste hur man skall koppla in min min Dolby Pro Lopcic 2 kodare, den har stått och dammat i över tio år nu.
Den har inga preamamp och inga slutsteg..

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Du behöver inte koppla in något för Dolby ProLogic, din Marantz har Dolby ProLogic II och säkert något annat format för att trycka ut ljud i alla högtalare.

God jul!