Intel Xeon W-3175X med 28 kärnor prislistas hos europeiska återförsäljare

Permalänk
Melding Plague

Intel Xeon W-3175X med 28 kärnor prislistas hos europeiska återförsäljare

Intels entusiastprocessor Xeon W-3175X avtäcktes med löfte om lansering i december. Nu skymtas processorn hos flera återförsäljare, tillsammans med prislapp norr om 40 000 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Min spåkula förutspår att Intel får skynda sig så de hinner sälja några innan AMD släpper sin egen 28C/48T-processor för en bråkdel av priset.

Oj, min spåkula är nog trasig. TR 2990WX är ju redan lanserad, kostar mindre än hälften så mycket och har fler kärnor.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv

Beställde en direkt, slängde på 512GB ram, några nvidia Quadro och lite lullull, det gick på strax över 400 000kr. Men nu är jag kung i baren med min desktop tills kronfogden kommer på besök.
Nå den mest extrema blir självklart väldigt dyr, det kan dock vara en rejäl prisskillnad på de om bara köper en liten sämre som 24 core. Sedan skulle jag tro att processon säljs mycket till företag.Och för dessa blir cpun ej så dyr emot allt annat, för vissa cadprogram kostar långt över 30 000kr/st per år att hyra.

Permalänk
Avstängd

Beställde en sådan cpu och en kille från lyxfällan så han kunde fixa till min ekonomi efter köpet.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom kommer med någon överklockningsbar processor med färre än 28 kärnor typ 8,10 eller 16 eller så, för det var denna plattform jag såg framför mig för en sådär 7-8 år sen när man såg framtida hedt plattformar (Skylake) inte den nedbantade x299 men känns väldigt sent att komma med den nu när skylake är i slutfasen av sin livscykel

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ase:

Hoppas dom kommer med någon överklockningsbar processor med färre än 28 kärnor typ 8,10 eller 16 eller så, för det var denna plattform jag såg framför mig för en sådär 7-8 år sen när man såg framtida hedt plattformar (Skylake) inte den nedbantade x299 men känns väldigt sent att komma med den nu när skylake är i slutfasen av sin livscykel

LGA 2018P känns inget för de mindre processorerna, men det finns en annan hedt för dem. När jag såg en prototyp av detta moderkort för länge sedan så hade det stöd för dubbla nätagg, troligen att man då kan ha en i redundans, vilket är skitbra. Men oj vad priserna sticker iväg.
Undra hur stor andel av nördarna här på forumet som har redundans på nätdelar till deras desktop och inte serverdator? Man kan nog avrunda det till 0%.

Permalänk
Medlem

Ingår Intels nya stock kylare (Hailea HC-1000B) i detta priset?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

ojojoj fyra såna och överklocka till 5ghz då kan man verkligen spela minecraft och wow

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

, för vissa cadprogram kostar långt över 30 000kr/st per år att hyra.

För att inte tala om beräkningsprogram som utan problem ligger på > 500 kSEK per år.

Permalänk
Medlem

Det här var en extremt saftig prislapp, speciellt med tanke på att AMD i segmentet erbjuder fler kärnor till ett lägre pris och det är det som är extremt viktigt i segmentet, inte högst FPS i spel, så det här känns som en mycket barnslig och obegriplig lansering faktiskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ifrågsasätter att det finns något med denna som är "entusiast"-inriktat.

Permalänk
Avstängd

Haha vilket skämt!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Med dom priserna kan man lika gärna köpa en Epyc Rome server och fjärrstyra från sin Chromebook. Minneskostnaden som är den största delen är iaf samma för båda plattformarna.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

För att inte tala om beräkningsprogram som utan problem ligger på > 500 kSEK per år.

Vad är det som föranleder detta pris?
Låter ju galet men så är det en galen värld vi lever i också!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serdyllon:

Ifrågsasätter att det finns något med denna som är "entusiast"-inriktat.

Wccftech kallade den för "marketed as an ultra-enthusiast and premium processors"
https://wccftech.com/intel-xeon-w-3175x-28-core-cpu-pricing-l...

Och det är lite på samma sätt som 9900k, är det en entusiast cpu? Ja det är en cpu som många entusiaster har i någon i sin dator, men de som enbart har denna cpu och inte nyttjar fler cpuer i sina laster går emot att köra med svenssonprylar som bara klarar av svenssonmjukvaror.

Problemet med diskussioner kring den mest välrustade modellen i en serie är att det ej säger så mycket.
Om en maxutrustad iPhone, Samsung s10 går på strax under 20 000kr, en maxad Macbook pro går på nästan 80 000kr är egentligen inte så relevant. Utan det intressanta är mer normalutrustade som också är svindyra.
Så jag är nyfiken på riset på 24 core modellerna. Jag vet hur många ställen som helst där de skulle vara ett grym alternativ. För att nämna en så ta en terminalklient, 24 core beror på vad man göra klarar fint av 24 användare, 6GB ram åt varje (144GB) och man pratar här om en cool terminalserver som skulle kunna göra en hjälten i klassen, då man kan bjuda in de allihopa samtidigt. (terminalserver är både ram och cpu-besparande, så 1 core per användare är ej så dåligt som det låter)

Permalänk
Medlem

Ärligt talat hade jag väntat mig betydligt högre priser, men det är väl enbart för att man har RTX-lanseringen i färskt minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Våra pissdatorer på jobbet kostar 80k styck om året i licenspengar. Då sitter det hårdvara för ca 3k i de billigaste..
Så vad hårdvaran kostar är inte så noga i många fall, då licenserna är det som "kostar".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryzer:

Våra pissdatorer på jobbet kostar 80k styck om året i licenspengar. Då sitter det hårdvara för ca 3k i de billigaste..
Så vad hårdvaran kostar är inte så noga i många fall, då licenserna är det som "kostar".

Skickades från m.sweclockers.com

Ja inom företagssammanhang kan allt vara dyrt. Vet att vi betalar drygt 1500kr/mån för en 2core + 4GB ram maskin i molnet som ej gör så mycket mer än att den måste finnas på samma sätt som de större och molnleverantören kan ta betalt. Inga programvaror mer än en windows server ingick, jag stör mig som tusan på detta pris.

Så jag skulle vilja kalla den för en företags-cpu. De flesta delar upp cpuer i server/desktop, men indelningen företag tycker jag borde finnas. Där denna är tokdyr för en konsument, men fullt möjligt köpbar till företag. Rent skattemässigt så köper företag utan arbetsgivaravgift, inkomstskatt, moms etc och det blir inte så mycket pengar ändå.
Problemet är priset på det andra utrustning, men går ram och ssd ner i pris så är det ej så farligt med dyra cpuer. (totalbeloppet gäller)
*edit*
Bakom 2 core @ 4GB ram maskinen för 1500kr/mån, så ligger det såklart high availability bakom. Flera servrar som ser till att den verkligen snurrar, flera olika internetleverantörer, flera olika strömsätt, troligen ett stort batteribackup med dieselaggregat etc.. D.v.s en massa kostnader som de ej nämner och man ej vet..
Min poäng är att utrustning är dyrt inom företag och denna cpu då inte är så extrem kostsam.

Permalänk

Asus moderkort och en xeon såg ut till att va en schysst kombo.

Hur mycket man än vill lägga vantarna på det så vet jag inte hur jag ska motivera de

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Medföljer den där unika proppen till proppskåpet? Spik, eller vad den hette? 🤔😂

Med tanke på vad W-3175X är för något så är den väldigt billig.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Vad är det som föranleder detta pris?
Låter ju galet men så är det en galen värld vi lever i också!

Relativt få som köper programmen och stora utvecklingskostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Våra pissdatorer på jobbet kostar 80k styck om året i licenspengar. Då sitter det hårdvara för ca 3k i de billigaste..
Så vad hårdvaran kostar är inte så noga i många fall, då licenserna är det som "kostar".

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av anon159643:

Ja inom företagssammanhang kan allt vara dyrt. Vet att vi betalar drygt 1500kr/mån för en 2core + 4GB ram maskin i molnet som ej gör så mycket mer än att den måste finnas på samma sätt som de större och molnleverantören kan ta betalt. Inga programvaror mer än en windows server ingick, jag stör mig som tusan på detta pris.

Så jag skulle vilja kalla den för en företags-cpu. De flesta delar upp cpuer i server/desktop, men indelningen företag tycker jag borde finnas. Där denna är tokdyr för en konsument, men fullt möjligt köpbar till företag. Rent skattemässigt så köper företag utan arbetsgivaravgift, inkomstskatt, moms etc och det blir inte så mycket pengar ändå.
Problemet är priset på det andra utrustning, men går ram och ssd ner i pris så är det ej så farligt med dyra cpuer. (totalbeloppet gäller)
*edit*
Bakom 2 core @ 4GB ram maskinen för 1500kr/mån, så ligger det såklart high availability bakom. Flera servrar som ser till att den verkligen snurrar, flera olika internetleverantörer, flera olika strömsätt, troligen ett stort batteribackup med dieselaggregat etc.. D.v.s en massa kostnader som de ej nämner och man ej vet..
Min poäng är att utrustning är dyrt inom företag och denna cpu då inte är så extrem kostsam.

Är det så jäkla dyrt med licenspengar alltså? Vad exakt är det man betalar för? Extra support eller får man sköta sånt själv och snällt skicka in dollares eller kommer Bill Gates ut och fixar datorn om det är något fel? På mitt förra jobb använde vi någon gammalt skräp till maskinerna men den fungerade iaf. Tror det var en engångskostnad också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

@ClintBeastwood: Det beror på vilka mjukvaror man pratar om, men så fort man går utanför mainstream så skenar priserna iväg. Man kan kalla mjukvaruföretagen för giriga, men de går inte alltid så ekonomisk bra.
Den största orsakerna till utgifter är personalkostnader och är det små volymer så blir priserna höga.
Att köpa ett enklare program så kostar arbetstid mycket, standard idag typ oavsett jobb är runt 1000kr/h, en hantverkare etc tar också nästan denna summa.

Hela IT system förändras just för detta till att bli megastora cloudtjänster. Då får de ner licebspriser och antal arbetstimmar.

Permalänk
Medlem

Wohahahaha... Detta är den "5GHz all core turbo 28 core CONSUMER CPU" som Intel sa att de skulle släppa. De ordbajsar ju bara... detta är ju på inget sätt en konkurrent med Threadripper... De är helt olika segment, kunder osv. Intel visar att de är så reaktionära och ogenomtänkta som de framstod som.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

@ClintBeastwood: Det beror på vilka mjukvaror man pratar om, men så fort man går utanför mainstream så skenar priserna iväg. Man kan kalla mjukvaruföretagen för giriga, men de går inte alltid så ekonomisk bra.
Den största orsakerna till utgifter är personalkostnader och är det små volymer så blir priserna höga.
Att köpa ett enklare program så kostar arbetstid mycket, standard idag typ oavsett jobb är runt 1000kr/h, en hantverkare etc tar också nästan denna summa.

Hela IT system förändras just för detta till att bli megastora cloudtjänster. Då får de ner licebspriser och antal arbetstimmar.

Fast vad betalar man för? Förstår om det är något jobb där någon skriver ett eget program som passar företaget men vad med mjukvaran är det som kostar? Om man använder t.ex Windows server så borde det ju vara en engångskostnad, ingenting man behöver pröjsa för varje månad i flera år. Jag säger inte att ni har fel men det låter väldigt skevt.

Det kanske är offtopic i den här tråden men blir ändå väldigt nyfiken.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Våra pissdatorer på jobbet kostar 80k styck om året i licenspengar. Då sitter det hårdvara för ca 3k i de billigaste..
Så vad hårdvaran kostar är inte så noga i många fall, då licenserna är det som "kostar".

Skickades från m.sweclockers.com

Intel marknadsförde dock detta som en KONSUMENT cpu. Ok, de sa att den skulle ha 28 kärnor i 5GHz också... Så det var ungefär så genomtänkt som folk som sa att det mest linade en "Xeon med nytt namn" gissade.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

... ungefär så genomtänkt som folk som sa att det mest linade en "Xeon med nytt namn" gissade.

Inte "Xeon med nytt namn". Den heter ju fortfarande Xeon, men har bara fått lite högre klockning och ändrad marknadsföring.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Fast vad betalar man för? Förstår om det är något jobb där någon skriver ett eget program som passar företaget men vad med mjukvaran är det som kostar? Om man använder t.ex Windows server så borde det ju vara en engångskostnad, ingenting man behöver pröjsa för varje månad i flera år. Jag säger inte att ni har fel men det låter väldigt skevt.

Det kanske är offtopic i den här tråden men blir ändå väldigt nyfiken.

Om du syftar på 2 core med 4 ram för 1500kr/månaden. Så är huvudorsaken ren ocker för att de kan.
Men sedan är det en helt annan driftsäkerhet är någon klientdator. Det finns lediga servrar lediga som kan ta över den virtuella maskinen direkt utan något större avbrott.

Ett rimligt pris för denna maskin är runt 700kr/månaden som Atea tar: https://www.atea.se/datacenter-och-natverk/server-i-molnet/

Atea är dock en prispressare. Och ibland kör man med en lokal aktör med lokala priser. Det är lite som att jämföra priserna på din lokala datorbutik emot inet, webhallen, komplett etc.. Orsaken till att välja lokalt är att man kanske vill att molnleverantören ska kunna besöka kund och hjälpa dem med det ena och andra.

*edit*
Jag stör mig på dessa priser, jag är dock ingen beslutsfattare, sedan ska man se helhetskostnaden. Om man betalar säg 5000kr/extra månaden för en molnleverantör och då sparar in 5h arbete på detta, så går det ändå jämnt ut.

*edit2*
Jag vet en person som säljer en "presentationstjänst till displayer/tv" för företag, där dessa brukar hänga öppet i olika byggnader för allmänheten.

På hans sida skryter om att mjukvaran som han har köpt också används av militären och mjukvaran håller militärklass etc. Sedan när man kollar in hans server så är det självklart ingen https, lösenord vid inloggning sker helt okrypterat. Servern ligger sedan i ett av våra östländer och målgruppen som de riktar sig åt är spelservrar. Han drar in över 2 miljoner per år på detta som enmansföretag.

Så visst går det göra billigt, men det kan smälla hårt när man offrar säkerhet. Det förvånar mig inte alls om det visas ibland det ena och det andra på dessa skärmar som finns i städerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Om du syftar på 2 core med 4 ram för 1500kr/månaden. Så är huvudorsaken ren ocker för att de kan.
Men sedan är det en helt annan driftsäkerhet är någon klientdator. Det finns lediga servrar lediga som kan ta över den virtuella maskinen direkt utan något större avbrott.

Ett rimligt pris för denna maskin är runt 700kr/månaden som Atea tar: https://www.atea.se/datacenter-och-natverk/server-i-molnet/

Atea är dock en prispressare. Och ibland kör man med en lokal aktör med lokala priser. Det är lite som att jämföra priserna på din lokala datorbutik emot inet, webhallen, komplett etc.. Orsaken till att välja lokalt är att man kanske vill att molnleverantören ska kunna besöka kund och hjälpa dem med det ena och andra.

*edit*
Jag stör mig på dessa priser, jag är dock ingen beslutsfattare, sedan ska man se helhetskostnaden. Om man betalar säg 5000kr/extra månaden för en molnleverantör och då sparar in 5h arbete på detta, så går det ändå jämnt ut.

*edit2*
Jag vet en person som säljer en "presentationstjänst till displayer/tv" för företag, där dessa brukar hänga öppet i olika byggnader för allmänheten.

På hans sida skryter om att mjukvaran som han har köpt också används av militären och mjukvaran håller militärklass etc. Sedan när man kollar in hans server så är det självklart ingen https, lösenord vid inloggning sker helt okrypterat. Servern ligger sedan i ett av våra östländer och målgruppen som de riktar sig åt är spelservrar. Han drar in över 2 miljoner per år på detta som enmansföretag.

Så visst går det göra billigt, men det kan smälla hårt när man offrar säkerhet. Det förvånar mig inte alls om det visas ibland det ena och det andra på dessa skärmar som finns i städerna.

Hur mycket skulle ni få betala för en ännu värre dator då, tänker som en sån CPU i artikeln. Tror jag läst att man betalar per kärna eller något sånt, stämmer det? Militärklass, det låter det.

Detta har gått väldigt offtopic. Kanske skulle starta en ny tråd om det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Inte "Xeon med nytt namn". Den heter ju fortfarande Xeon, men har bara fått lite högre klockning och ändrad marknadsföring.

Ja, folk gissade att den iaf skulle döpas om menar jag. Inte ens det blev det

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P